MOTOR - RAL·LIS

“Als ral·lis, si hi ha gent que no està ben situada i no vol marxar, cal anul·lar el tram. La seguretat és el primer"

El director del RallyRACC Catalunya - Costa Daurada i president de la Comissió de Ral·lis de la FIA, Aman Barfull, explica quines són les mesures de seguretat que han de complir els organitzadors d'un ral·li

En el ral·li, que ha estat suspès, hi participaven 130 cotxes.
Nuria García
07/09/2015
5 min

BarcelonaL'accident al ral·li de la Corunya d'aquest dissabte que ha causat 7 morts i 22 ferits ha tornat a disparar les alarmes sobre les mesures de seguretat dels ral·lis. Tot va passar al municipi de Carral, a 20 quilòmetres de la Corunya, quan un dels vehicles participants, un Peugeot 206, va entrar a gran velocitat en un revolt de dretes, va perdre el control després de xocar amb la roda en un desnivell i va dirigir-se cap a una de les cunetes en sentit contrari al de la marxa. Allà, va impactar contra els espectadors. Si la col·locació dels aficionats era la correcta o no ho haurà d'aclarir la Federació Gallega d'Automobilisme.

"A Espanya, les federacions de les comunitats autònomes tenen els drets esportius transferits. Els ral·lis del Campionat d'Espanya tenen el mateix funcionament que els del Mundial i es regeixen per les normes de la FIA. Els autonòmics... no sabem les mesures que apliquen. Teòricament han de ser les mateixes. Des de la FIA estem treballant perquè tothom tingui el mateix criteri de seguretat a l'hora d'avaluar les mesures de seguretat", explica Aman Barfull, director del RallyRACC Catalunya - Costa Daurada i president de la Comissió de Ral·lis de la Federació Internacional de l'Automòbil (FIA), que afegeix: "Les mesures tothom les té i les escriu, però el que falta és que estiguin ben aplicades i controlar-ne l'aplicació".

La seguretat al RallyRACC Catalunya - Costa Daurada

Al Ral·li Catalunya, per exemple, les mesures de seguretat dels participants i del públic són una de les prioritats en les quals cada any es treballa per millorar. De fet, des que l'any 1999 es va haver d'anul·lar el tram dels Àngels del Ral·li de Catalunya a causa de l'excés de públic que hi havia, no ha tornat a haver-hi cap incidència remarcable. Abans de cada tram, els organitzadors publiquen a la web la situació de les zones per a espectadors i analitzen la visibilitat de cada zona i l'espectacularitat del que es pot veure.

El pla de seguretat i les zones prohibides

Per al RallyRACC, per exemple, es segueix la normativa de seguretat internacional i la de la federació espanyola, ja que és una prova que pertany al Mundial. Per als ral·lis autonòmics, les mateixes federacions són les que decideixen quins criteris cal seguir. "Des de la FIA treballem perquè cada organitzador faci un pla de seguretat que inclogui zones de públic i zones prohibides, que això és el més important. Cal dir on no es pot estar: tots els llocs on potencialment un cotxe pugui sortir de la carretera ha de ser una zona prohibida i s'ha de marcar amb un cartell i encintar la zona perquè no s'hi posi ningú. Ha d'haver-hi gent que controli que no hi hagi ningú allà. Això ha de ser proporcional a l'organització: en un ral·li del Mundial tenim helicòpters i megafonia per apartar la gent i un ral·li regional ha de tenir com a mínim uns cotxes i uns comissaris que passin i que diguin a la gent que no s'hi pot posar. I si no, s'ha d'anul·lar el tram", explica Barfull. De fet, al ral·li de la Corunya, el punt del reglament que fa referència a les mesures de seguretat ja inclou aquesta mesura de seguretat. "Tot ha de ser proporcional, però hi ha de ser. I si el responsable veu gent que no està ben situada i no marxa, s'ha d'anul·lar el tram. Cal algú que faci de dolent, la seguretat és el primer", afegeix. El fet que un responsable passi pel tram per confirmar que tot està correcte "exigeix al mateix organitzador posar més comissaris i més controls, per evitar anul·lar un tram". "Teòricament això tothom ho fa, però des de la FIA o des de la Federació Espanyola no tenim potestat per exigir a les federacions autonòmiques que compleixin aquests requisits", comenta Barfull.

La senyalització de les zones per al públic

Per facilitar que els aficionats es situïn a les zones correctes i evitin així les perilloses, els organitzadors del ral·li, dintre del pla de seguretat, han d'especificar quines són les zones prohibides per al públic i les zones on els aficionats poden situar-se per veure la competició. Així, entre les mesures de seguretat, hi ha la senyalització amb cinta de color groc de les zones on els aficionats poden situar-se, mentre que la cinta vermella indica que aquell espai no és segur. "Amb les imatges que s'han vist de l'accident jo no puc opinar. Sembla que estan molt a prop [de la carretera], però no sé si estaven en una zona elevada o no. Tampoc sé com era la carretera, si hi havia una rasant abans, que sembla que sí. I després d'una rasant hi ha uns metres que a dreta i esquerra de la carretera no pot haver-hi ningú. I això ha d'estar marcat. No sé si estava marcat o no i si aquella zona estava prohibida o no", diu Barfull. De fet, les mesures de seguretat indiquen que, si la zona dels espectadors no està elevada sobre la calçada, els espectadors s'han de situar a 25 metres respecte a la calçada.

Gràfic de la Federació Espanyola d'Automobilisme sobre les zones on es pot situar el públic en un ral·li / RFEDA.ES

Conscienciar els aficionats

La FIA també treballa en la conscienciació dels aficionats per evitar que siguin imprudents. "Són els primers que han de saber que no es poden posar a tot arreu. Si arriben a un lloc i hi ha una zona marcada com a prohibida, ja no s'hi han de quedar, però si no està marcada i s'interpreta que aquell lloc és perillós, no s'hi han de posar i han de demanar als que s'hi posin que marxin, avisant dels perills", explica Barfull. "Als espectadors els reclamem col·laboració i sentit comú. Si una zona no està marcada però un cotxe podria sortir de la pista... val més no posar-s'hi. Qualsevol lloc en què hi hagi una escapatòria en què un cotxe pugui passar-se de frenada, que després d'un salt pugui caure malament, que en un revolt vagi més ràpid del compte i se'n vagi cap a l'exterior... tot això són llocs perillosos i la gent ha de ser conscient que val més canviar de banda", apunta el director del RallyRACC.

Gràfic de la Federació Espanyola d'Automobilisme sobre com és un ral·li segur / RFEDA.ES

Dimecres, reunió d'urgència de la FIA

El president de la FIA, Jean Todt, ha convocat per a aquest dimecres una reunió d'urgència per "revisar els recents tràgics accidents que han tingut lloc i avaluar qualsevol mesura possible per donar suport i enfortir els esforços dels organitzadors respecte a la seguretat, tant d'espectadors com de pilots", segons ha indicat la FIA en un comunicat.

stats