Jorge Hinojosa: "No som els únics culpables de la ludopatia a Espanya"
Director general de l'Associació Espanyola del Joc Digital
BarcelonaS'ha acabat la primera Lliga lliure de publicitat de cases d'apostes. Així ho marca el decret que va aprovar el govern espanyol, que limita els anuncis d'aquest sector a una franja de matinada i els prohibeix a la majoria dels principals aparadors, com ara les samarretes dels equips de futbol. Jorge Hinojosa és el director general de l'associació JDigital, una espècie de patronal del joc online que representa el 80% de les empreses que es dediquen a les apostes esportives. El dirigent fa un balanç no gaire optimista del primer any amb la llei en funcionament.
Ha passat quasi un any des de l'entrada en vigor del reial decret de publicitat en el joc digital. Quina valoració fa de l'impacte de la mesura?
— La publicitat, entesa com a promoció d'una activitat, és important. Però la comunicació comercial té més funcions, com ara fer entendre estratègies de joc segur i responsable, legalitat de plataformes... S'ha estigmatitzat la publicitat com a causa de problemes, quan també té potencial per canalitzar la demanda cap a les bones pràctiques. El decret ha causat impacte en la nostra activitat. En l'últim trimestre del 2021 s'ha declarat un 24% de descens de l'activitat en relació amb el mateix període del 2020.
És a dir, han notat que ja no hi hagi publicitat d'apostes en programes esportius, retransmissions i samarretes d'equips.
— Nosaltres apostem per la regulació i el control. El que passa és que la regulació que s'ha fet no ha assolit els objectius. Ara el sector és més vulnerable i proporciona menys garanties a l'usuari. I si t'hi fixes, l'espai que ha deixat el joc digital en els patrocinis futbolístics se l'ha quedat el món de les criptomonedes, exposat igualment a les addiccions.
Quines estratègies segueixen ara les empreses del joc en la recerca de nous clients?
— No hi ha estratègia possible més enllà d'anunciar-se entre la una i les cinc de la matinada. No hi ha marge per créixer. S'ha prohibit la comunicació. Només es pot treballar sobre la base de dades que ja tens.
¿Hi ha hagut algun ERTO o ERO en temps de pandèmia vinculat a la pèrdua d'ingressos pels problemes per anunciar-se?
— No. El sector ha aguantat. No és un sector dèbil pel que fa a l'ocupabilitat.
Llavors no estan tan malament, no? Si el sector aguanta i no hi ha hagut acomiadaments...
— Sí, però el sector és el que és. No pot créixer més.
¿Veu just que s'anunciïn begudes alcohòliques en el futbol i no empreses del joc? Per exemple, hi ha una coneguda marca de vi que inunda les mitges parts dels partits per la tele.
— Renunciem a barallar-nos amb altres sectors. Creiem que hi hauria d'haver un marc regulador per a totes les pràctiques que puguin afectar població vulnerable, com ara el joc i el consum d'alcohol. Tampoc ens queixarem del greuge que suposa que puguis veure un anunci de joc públic a qualsevol hora del dia i, en canvi, cap de joc privat. Aquest és el model de desenvolupament del país i el respectem. Però vehicular sobre el joc privat tots els problemes de ludopatia i addiccions no s'ajusta a la realitat. No som els únics que podem generar problemes. No som els únics culpables.
¿No creu, amb el cor a la mà, que era excessiva la publicitat d'apostes esportives?
— Quan passes del 100 al 0 la diferència és considerable, sí. Però crec que ha faltat una coherència global per generar mecanismes de promoció raonables sense arribar a aquests extrems de prohibició.
Quin cost ha tingut el decret a nivell fiscal?
— El govern ha deixat de recaptar poc més d'onze milions. No són molts diners, ja que el volum de negoci del joc digital és molt petit. Suposem el 8% del total del joc a Espanya. La recaptació neta és força baixa quan fas el descompte dels premis per als guanyadors de les apostes.
El govern vol aprovar ara el reial decret del joc responsable. ¿Tenen una aproximació sobre el que es regularà?
— Estem a favor d'evitar males conductes en població vulnerable, però serà difícil aplicar la normativa si les exigències són impossibles de complir. Per exemple, se'ns demana una interpretació de la capacitat econòmica dels usuaris que no podem aconseguir. ¿Hem de demanar la declaració de la renda a la gent? Això és anar massa lluny en matèria de protecció de dades.
Què proposen des de l'associació per garantir la seguretat dels consumidors?
— Ens movem en un terreny tecnològic que ens permet desenvolupar mecanismes de seguretat en la verificació de dades, les passarel·les de pagament... Podem dir que a Espanya tenim un joc força segur.
Sí, però la seguretat dels jugadors també és evitar que caiguin en la ludopatia. A internet tot té un rastre. I en virtut d'aquest rastre es pot detectar si un usuari es passa de la ratlla.
— El joc digital ha de tenir mecanismes per detectar els partits arreglats i també la ludopatia, que no beneficien gens ni mica el sector. No ens interessa la captació de ludòpates. De fet, la nova normativa estableix límits de despesa per prevenir males conductes i propiciar un joc lliure i alhora responsable.
¿Com és que hi ha cases d'apostes que tenen assessors de comptes VIP, que normalment pertanyen a milionaris, i en canvi no s'assessora gent treballadora que pot endeutar-se greument?
— No és un tema de promoció. Aquí hem de diferenciar entre població vulnerable i la que no ho és. Que tinguis diners no vol dir que tinguis un problema amb el joc.
¿Vol dir que els ludòpates només poden ser pobres?
— Jo parlo dels mecanismes de control que hi ha als operadors.
Per què hi ha més cases d'apostes en barris de classe baixa que no pas en zones altes?
— Hauria d'analitzar la legislació que afecta el joc presencial. És un tema que es regula des de les autonomies. I no em sembla malament.
Per què és divertit apostar? Quins valors té?
— És una qüestió social relacionada amb l'activitat sobre la qual s'aposta, que majoritàriament és l'esport, i en concret el futbol i el tenis. Promou els mateixos valors que altres jocs: elements d'oci, entreteniment i expectatives de guany.
El Barça manté el patrocini de 1xBet, una companyia creada per russos que estan en cerca i captura per la Interpol i amb seu principal a Xipre. A Espanya opera a través d'una filial que és a València. És una empresa honesta?
— Sí, tenint en compte que està recollida a l'ordenança del joc a Espanya. El domini .es sol ser garantia de legalitat. Però no s'hi val només legislar. Cal legislar mirant els objectius. I aquests objectius no s'estan complint. No per prohibir la publicitat evites que hi hagi empreses que operen de forma irregular. És convenient reflexionar si les mesures aprovades ens ajuden a ser segurs. Si el sector perd fortalesa, com està passant, hi haurà més gent amb ganes de fer negocis il·lícits.
¿No és una mica el discurs de la por, això?
— No. Tenim evidències que estan proliferant empreses il·legals, d'amagat d'empreses que sí que tenen llicència en regla. El problema és voler-nos extingir. I això no és possible. El joc ha existit tota la vida.