Valentino Rossi es retira després de 26 temporades
"Aquest serà el meu últim curs com a pilot de Moto GP", ha explicat en roda de premsa
BarcelonaValentino Rossi ha anunciat el seu adeu a la competició. L'actual pilot de Petronas i llegenda del motociclisme posa punt final a una carrera majúscula i plena d'èxits amb 42 anys. "Aquesta serà l'última temporada que disputaré com a pilot de MotoGP. L'any que ve ja no estaré competint", ha explicat Il Dottore per concloure les 26 campanyes en el Mundial de MotoGP.
La seva retirada marca la fi d'una era en el món del motor. El pilot italià, que en les últimes dues temporades ha passat força desapercebut sobre l'asfalt, tanca així 22 cursos en la categoria reina del Mundial amb 9 títols a la maleta. "Trobaré a faltar pilotar la moto de MotoGP. És una emoció molt especial. Igualment trobaré a faltar treballar amb el meu equip i la sensació del diumenge al matí, dues hores abans de la cursa", ha explicat un serè Valentino en la roda de premsa extraordinària aquest dijous. Quan va començar el mundial, la seva intenció era continuar, però veient que els resultats han sigut pitjors del que esperava, ha pres aquesta difícil decisió. Ara, el futur serà ben diferent per a l'italià. Sense abandonar el món del motor, les quatre rodes són el seu nou objectiu: "M'agrada molt competir amb els cotxes i és el que faré. No està decidit encara com, però serà el que faré d’ara endavant. No sé quins cotxes, ni quines proves. He dit que m'agradaria fer les 24 hores de Le Mans... Tinc moltes opcions de curses en el món així que penso que m'ho podré passar bé".
Totes la categories del Mundial s'han rendit a Rossi. Des que el 1996 va debutar als 125 cc amb una Aprilia, el seu nom sempre ha estat al capdamunt de la classificació. Només va necessitar una temporada per endur-se el títol en la categoria més petita i fer el salt a 250 cc. En aquesta, el guió va ser el mateix. Campanya d'adaptació (en què va acabar segon) i campionat a la butxaca en la següent. L'ascensió a la màxima categoria era el pas lògic per al pilot d'Urbino. El 2000 va ser l'any de la seva estrena i, 22 anys més tard, Rossi baixarà de la moto per sempre.
Un pilot amb llums i ombres
Rossi ha passat pels tres grans equips del pàdoc i, tot i els seus inicis a Honda, casa seva sempre ha sigut Yamaha. El primer títol mundial se'l va endur pilotant l’Honda, en el seu segon any a la categoria (modus operandi de la llegenda italiana). Després d'aixecar el títol va decidir fer el canvi, i marxar a Yamaha, per demostrar de quina pasta estava fet. Ara no tenia la millor moto de la graella, però ell era conscient que era el millor pilot. A l'equip de Hiroshi Ito els mundials van anar caient. En les seves primeres dues temporades el Mundial va ser seu. Més endavant caurien dos títols més (2008 i 2009) sobre la Yamaha a més d'un subcampionat i dos tercers. L'escenari semblava immillorable per seguir sumant títols per a Yamaha, però les tensions internes (i públiques) amb Jorge Lorenzo es van saldar amb la marxa de l'italià a Ducati.
La solució, però, no va arribar a quallar. Durant les dues temporades que va estar a la marca italiana, només va aconseguir pujar al podi tres cops, sense adjudicar-se cap victòria. Un sisè lloc en la general va ser el seu millor resultat i va decidir tornar a Yamaha, però ja no va ser com abans. Des de la seva tornada el 2013, el d'Urbino no va aixecar cap títol mundial més.
Enemistats sobre l'asfalt
La carrera esportiva de Valentino Rossi també ha estat marcada pels seus enfrontaments amb altres pilots. A més de Jorge Lorenzo, amb qui la guerra de declaracions i les picabaralles van ser constants durant diverses temporades dins i fora del box, altres pilots han patit l'enemistat del pilot italià. El primer va ser Sete Gibernau, després Casey Stoner i, finalment, Marc Márquez.
La guerra Márquez-Rossi va ser intensa i dura. El que havia sigut un dels ídols del tro de Cervera va passar a ser el seu principal detractor sobre l'asfalt. El punt àlgid d'aquest enfrontament va arribar el 2015, quan el pilot de Yamaha va fer fora Márquez amb un cop de peu en un revolt durant el GP de Malàisia, al circuit de Sepang. Des de llavors, la tensió no ha desaparegut. "El que em va fer és imperdonable. Quan penso en aquests dies, tinc les mateixes sensacions que llavors. I ja han passat sis anys. Em sembla difícil que això pugui canviar. Perdonar-lo és impossible", va dir Rossi a començaments d'any, sis temporades després, qui continua desmentint que això succeís.
Amb els seus defectes i les seves virtuts, Rossi sempre ha sigut una de les cares del Mundial. Aquesta última temporada, conduint la Petronas de Fabio Quartararo (que el va substituir a Yamaha) ha tingut un paper molt discret, sempre en les últimes posicions de la graella de sortida i amb resultats molt allunyats dels seus millors temps. Ara comença una nova etapa per Rossi. Amb el seu equip a MotoGP, l'Aramco VR46 tindrà l'oportunitat de no desvincular-se del Mundial i continuar present al pàdoc d’ara endavant.