El Gran Premi de Fórmula 1 a Madrid: ¿desig o realitat?
Malgrat l'ofensiva de la Comunitat, ara mateix les opcions reals que té la capital espanyola són escasses i en un horitzó encara llunyà
BarcelonaAra fa una setmana el conseller de Presidència, Interior i Justícia de la Comunitat de Madrid, Enrique López, va enviar una carta a Stefano Domenicali, CEO de la Fórmula 1, on exposava la seva voluntat de “poder organitzar un GP de Fórmula 1”, insistia en les potencialitats de Madrid com a hub de negocis i turisme, i anunciava que la seva institució mostrava el “més gran interès en portar la Fórmula 1 a Madrid”.
La notícia ha sigut una petita bomba de rellotgeria al món del motor de competició espanyol, però també en els cercles polítics de l’Estat. I és que l’anunci d’Enrique López –que en el fons no és més que un anunci d’intencions– sembla xocar amb la realitat contractual amb la FIA i amb la Fórmula 1: ja fa pocs mesos el mateix Domenicali va ratificar l’acord per continuar celebrant el Gran Premi d’Espanya al Circuit de Catalunya fins al 2026. L’acord vigent amb el Circuit de Catalunya-Barcelona, signat pel conseller d’Empresa de la Generalitat i president del consorci del Circuit, Roger Torrent, i pel director del Circuit, Josep Maria Santamaría, ara fa pocs mesos feia especial atenció a un “compromís mutu per seguir avançant en la sostenibilitat i convertir Montmeló en un model per a la resta d’instal·lacions d'aquest tipus en matèria d’impacte ambiental i en adaptació de les infraestructures a les exigències de l’emergència climàtica”. Fonts del Circuit de Catalunya consultades per aquest diari declinen fer cap valoració sobre el possible Gran Premi de Fórmula 1 a Madrid, més enllà de celebrar la renovació per cinc temporades del Gran Premi d’Espanya, que se seguirà celebrant a Montmeló fins al 2026.
El projecte de celebrar un GP de Fórmula 1 a Madrid tampoc compta amb la complicitat de les principals federacions esportives espanyoles. De fet, la responsable de comunicació de la Reial Federació Espanyola d'Automobilisme (RFEDA), Laura Martín, va assegurar a aquest diari: “Nosaltres no en sabem res, no en tenim cap coneixement, i qualsevol cosa que diguem seria una invenció”. A hores d’ara costa imaginar que es pugui celebrar una competició automobilística del màxim nivell sense comptar amb el suport de la principal federació esportiva espanyola, però el fet que el govern de la Comunitat de Madrid ni tan sols s’hagi posat en contacte amb la RFEDA explica en part l’escassa concreció del projecte anunciat per Enrique López. De fet, el mateix alcalde de Madrid, el popular José Luis Martínez-Almeida, va declarar tres dies després de l’anunci de la carta del govern de la Comunitat de Madrid que el projecte de celebrar un Gran Premi de Fórmula 1 era encara “una idea molt embrionària”.
La incògnita d’un nou circuit
L’altre punt que grinyola en la carta signada per Enrique López és el fet que actualment Madrid no disposa d’un circuit homologat per poder acollir curses de Fórmula 1, o fins i tot de MotoGP. Bé és cert que el Circuit del Jarama va acollir algunes proves de Fórmula 1 als anys 80 del segle passat i que està immers en un procés de renovació de les seves instal·lacions, però a hores d’ara la impossibilitat física per continuar creixent i allargar la recta principal del traçat impossibilita que pugui acollir curses de la categoria reina de l’automobilisme. A tot això cal sumar-hi que el Jarama té seriosos problemes d’accessibilitat i deficients connexions de transport públic (només s’hi pot accedir en cotxe o bus), cosa que congestiona l’autovia annexa a les instal·lacions els dies de molta afluència.
Durant els últims dies ha guanyat certa notorietat el projecte de circuit que es vol construir a la localitat de Morata de Tajuña, al sud-est de la comunitat i a uns 40 quilòmetres del centre de Madrid. Aquest projecte compta amb el vistiplau de l’Ajuntament de Morata de Tajuña, que fa alguns mesos va anunciar a Twitter un acord amb l’empresa Stream Motor Fire per construir-hi un circuit modern, capaç d’acollir curses de Fórmula 1 i de MotoGP, però de moment no compta amb el múscul financer necessari per construir-lo. L’encarregat de construir i gestionar aquest circuit seria la mateixa empresa Stream Motor Fire, constituïda l’any 2016 a Almeria i especialitzada en esdeveniments esportius, però que no és gaire coneguda i que fins ara no ha gestionat cap gran instal·lació d’aquestes característiques. Els responsables de comunicació del Circuit de Tajuña i de l’empresa Stream Motor Fire no han volgut respondre a les preguntes de l’ARA.
Encara hi ha una tercera possibilitat, confirmada pel mateix alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, que aprofitaria la zona del recinte de fires i mostres d’Ifema per encabir-hi un circuit urbà que només es fes servir ocasionalment durant les setmanes del Gran Premi i es desmuntés un cop celebrada la cursa. Aquesta opció, que també hauria considerat el govern de la Comunitat de Madrid, sembla gairebé descartada, ja que l’organització de la Fórmula 1 és cada cop més refractària als circuits urbans, i en especial pel mal record –encara viu en la memòria– del GP d’Europa que es va celebrar al circuit urbà de València entre els anys 2008 i 2012 i que va acabar resultant un desgavell financer. De fet, algunes informacions i estudis preliminars apuntaven que el cost per celebrar un cap de setmana de curses al circuit urbà projectat a Ifema seria d’uns 200 milions d’euros anuals, una xifra estratosfèrica que en limita les opcions.
Un sol Gran Premi a cada estat
Si realment Madrid vol acollir un Gran Premi de Fórmula 1, haurà d'esperar, com a mínim, fins a l’any 2027, quan expiri l’actual contracte signat per Domenicali i el Circuit de Catalunya. I és que la política d'expansió internacional actual de la FIA segueix el patró “un estat, un Gran Premi”, especialment al Vell Continent, on el gran circ de l’automobilisme encara no s’ha refet del tot dels fracassos de València o Alemanya, on ja no se celebren curses ni a Hockenheim ni a Nürburgring.
De fet, la Fórmula 1 podria acabar perdent també les curses de Paul Ricard (GP de França) i del llegendari Spa-Francorchamps (GP de Bèlgica), que acaben el seu contracte en un futur no gaire llunyà, i reemplaçar-les per curses a potències emergents com Bahrain, l'Aràbia Saudita, Mèxic, la Xina, Singapur o Abu Dhabi, tots GP molt recents que paguen cànons per organitzar les carreres sovint molt més elevats que no pas els circuits europeus. Sense anar més lluny, els circuits abans esmentats paguen cànons (un import que s'embutxaca l'organització de la Fórmula 1 per organitzar-hi un Gran Premi) superiors als 50 milions de dòlars anuals, mentre que els circuits europeus (Imola, Silverstone, Spa o el mateix Circuit de Catalunya) en paguen menys de la meitat, al voltant d’uns 22 milions de dòlars. A ningú se li escapa, però, que si volgués entrar al gran circ de la Fórmula 1, a Madrid li tocaria pagar un cànon superior, a l’altura del que actualment paguen els circuits de nova incorporació com ara Bakú (Azerbaidjan), Xangai (Xina) o Lusail (Qatar).