MOTOR - DAKAR 2018

Nani Roma: “Ser el número u o no és més un tema d’ego que un problema real”

Entrevista al pilot de Mini

Nani Roma: “Ser el número u o no és més un tema d’ego que un problema real”
Nuria García
25/09/2017
4 min

BarcelonaNani Roma (Folgueroles, 1972) ha fet un nou canvi d’aires. Després d’un any a Toyota, el català ha decidit tornar a Mini, equip amb el qual va aconseguir l’any 2014 guanyar el Dakar en la categoria de cotxes engrescat pel projecte de futur.

Com és que ha decidit canviar d’equip?

Bàsicament, tenia les dues opcions. Seguir amb Toyota, perquè tenien un bon projecte... però feia mesos que parlava amb Mini. I al final m’ha fet decidir el projecte. Mini està construint un bugui, té el 4x4... i tindré l’opció de triar en el futur en funció de l’evolució del reglament. Toyota crec que tindrà un molt bon cotxe, perquè n’està fent un de nou. També és cert que enginyers que havien estat a Mini en la meva època han tornat... Ha sigut un cúmul de coses que m’han fet decidir. Ha sigut una decisió difícil, he estat moltes setmanes pensant-m’ho. Però vaig tancar els ulls, em vaig veure posant primera i arrencant l’especial i llavors vaig preguntar-me quina opció era la millor. I em vaig veure amb el Mini.

Beneït problema haver de triar entre dos equips!

Sí, beneït problema, oi? Tinc molta sort d’haver tingut aquestes dues opcions. La veritat és que he d’agrair molt la feina de Toyota Espanya i Toyota Europa, que s’estan esforçant molt per tenir un bon projecte, i sap greu, perquè he vist que hi ha gent que s’ha esforçat perquè em quedés amb ells. Però al final, quan poso primera i arrenco, no hi ha ni Déu ni sentiments que valguin, soc jo, el meu copilot i el cotxe. Però en aquest món no regalen res, suposo que el fet de poder triar també ens l’hem guanyat.

Al Dakar del 2018, doncs, hi anirà amb el 4x4 de Mini?

Sí, el bugui el portarà algun altre pilot per provar-lo, perquè això serà més decisió de futur. En aquest Dakar encara anirem amb el 4x4. Ara marxo la setmana vinent al Marroc gairebé un mes a entrenar-me per fer tests i curses. Encara tenim feina, que el Nadal ja és aquí.

El futur serà el bugui?

M’han contractat per fer l’evolució del bugui. Però el futur dependrà de si Peugeot segueix o no, de cap a on vulguin anar els constructors, això és un tema polític i jo ja no hi entro. Crec que pot anar cap a un costat o cap a l’altre.

I llavors vostè podrà triar!

Depenent de cap a on bufi el vent... canviaré de camisa! [riu] Però evolucionar un cotxe requereix temps. I nosaltres, el 4x4 el tenim més que provat i el bugui com a mínim haurà fet un Dakar i haurem vist per on podem millorar. Això és important, tindrem feina avançada.

Ha provat el bugui? Com són les sensacions?

No està malament. És molt diferent del 4x4. Més roda, més suspensió, menys pes... Però també és veritat que en el nou reglament del 4x4 tindrem 100 quilos menys, una mica més de recorregut de suspensió... i això ens farà tenir un cotxe competitiu, caldrà veure fins a quin nivell. Tindrem un cotxe molt fiable per afrontar un Dakar molt dur. Perquè pinta molt dur. Ens haurem de preparar, no serà el Dakar de l’any passat.

Per què ho pensa, això?

És una sensació, però és el 40è aniversari i sempre que hi ha dates assenyalades ens compliquen la vida. Hi haurà molta sorra, i això sempre ho complica tot més. Serà entretingut... El Marc [Coma] i el seu equip s’han esforçat per preparar-nos un bon Dakar i tenir-nos ben distrets.

Torna a Mini. Reviurem els problemes que va tenir amb la resta de pilots en l’anterior època per ser el número u?

Penso que la cursa posa cadascú al seu lloc. Ser el número u o el dos... A la nostra disciplina t’hi posa els resultats. Si ets al Dakar i lluites per guanyar, els altres t’han d’ajudar. Si tu el primer dia perds tres hores, has d’ajudar els altres. Això és més un tema d’egos personals que tenim els pilots que no un problema real. Jo als meus contractes mai poso que vull ser el número u. Jo el que vull tenir és el millor material possible en cada moment. Llavors ja m’espavilaré a ser el número u. Dona’m el millor cotxe, el millor copilot, els millors mecànics possibles, i jo ja em cuidaré de fer-ho bé.

Li respecten seguir amb el seu copilot?

Sí, puc seguir amb l’Àlex Haro. Ens entenem molt bé, treballa molt bé, té molta gana i ganes de fer-ho bé. Treballa molt i crec que en aquests anys hem progressat molt bé, ens entenem, ens coneixem i fem un bon equip.

Veurem moltes diferències respecte al Mini del 2017? El 4x4 pot evolucionar una mica més?

Estava una mica al límit, però crec que amb el canvi de reglament té recorregut de nou. De look serà igual, però funcionarà de manera molt diferent. Hi traurem 100 kg, i això costa molt. Ells han invertit molt per treure’ls. Amb les noves suspensions, a més, també millorarem molt. I també hi ha millores al motor. Tindrem un bon cotxe, però tots han evolucionat i caldrà veure on som. Toyota ha fet un cotxe nou, Peugeot ha fet un cotxe més ample, i seran difícils de batre. Nosaltres hem d’intentar fer bé la nostra feina. El Dakar serà l’examen final, hi anem amb la intenció de fer-ho bé.

stats