Així ha aconseguit Marc Márquez posar nerviosa mig Itàlia
Les dues últimes victòries consecutives alimenten les opcions que el català, ara pilotant una Ducati, lluiti pel Mundial de MotoGP
BarcelonaA la tardor del 2023, diversos alts càrrecs d'Honda van viatjar cap a Europa per reunir-se amb Marc Márquez. Era un últim intent a la desesperada per mirar de convèncer el sis vegades campió de MotoGP que no canviés d'equip. No se'n van sortir. No era una qüestió econòmica. L'única condició que Márquez va posar sobre la taula era tenir una moto competitiva, capaç de lluitar per guanyar curses. La marca de les ales, en crisi des de la pandèmia, no podia satisfer la petició. "Ells tenen tot el temps del món, a mi la carrera se m'esgota", deia el pilot. Uns dies després es confirmava la rescissió anticipada del contracte amb el Repsol Honda i el seu fitxatge per Gresini, un equip satèl·lit que utilitza una Ducati, sens dubte la millor moto de la graella en l'actualitat.
"Que bé, per primer cop en molt de temps he tornat a avançar un pilot a la recta!", deia Márquez a Qatar, en el primer Gran Premi de la temporada 2024. El pilot de Cervera pilota un prototip de l'any anterior –les noves d'aquest any tan sols estan a l'abast de l'equip oficial i de Pramac–, però amb això ja en tenia prou per anar notablement més ràpid. Una mena de segona joventut. Passat un temps prudencial d'aclimatació, els resultats han tornat a arribar i el català ja ha guanyat dues curses, les dues últimes, a l'Aragó i a San Marino, amb les quals ha trencat una ratxa de més de 1.000 dies sense pujar al graó més alt del podi. Quan ningú l'esperava, ha reaparegut per mantenir viva la flama de guanyar aquest campionat. Com a mínim, competir-hi.
Les raons del divorci de Marc Márquez amb Honda
Tot es va trencar el juny del 2020 a Jerez, amb una caiguda gravíssima del pilot. La MotoGP s'havia aturat per la pandèmia i reapareixia amb un campionat retallat i condicionat per les distàncies de seguretat. Márquez es va trencar el braç dret, va haver de passar diverses vegades pel quiròfan i va tenir molts problemes amb la recuperació. Mentrestant, a la fàbrica d'Honda del Japó es va aturar tot el procés de desenvolupament per les restriccions de la covid-19. Sense el millor pilot i sense evolució –a la italiana Ducati van seguir treballant sense tants miraments–, Honda va començar a quedar enrere. Tot i això, quan Márquez va reaparèixer, va ser a temps de guanyar tres curses el 2021. Els dos anys següents van ser nefastos: va aconseguir com a màxim un segon i un tercer lloc i va acabar fora del top ten al campionat. Les caigudes estaven a l'ordre del dia. "La moto té el potencial que té i jo he d'arriscar a cada revolt", s'excusava. La davallada d'Honda ha estat tan pronunciada que és, amb diferència, la pitjor marca de la graella. Els seus pilots oficials tan sols han sumat 15 punts en total al llarg del campionat i Repsol, l'històric patrocinador, ja ha anunciat que abandonava el projecte.
Amb la Ducati, malgrat no ser la millor Ducati de la graella, Márquez només ha necessitat quatre curses per posar els punts sobre les is. Va pujar al podi a Jerez i ha estat entre els tres millors en sis de les deu últimes proves. Ha escalat al campionat, on ja és tercer amb 259 punts, a 53 de Jorge Martín (312) i a 46 de Pecco Bagnaia (305). "Queden set proves i els números diuen que és possible, però els dos zeros de principi de temporada el penalitzen molt", apuntava l'expilot Jorge Lorenzo, actual comentarista de DAZN, en al·lusió a les caigudes que va patir a Portugal i a Texas. "Malgrat que ha guanyat les dues últimes curses, i encara que no ho sembli, ho té més complicat de ser campió que fa un mes", afegeix l'enginyer Ramon Forcada. Ha retallat punts, però pocs, i el temps se li tira a sobre.
Marc Márquez, amb opcions matemàtiques de lluitar per la MotoGP
Queden set curses, la primera de les quals es torna a disputar a Misano, i a MotoGP es freguen les mans de cara a un final de temporada emocionant. Albiren que Martín i Bagnaia es disputaran el títol fins a l'última cursa, a València, i confien que la remuntada de Márquez, tot i que poc probable, serveixi almenys perquè matemàticament tingui opcions fins a les últimes proves. De cara al 2025, s'espera un altre escenari.
A Honda, Márquez competia amb l'etiqueta de ser el més ben pagat de la graella, però els resultats no anaven de bracet amb el seu contracte. Aquest 2024 està vivint una segona joventut a Gresini. Va signar per una única temporada i, gràcies a la seva bona actuació, al juny, quan encara no havia tornat a guanyar, va signar amb l'equip oficial de Ducati per les dues pròximes temporades. Un ball de cadires que ha provocat que Jorge Martín, que aspirava a ocupar aquest lloc, fitxés per Aprilia. Així, el 2025, pilotant la millor moto amb les últimes novetats, és un dels favorits al títol.
A Itàlia, on vetllen perquè Bagnaia pugui revalidar el campionat i mantingui les opcions el curs vinent, s'estan posant nerviosos i els tifosis reben Márquez amb sonores xiulades quan competeix. A més, el català té a l'abast igualar i superar els set títols de MotoGP de Valentino Rossi. Aquest últim –que ja va ser dels que més es van oposar al fitxatge amb Ducati– s'ha dedicat a concedir entrevistes les últimes setmanes per retreure a Márquez que, si el 2015 no va guanyar el vuitè títol, va ser per culpa del cerverí. Casualitat? No ho sembla pas.