Apostes esportives

El perill de la publicitat de Rafa Márquez: "Ens arriben nois molt joves amb ideacions suïcides"

L'entrenador del filial del Barça va esborrar els anuncis d'una casa d'apostes esportives a les xarxes socials després que el club blaugrana li cridés l'atenció

L'Hospitalet de Llobregat / BarcelonaSporting Jerico és el favorit per imposar-se a Burgess Mentor, Robbies Buzz i Slash Soul. Són els protagonistes de la cursa que està a punt de disputar-se a Harlow, una ciutat anglesa de 80.000 habitants. Allà plou. En canvi, a Barcelona fa sol a les dotze del migdia d'un dilluns feiner de març. Sporting Jerico participa en una de les curses de llebrers que formen part de la inacabable oferta d'apostes esportives de la seu física de Sportium de la Gran Via, tocant a la plaça Universitat. Dos televisors del local retransmeten curses de llebrers en directe, un tercer té les curses de cavalls i dos més ofereixen partits en diferit de futbol sala i rugbi. La llum del passadís és fosca i ofereix un contrast contundent amb les màquines de joc que hi ha a banda i banda, que semblen motels anunciant-se en una carretera inhòspita.

Només hi ha cinc clients i tots són homes. Cap d'ells aparenta tenir menys de 40 anys i no intercanvien paraules. Apareix una dona que probablement també supera aquesta edat. És l'encarregada del local. Ella m'ajuda a introduir el DNI a la ranura d'una màquina que serveix per fitxar-me. Però l'ecosistema que presencio no és del tot representatiu del públic diana que tenen les cases d'apostes esportives el segle XXI. Des de fa més d'una dècada, una part significativa del negoci es genera a les apostes digitals. "La mitjana d'edat dels afectats per la ludopatia en apostes esportives que venen al nostre centre és inferior als 25 anys i la majoria són nois. Hi ha adolescents amb 14 anys apostant-hi diners", assegura a l'ARA Mònica Jiménez Rodríguez, psicòloga especialitzada en addiccions i directora del centre terapèutic Gen A.

Cargando
No hay anuncios

Un dels ganxos més potents que les cases d'apostes esportives utilitzen per atraure clients és la publicitat protagonitzada per figures esportives, com l'actual entrenador del filial del Barça, Rafa Márquez. El mexicà té un contracte amb Apuesta y Gana, una casa d'apostes del seu país. Allà, a diferència d'Espanya (es va prohibir el 2021), no és il·legal fer-ne publicitat. Això ho va aprofitar Márquez fa unes setmanes per promocionar la marca a les seves xarxes socials, una acció que va generar incomoditat en l'esfera de poder del Barça, que va obligar l'exfutbolista a esborrar les publicacions. Curiosament, des del 2019 el club blaugrana manté un contracte de patrocini amb 1xBET, una casa d'apostes russa.

Cargando
No hay anuncios

Els esportistes, un model de salut

"Les cases d'apostes per promocionar-se agafen figures esportives que signifiquen alguna cosa per a la població. Són models de salut perquè en la nostra lògica l'esport és salut. Aquestes figures estan dient al món: 'Aposta!' Això provoca que disminueixi la percepció del risc", explica Jiménez des del seu despatx a Gen A. "Estan comunicant al seu públic diana que no passa res per apostar, que t'ho estan dient ells, els teus ídols que són un model de salut", reitera la psicòloga especialitzada en addiccions.

Cargando
No hay anuncios

Les conseqüències són nefastes. Un 36,5% dels menors de 25 anys a Espanya que van apostar l'últim any ho van fer en línia i un 12,45% van desenvolupar problemes amb el joc, segons les últimes dades del ministeri de Consum, que daten de l'octubre del 2023. "Es pot arribar a equiparar al que va passar amb l'heroïna els anys 80", sentencia Jiménez. "Quan ets drogoaddicte o alcohòlic, el límit el posa el cos. Quan ets ludòpata, la quantitat de diners que pots endeutar-te tu, el teu sistema familiar i les generacions següents és molt gran perquè el límit no és el teu cos. Amb les apostes en línia, fins i tot, pots estar dormint mentre la teva aposta està en curs".

Cargando
No hay anuncios

I avisa: "Les addiccions a les substàncies maten, però la ludopatia també. Ho fa mitjançant la ideació suïcida. Hi ha nois molt joves que ens arriben a la consulta amb el pensament de voler matar-se". Aquesta situació extrema es pot assolir quan els afectats per la ludopatia veuen amb claredat l'embolic en què s'han ficat i que no disposen de mitjans econòmics per resoldre'l. "He tingut aquí persones explicant-me que tenien prestadors amenaçant la seva vida i la dels seus familiars i, per tant, preferien treure-se-la ells mateixos. Eren nois molt joves que podien arribar a acumular deutes de mig milió d'euros". Però Jiménez vol deixar clar que "hi ha sortida, tant psicològica com econòmica". La primera es treballa mitjançant la teràpia i la segona està emparada per la llei de la segona oportunitat, un procés administratiu que permet a la persona cancel·lar els deutes per llei.

Els nens i les nenes FIFA

Qui escriu aquest text i, probablement, desenes de les persones que l'esteu llegint som nens i nenes FIFA. És a dir, vam ser adolescents que vam dedicar incomptables hores a aquest videojoc de futbol (actualment, s'anomena EA Sports FC). "La gent no consumeix ratlles de cocaïna a la infància, però els nens FIFA sí que estan mostrant conductes addictives a la infància", explica Jiménez. "Les apostes, moltes vegades, comencen aquí: en aquests jocs aparentment innocus en els quals els nens i les nenes passen moltes hores. Ja hi ha una lògica d'aposta que està operativa malgrat que no necessàriament sigui amb diners". Queda dit.

Cargando
No hay anuncios