Fórmula 1

Quina és la Catalunya que s'interessa per la Fórmula 1?

Aquest cap de setmana se celebra el Gran Premi a Montmeló, on s'espera una entrada superior a la de l'any passat

Aleix González
i Aleix González

BarcelonaQui no recorda mai un instant en concret de la seva infància, un moment en què va ser feliç? Sovint, aquests records s'associen a una figura en concret. Si recorrem la història de l'esport, podem viatjar des del Brasil del 70 a l'Argentina de Maradona, els Jocs Olímpics de Barcelona 92 i moltes altres efemèrides que han quedat gravades a foc al llarg de la història. Cadascú recordarà alguna cosa en particular. Si parlem dels esports de motor, més en concret de la Fórmula 1, la febre per les curses va reaparèixer a l'Estat als anys 90, primer amb la inauguració del Circuit de Catalunya a Montmeló, després amb els debuts de Marc Gené i Pedro de la Rosa, i finalment amb l'època daurada de Fernando Alonso. L'any 2006, l'asturià guanyava l'últim mundial que atresora al seu palmarès. "En aquella època reuníem fins a 4 milions d'espectadors a Antena 3 veient les carreres", recorda Cristóbal Rosaleny, actual comentarista de la F1 a DAZN. Després d'aquella etapa, i sense cap pilot que creés afició, l'esport de les quatre rodes va anar perdent seguidors. Aquest any, però, tot ha canviat.

El Gran Premi de Mònaco, celebrat el cap de setmana passat, va deixar una de les millors audiències d'aquesta temporada a la F1. Amb 787.000 espectadors de mitjana, un pic d'1.005.000 i una quota de pantalla del 7,4%, confirma la tendència de creixement que està tenint aquest esport. Des de DAZN indiquen que aquest any l'audiència dels sis primers Grans Premis del Mundial a la plataforma ha crescut un 31% en comparació amb la temporada passada, un augment que es deu a diversos factors. "Penso que hi ha diverses raons per al creixement que estem observant. Evidentment, el retorn d'Alonso a les posicions capdavanteres amb Aston Martin hi té a veure, però hi ha altres motius", emfatitza Rosaleny.

Cargando
No hay anuncios

Un format que es treu la corbata i s'acosta als joves

Bernie Ecclestone, expilot d'automobilisme i empresari, va ser el director executiu de la competició des de la seva creació fins a l'any 2017, en què va cedir el control a l'empresa americana Liberty Media. "Amb aquest relleu es va donar més importància a l'ús de les xarxes socials per traslladar la informació d'una forma més fàcil de processar per a un públic més expert", destaca Rosaleny. Segons la seva experiència, la Fórmula 1 era un esport complex que necessitava un canvi. "Abans era difícil pensar en mirar la carrera amb un mòbil al costat, ara no m'ho imagino d'una altra manera", afirma. Una tendència que ha agafat el públic més jove al vol. Segons dades aportades per DAZN, les seves xarxes socials han crescut exponencialment. Per exemple, el diumenge en què es va córrer el Gran Premi d'Austràlia van arribar al rècord absolut d'impressions orgàniques a Twitter i van superar els 15 milions d'impressions. Gràcies a aquest seguiment, la plataforma ha apostat per una graella de continguts enfocats a la gent jove, tals com Código F1, presentat per Victor Abad, un dels pioners en la creació de contingut per a xarxes socials de la Fórmula 1, o el canal de DAZN a Twitch, on amplien el contingut que ofereixen.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta tendència s'ha consagrat amb la col·laboració de la Fórmula 1 amb Netflix. La sèrie documental Drive to durvive, un recull de capítols que expliquen la temporada dels equips des de dins, ha aconseguit atraure un target que potser no era coneixedor de la competició. Un 40% dels que l'han vist són joves d'entre 18 i 24 anys, i entre els que en tenen de 25 a 35 la xifra no baixa del 25%, segons dades de Motor.es. "És un format que humanitza l'esport, fa que t'identifiquis amb persones que van a més de 340 km/h. Ens fa entendre que dins una competició tan esbojarrada com la Fórmula 1 hi ha éssers humans, i aquesta sèrie fa que ens hi acostem més", diu a l'ARA Cristóbal Rosaleny.

Un Gran Premi de Montmeló on pot arribar la victòria 33 de Fernando Alonso

"Esperem més de 100.000 persones diumenge, i la xifra pot arribar a superar l'aforament de l'any passat", expliquen des de l'organització del Gran Premi. Una afluència de públic on, segons afirmen, s'ha notat un augment d'espectadors joves, molt més que en les edicions passades. "Jo hi vaig amb 20 amics gràcies a les promocions que fa el circuit", explica en Raül. Per tan sols 49,50 euros, els espectadors han tingut a la seva disposició entrades per ser a la grada Pelouse Jove, una fórmula econòmica per acostar l'esport a la gent d'entre 16 i 30 anys. "Hi vaig anar l'any 2007 i l'any passat, i també hi aniré aquest. L'ambient és espectacular, és una cita que no em voldria perdre mai", diu en Jordi, seguidor de la Fórmula 1 des de ben petit.

Cargando
No hay anuncios

Amb tot, però, part d'aquest fenomen no seria possible sense els bons resultats de corredors com Fernando Alonso o Carlos Sainz. "Primer de tot, tenir un pilot com en Carlos a Ferrari suma molt, i després veure l'Alonso tornant a lluitar per tot és nostàlgic", reflexiona Rosaleny. I no és per menys. Qui no ha volgut algun cop tornar a ser jove? Tornar a veure Alonso aixecar un títol, com fa 17 temporades, i recordar aquells moments amb els seus amics o familiars, uns records que són inesborrables. Perquè la Fórmula 1 atrau el públic més jove, però també permet als més grans sentir-se joves un cop més.