DAKAR
Esports06/01/2020

Navegadors catalans per arribar a bon port

Els copilots Àlex Haro i Lucas Cruz permeten a DeVilliers i Sainz aspirar al triomf en cotxes al Dakar

Toni Padilla
i Toni Padilla

BarcelonaEls organitzadors del primer Dakar de la història en terres saudites tenien clar que els escenaris de la península aràbiga oferien una gran oportunitat per recuperar part de l’esperit original de la prova, nascuda fa dècades per aprofitar la duresa del desert del Sàhara. Per aquest motiu van modificar la manera d’entregar els llibres de rutes, amb la qual cosa es posa en valor la feina de navegació dels copilots en la categoria de cotxes. Un d’ells, l’odenenc Àlex Haro, va demostrar en la segona etapa de la prova el seu talent i va permetre que el sud-africà Giniel de Villiers s’imposés amb el seu Toyota en la categoria de cotxes amb un temps de 3 hores 37 minuts i 20 segons. De Villiers va ser el millor a l’hora de completar els 367 quilòmetres cronometrats entre les ciutats d’Al-Wajh i Neom, al nord del país, uns escenaris de gran bellesa però molt durs.

Accident d’Alonso i Coma

L’excampió del món de Fórmula 1 Fernando Alonso ho va descobrir. Malgrat anar acompanyat d’un altre copilot català, l’excampió de la prova Marc Coma, va patir un accident que els deixa sense opcions en la classificació general. “Hem topat amb alguna cosa per culpa de la pols, però no sabem ni el que era. No es veia res. Hem fet 48 quilòmetres molt ràpids fins que hem atrapat Van Loon, que era davant nostre”, va explicar Alonso sobre l’incident que va provocar el trencament de la suspensió de la roda davantera esquerra del seu cotxe. “Volem acabar el Dakar, fins al final, per gaudir d’aquesta experiència”, va afegir, abans de recordar que la seva prioritat era disfrutar l’experiència, més que lluitar per un triomf final que passa a ser el gran objectiu de De Villiers i Àlex Haro. Un dels seus rivals serà Carlos Sainz, que navega guiat pel barceloní Lucas Cruz. La parella aspira a reviure l’èxit de l’any 2018, quan es van proclamar campions del Dakar amb el seu Mini.

Cargando
No hay anuncios

Als 39 anys, Haro sap que tindrà una gran oportunitat per ser campió tot just un any després de ser subcampió del Dakar del 2019 formant equip amb Nani Roma. Si fa un any, en l’última edició feta al Perú, la parella catalana va acabar per darrere del guanyador, el qatarià Nasser al-Attiyah, a l’Aràbia Saudita Haro i el seu nou company, De Villiers, ocupen de moment la sisena posició a la general a 12 minuts del líder, l’argentí Orlando Terranova (Mini). “M’agrada l’estil de De Villiers, és fred pilotant, ens entenem a la perfecció”, ha dit el català, satisfet pels resultats. En la segona posició de la general queda de moment Carlos Sainz, a 4 minuts i 43 segons. Nasser al-Attiyah, campió el 2019, és tercer. Haro ja va explicar abans de l’inici de la prova que el seu objectiu era guanyar, apostant per l’estil de De Villiers, un pilot fiable que prioritza ser regular i no cometre errades, a diferència d’altres pilots amb un estil més agressiu, que volen marcar diferències cada dia, com Carlos Sainz o Stéphane Peterhansel, que ahir va patir una punxada que li va fer perdre temps. Sainz, en canvi, se’n va sortir prou bé gràcies al bon ull de Lucas Cruz, que s’ha convertit en un dels copilots amb més experiència del Dakar després d’haver treballat en el passat amb Nani Roma i Nasser al-Attiyah. De Villiers i Sainz, amb els seus copilots catalans, ja es van veure les cares en l’últim Ral·li del Marroc, en què també calia cuidar la navegació al detall, amb triomf final del sud-africà.

Cargando
No hay anuncios

El Ferrari del Kalahari

En la categoria de motos, la segona etapa la va guanyar de manera sorprenent el botswanès Ross Branch. Conegut com el Ferrari del Kalahari, Branch és fill d’una família sud-africana que va marxar a viure a Botswana per treballar a la natura. Des de fa cinc anys competeix amb el passaport de Botswana. Campió africà de motocròs, Branch ha arribat a fer una campanya per recollir diners i acabar de pagar-se la participació al Dakar, en què va sorprendre en la segona etapa amb un estil agressiu que li va permetre ser el primer pilot de Botswana a guanyar una etapa del Dakar. El britànic Sam Sunderland va acabar segon i és el nou líder de la classificació general. El castellonenc Joan Barreda va ser sisè, a cinc minuts de Branch, i ara ocupa la vuitena posició en la general.

Cargando
No hay anuncios

Laia Sanz cau i és 29a en la general

La catalana Laia Sanz va patir una caiguda al començament de l’etapa, cosa que li va fer perdre temps, en part per les molèsties a l’espatlla. Malgrat tot, va poder acabar en 38a posició i és 29a en la general de motos. “Cap al quilòmetre 30, en una zona pedregosa, estava girant en un revolt quan he baixat un moment la vista per mirar el llibre de ruta i m’he menjat una pedra que m’ha catapultat en l’aire. El que em sap més greu de la caiguda no és el temps que he perdut, sinó que sortiré molt endarrerida en la tercera etapa i que, si seguim entre canyons amb aquesta pols, em costarà tres dies tornar a situar-me on em toca”, va explicar Sanz. De fet, per a la tercera etapa, amb sortida i arribada a Neom, l’organització anuncia més zones muntanyoses amb molta sorra en 491 quilòmetres, 414 d’ells de categoria especial.