El mundial de ral·lis sobrevola Catalunya
La setmana vinent arribarà la 56a edició d’una cursa que va començar el 1916
BarcelonaDesprés de trenta anys de ser prova puntuable al Mundial, el Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada ja és un clàssic del calendari.
La prova catalana s’ha caracteritzat sempre per saber introduir novetats en l’organització -que sovint ha estat premiada com la millor del campionat-, i que després han estat adoptades per les altres proves a tot el món.
La setmana vinent arribarà la 56a edició d’una cursa que va començar el 1916 com a Volta Automobilística a Catalunya i que ara ja fa setze anys que està instal·lada a les comarques tarragonines.
Serà la penúltima cita d’una campanya amb dotze reunions, i la situació tan competida i ajustada de la classificació fa preveure que pot ser decisiva per decidir cap a on anirà el títol. El campionat s’acabarà a Itàlia, amb el ral·li de Monza, a mitjans de novembre.
Sébastien Ogier disposa de vint-i-quatre punts de marge sobre el segon classificat, el seu company a l’equip Toyota Elfyn Evans, i seixanta sobre el pilot de Hyundai Thierry Neuville.
La temporada d’enguany està sent molt disputada, perquè en les deu curses fins ara hi ha hagut cinc guanyadors diferents: Ogier (4 victòries i 2 podis), Evans (2 i 3), Rovanpera (2 i 2), Neuville (1 i 5) i Tänak (1 i 3). Al mundial de constructors l’any està sent un pols entre Toyota i Hyundai, amb el testimoni de Ford en tercer lloc, que per a l’any vinent ha contractat l’irlandès Craig Breen.
El Catalunya-Costa Daurada presenta una inscripció de 73 equips, i 15 més que participaran en la Copa Suzuki amb un recorregut més reduït. Fins a 12 pertanyen a la categoria reina, RC-1 WRC, on corre el cantàbric Dani Sordo i en la qual Ogier torna a ser el gran favorit per obtenir el vuitè títol.
En les altres categories els campions també s’han de decidir. La representació catalana és força minsa i destaca l’excampió mundial júnior Jan Solans, que hi participarà amb un Citroen en la categoria WRC3.
El recorregut de la cursa té com a novetat que serà totalment sobre asfalt, per exigències del nou reglament, que no admet superfícies mixtes com les que abans caracteritzaven la prova catalana. Seran 1.410 quilòmetres, amb disset trams cronometrats. La gran novetat serà el tram de la Granadella, de gairebé vint-i-dos quilòmetres, i la tornada d’especials que feia molts anys que no es programaven, com les de Vilaplana i Riba-roja.
La prova començarà dijous amb el shakedown (un tram no puntuable, d’entrenament) que es farà al coll de la Teixeta, i després hi haurà la cerimònia oficial de sortida a Salou, on dissabte els equips tornaran a fer el tram urbà d’edicions anteriors.
El parc de treball per a les assistències mecàniques es tornarà a instal·lar al pàrquing de Port Aventura, però aquesta vegada, per mantenir els equips en una bombolla sanitària, no s’obrirà al públic.
Autobest celebra 20 anys de premis
En ocasió de la fira Automobile que s’acaba aquest diumenge al firal de Montjuïc, els prestigiosos premis Autobest van celebrar la seva gala anual, que aquest cop tenia una significació molt gran perquè commemorava el vintè aniversari de la seva creació.
Juntament amb el premi del Cotxe de l’Any a Europa, aquests guardons tenen molt reconeixement entre la indústria de l’automoció, que estava representada pels seus executius més importants en aquesta trobada, començant pel president de Seat i Cupra Wayne Griffiths.
Precisament aquest directiu va recollir el principal premi, Best Buy Car of Europe, que el jurat va adjudicar al Seat León. “Aquest premi és el reconeixement a un èxit basat en unes inversions de 1.100 milions d’euros en el disseny, desenvolupament i fabricació d’un model que ens permet mirar al futur amb confiança”, va dir Griffiths en el parlament d’agraïment.
El León va superar en les votacions dels representants de 32 països diferents (Catalunya ho està amb Joan Dalmau, de Coches.net) models com el Citroën C4, el Dacia Sandero, l’Honda Jazz, el Peugeot 2008, l’Skoda Octavia i el Toyota Yaris.
El jurat premia el millor cotxe per comprar per menys de 20.000 euros (sense impostos) en, com a mínim, la meitat dels seus mercats, i que siguin models totalment nous, no revisions o versions actualitzades.
A la festa, que es va fer al Palau de La Llotja de Mar, es van entregar altres premis a diferents empreses i fabricants, i es va anunciar una nova edició de la prova comparativa Ecobest, que també es farà a Barcelona, a començaments de novembre.
Aquest test consisteix en avaluar cotxes elèctrics assequibles, que no costin més de 35.000 euros, i que puguin oferir una autonomia teòrica superior als 200 quilòmetres.