FÓRMULA 1

Les claus de l'accident de Jules Bianchi

El pilot francès ha perdut el control del seu Marussia i ha xocat amb la grua que estava assistint el monoplaça d'Adrian Sutil, que també havia sortit del traçat en aquell punt

Els comissaris, assistint Jules Bianchi just després de l'accident a Suzuka / HIROSHI YAMAMURA / EFE
Martí Molina
05/10/2014
4 min

BarcelonaJules Bianchi ha estat el gran protagonista del Gran Premi de Fórmula 1 del Japó que s'ha disputat aquest diumenge al circuit de Suzuka. El pilot francès ha patit un greu accident al tram final, amb pluja, i el seu monoplaça ha impactat amb una grua d'assistència que estava treballant per enretirar el cotxe d'Adrian Sutil, que uns minuts abans havia sortit de la pista en el mateix punt. Com a conseqüència d'això, el pilot ha estat traslladat d'urgència a un hospital pròxim al circuit, on l'han operat d'un traumatisme cranial. El seu estat és crític.

1. Abans de l'accident

La cursa s'ha disputat en moll. Durant tot el dia ha caigut un fort aiguat al Japó com a conseqüència del tifó 'Phanfone'. De fet, el Gran Premi ha estat a punt de suspendre's per aquesta circumstància, ja que a les vuit del matí (hora catalana) la pluja era tan forta que els pilots perdien el control dels monoplaces amb facilitat. Finalment, i després d'afluixar una mica, ha començat la cursa darrere del cotxe de seguretat.

2. Pluja al tram final

Quan faltaven 10 voltes per acabar, i quan alguns pilots es plantejaven la possibilitat d'utilitzar els pneumàtics llisos perquè s'estava eixugant l'asfalt, ha tornat a ploure amb insistència. La majoria de corredors han mantingut el compost intermedi, mentre que d'altres han apostat pels pneumàtics 'full wet' per conduir en condicions extremes. La pluja era insistent, però es podia pilotar si es feia amb precaució. Per aquest motiu, des de la direcció de cursa s'ha optat per mantenir la prova en marxa.

3. Accident d'Adrian Sutil

Al revolt número 7, Adrian Sutil ha patit 'aquaplanning', no ha pogut frenar, ha sortit de la pista i ha impactat contra les tanques de protecció. El cotxe ha quedat fora de l'asfalt, el pilot ha sortit pel seu propi peu i els comissaris han ensenyat dues banderes grogues per advertir els corredors que extremessin la precaució.

4. Entra la grua

De forma sorprenent, una de les grues ha entrat al circuit (ha superat les tanques de protecció i s'ha desplaçat per la zona de grava) per enretirar el cotxe de Sutil. Aquesta maniobra, que acabaria causant el dany a Bianchi, ha estat la més polèmica. El reglament de seguretat de la Federació Espanyola d'Automobilisme deixa aquest punt a criteri dels comissaris. En els cursos de formació, però, s'avisa que no és aconsellable que entri una grua si s'ha de situar prop de la pista o en una escapatòria directa. La recomanació és que es treballi des de l'altra banda de la tanca protectora (allargant el braç de la grua) o que es consulti amb direcció de cursa.

5. L'accident de Bianchi

Bianchi, igual que Sutil, també ha patit 'aquaplanning' en el moment de la frenada i el seu cotxe ha sortit de la pista. Ha fet el mateix camí que havia fet abans l'alemany, però amb l'agreujant que en comptes de les tanques protectores el pilot ha trobat la grua. El Marussia ha quedat enganxat sota el vehicle, i hi ha impactat a gran velocitat. Com a conseqüència d'això, Jules Bianchi ha patit un cop al cap molt fort que li ha produït l'hematoma. El seu estat és crític.

6. Es disparen les alarmes

L'equip Marussia intenta posar-se en contacte amb el pilot, a través de la ràdio, però no respon. Els comissaris que estaven pendents del cotxe de Sutil senten l'impacte d'un cotxe amb la grua i s'alteren. De seguida s'adonen que es tracta d'un pilot i fan gestos amb les mans per alertar que es tracta d'un problema molt greu. Immediatament surt el cotxe de seguretat, acompanyat del vehicle medicalitzat.

7. S'atura la cursa

Els pilots segueixen girant (la cursa, de moment, encara està en marxa) però alenteixen la marxa per l'entrada del 'safety'. Mentrestant, el cotxe medicalitzat arriba al lloc de l'accident i s'adona de la magnitud de l'impacte. Ràpidament parlen amb Charlie Whiting (cap de cursa) per informar-l'en, i Whiting ordena bandera vermella. Els pilots tornen al 'pit lane' i poc després s'informa que ja no es reprendrà la prova malgrat que queden sis voltes, segons la previsió inicial.

8. Trasllat a l'hospital

El protocol d'emergència està activat. La direcció de cursa i els metges ja saben que Bianchi està en estat crític i que cal traslladar-lo d'urgència a un hospital. L'helicòpter està a punt però decideixen no fer-lo servir. En el seu estat, un canvi de pressió podria ser fatal (tal com reconeix posteriorment la FIA). La solució passa per dur-lo en ambulància a un centre hospitalari pròxim al circuit de Suzuka.

9. La cerimònia (trista) del podi

Els pilots que han acabat la cursa baixen dels monoplaces i se'n van amb els equips respectius. De moment només hi ha una primera informació, facilitada per l'equip Marussia, en la qual es comunica que Bianchi ha estat traslladat "inconscient". Els equips informen els pilots. Tot són cares llargues i de preocupació. Per motius contractuals, els tres primers fan la cerimònia del podi. En aquesta ocasió, no hi ha gestos ostentosos d'alegria ni es ruixen amb cava. "El resultat de la cursa és absolutament secundari", diu Vettel posteriorment.

10. Un hematoma cerebral

Al cap de dues hores, el pare de Jules Bianchi parla a la televisió francesa i reconeix que l'estat del seu fill és "crític" i que l'estan operant. Poc després, la FIA emet un comunicat oficial en què informa que el pilot pateix un "hematoma cerebral" per culpa d'un "impacte fort al cap". Els pilots envien mostres de suport a través de les xarxes socials, i la FIA diu que no facilitarà cap altra informació fins que s'hagi acabat la intervenció.

stats