W Series, la competició que posa contra les cordes el masclisme de la F1
La categoria femenina busca formar pilots professionals i eliminar les barreres de gènere
BarcelonaEn moltes ocasions pensem només en la meta a assolir: alçar el trofeu, travessar la línia de meta abans que ningú o ser el primer a veure la bandera de quadres. L'objectiu marca el camí, és cert, però viure el procés fins a aconseguir allò que es vol també forma part del trajecte. En el món del motor moltes coses estan canviant. La seguretat ha passat a un primer pla, mentre els cotxes cada cop són més ràpids i les dones comencen a fer-se un lloc dins d'aquest ecosistema. El canvi és complicat, ja que l'automobilisme probablement és l'últim reducte on el masclisme encara és massa present. Les W Series, però, tenen com a propòsit canviar això.
"Les W Series han canviat una mica la manera d'entendre les curses i la dona en el motor. Cada cop hi ha més noies, i això és el que realment importa. Cada cop som més les que comencem i cada cop som més les que seguim. Això farà que canviï i es vegi factible que un dia hi hagi dones a la F1", explica Belén Garcia a l'ARA. La pilot ha vist el creixement de la nova categoria des del seu naixement el 2018 i ara, per segona temporada consecutiva, forma part de la graella de sortida. W Series és un campionat d'inscripció gratuïta que ofereix igualtat d'oportunitats a les dones i elimina les barreres financeres que històricament els han impedit progressar cap a les altes esferes de l'automobilisme. "[Els organitzadors] Ens ho financen tot. La temporada, els viatges, i hi ha premis al final del curs. Volen que siguem pilots professionals i que puguem dedicar tots els nostres esforços al món de motor", relata Garcia.
Malgrat que aquesta sigui la idea, poques s'hi poden dedicar exclusivament. "També competeixo amb la marca BMW en turismes i en el kàrting de marxes. A més, estic en un Centre d'Alt Rendiment a València, on continuo la meva preparació quan no tinc curses de les W Series", explica Nerea Martí, també pilot de la categoria. "Aquest any és el primer cop que competeixo en les tres categories diferents, però ha arribat l'oportunitat i no podia faltar-hi. És molt difícil compaginar-ho tot. Has de deixar moltes coses de banda per poder estar centrada. Ara és un gran sacrifici, però segur que arriba una gran recompensa. M'arrisco i lluito pel meu somni. Penso que en un futur tot anirà bé i compliré els meus objectius. Ara he de treballar molt i deixar coses enrere per, en un futur, poder viure del que més m'agrada", afegeix.
"Es porta malament. És difícil compaginar-ho tot. Sempre intentes donar el teu màxim a tot arreu, i quan el temps és compartit una s'ha de dosificar i dedicar els recursos a una cosa o l'altra. Les pilots que s'hi poden dedicar al 100% surten més tranquil·les i es poden preparar millor, però no ho canviaria pas. M'agrada molt la carrera que estic estudiant i m'aporta moltíssim", diu la Belén, que compagina el motor amb estudis d'enginyeria. A més de visibilitat, aquestes pilots han guanyat en esperança: sí que hi pot haver un lloc per a elles en la màxima competició, de debò la dona pot passar a ser la protagonista sobre l'asfalt.