Esports25/08/2017

Riviera Maya relleva els patrocinis itinerants de Rastar

L'estat mexicà de Quintana Roo pagarà dos milions fixos anuals, que poden créixer en funció de variables, fins l'any 2023

Roger Requena
i Roger Requena

BarcelonaLa samarreta de l’Espanyol deixarà de portar patrocinadors itinerants a partir del pròxim mes de gener. Amb Riviera Maya convertit de nou en l’espònsor principal del club, l'Espanyol rebrà un mínim de 12 milions d’euros per a les pròximes sis temporades, fins al 2023 (repartits en dos milions fixos per curs que poden créixer en funció d’objectius esportius com anar a Europa). “La competència pel turisme és de caràcter global. Això permetrà que la nostra marca arribi als països asiàtics a l’Orient Mitjà, on se segueix de molt a prop la Lliga”, va assenyalar Darío Flota, director de promoció turística de la Riviera Maya, que va avançar que vol que el club realitzi una estada a Mèxic en el futur. “Farem més coses”, va confirmar el conseller delegat, Ramon Robert, que també va anticipar que instauraran “un desenvolupament d’acadèmies de futbol per aprendre i venir aquí a formar-se”.

El nou acord entre l’Espanyol i l’estat de Quintana Roo dona continuïtat al patrocini que va començar el 2011, amb Cancún apareixent en actius com la part frontal de la samarreta i en espais publicitaris al camp, a la Ciutat Esportiva i als mitjans de comunicació de l’entitat. Des del 2014, quan va ser rellevat per Power8, mantenia un espai en una de les mànigues de la samarreta. És el desè patrocinador principal de la samarreta des que Dani Sánchez Llibre va posar-hi el seu nom per primer cop el 1989. Després d’ell van arribar Futvol.com, Vitel Mobile, Tarradellas, Quat, Interapuestas, Cancún, Power8 i, finalment, Rastar, que seguirà fins al desembre.

Cargando
No hay anuncios

Partits a més de 52.000 euros

Amb el nou patrocini, que s’estrenarà a La Rosaleda a la jornada 18, la samarreta de l’Espanyol tornarà a tenir un patrocinador fix, fet que suposarà un canvi respecte a la política instaurada per Rastar d’anar rotant marques. Què guanyava, l’Espanyol, amb tants canvis? “Si se segmenta la samarreta, es poden maximitzar els ingressos”, expliquen a l’ARA fonts del club. L’empresa de Chen Yansheng va posar el seu nom a la samarreta el gener de 2016, un cop va extingir-se el contracte amb Power8. Des d’aleshores, ha combinat el nom de l’empresa mare amb el d’algunes empreses filials i d’altres d'externes amb qui assolia acords. Per al primer mig any va pagar un milió d’euros, i va instaurar-hi un sistema atípic a Europa però que fa temps que funciona a la Xina: els patrocinis itinerants per partits concrets. Són els primers fruits comercials de l’entrada de Rastar, l’empremta de la qual es notarà cada any més a l’Espanyol en els ingressos.

Cargando
No hay anuncios

Els primers sis mesos va exhibir el nom de Rastar (primer amb lletres occidentals, després afegint-hi les xineses); el de 52tt.com (una empresa afiliada a la matriu), i Supergirl 2016, el nom d’un ‘reality show’ de la televisió xinesa Hunan TV. Aquell curs (2015/16), l’Espanyol va arribar a vestir fins a 9 samarretes diferents (comptant les tres equipacions que va anar alternant) en 42 partits. El curs passat, n’hi va haver 8 de diferents en 41 duels: de nou, Rastar va aparèixer amb dues formes, però també va fer-ho 烈焰 龙城 (un joc digital d’èxit que es comercialitza a la Xina per part de l’empresa 2D MMORPG). Per a aquest segon curs (2016/17), Rastar va pagar 2 milions d’euros (el valor que l’entitat estipula que costa anualment la samarreta), però va comptar amb uns ingressos afegits de més de 52.000 euros per a cadascun dels vuit duels on va aparèixer la marca del mencionat videojoc (que, en total, va pagar més de 416.000 euros).

A totes les empreses que es decideixen a patrocinar-li la samarreta, l’Espanyol els presenta un informe anomenat Retorn Objectiu d’Inversió (ROI), que consisteix en una anàlisi, per part d’una agència auditora de mitjans externs, de tota la presència que té cada marca en totes les televisions del món. Poc importa l’horari dels partits, i si es pot veure o no a la Xina en directe: a través dels resums (‘highlights’) i programes on analitzen la jornada aconsegueixen que el patrocini surti a compte. A aquesta anàlisi de les televisions se li aplica una ràtio correctiva (en funció de si la marca es veu sencera, de forma lateral, o amb millor o pitjor qualitat) que ajuda a quantificar quin valor econòmic té aquell patrocini per la marca. El 'feedback' que rep el club és positiu, fins al punt que diverses marques han volgut seguir. Això ajudarà, en el futur, a revaloritzar la marca i a aconseguir patrocinis més profitosos econòmicament.

Cargando
No hay anuncios

Fins al gener, aquesta estratègia de rotació seguirà, ja que Leadercf (una plataforma xinesa d’informació financera 'online') ja ha comprat la samarreta per a quatre partits de la primera volta (el primer, aquest diumenge contra el Leganés, i després, contra el Barça, el Celta i l’Atlètic), i s’alternarà amb Rastar, que encara podria incloure alguna marca més fins l’entrada de Riviera Maya al gener.

Joma i Innjoo

La part frontal, però, no és l'única part de la samarreta que l’Espanyol comercialitza. Hi ha dues marques més, Joma i Innjoo, que també paguen el club blanc-i-blau. La primera, com a espònsor tècnic: el club hi té firmat un acord per a tres cursos que finalitza aquesta mateixa temporada. Segons ha pogut saber l’ARA, l’Espanyol està satisfet amb la marca fabricant, i ja fa setmanes que negocia ampliar l’acord per a més cursos. Joma també té interès a seguir lligada a l’Espanyol, però no és la única marca que ha traslladat una oferta al club espanyolista: d'altres també han mostrat el seu interès per vestir els equips espanyolistes. La decisió es prendrà abans de finals d’any, ja que la marca fabricant escollida necessita saber-ho amb antel·lació per començar el procés de disseny i elaboració de les samarretes.

Cargando
No hay anuncios

D’altra banda, Innjoo (una marca proveïdora de dispositius intel·ligents i serveis software) va entrar l’abril passat a patrocinar, durant dos mesos, la part posterior inferior de la samarreta. La prova va agradar a la companyia, que ja negocia amb el club ampliar l’acord per als pròxims anys. Renovar aquest acord suposaria uns ingressos afegits que ajudaran l'Espanyol a, entre altres coses, augmentar el límit salarial per a les pròximes temporades.