Dakar 2011

Al-Attiyah, el príncep del Qatar

Nasser Al Attiyah és un príncep del Qatar que combina la seva passió pels ral·lis amb el tir olímpic, esport amb el qual ha participat als Jocs Olímpics de Sydney i Atenes

Al Attiyah durant un dels darrers trams del Dakar 2011.
Redacció
15/01/2011
2 min

BarcelonaAmb un inusitat domini a les dunes i un caràcter amable i extravertit, Al l'Attiyah s'ha refet de l'error de l'any passat, quan va realitzar un gran ral·li però no va poder amb l'espanyol Carlos Sainz, que li va prendre el Dakar més ajustat de la història en cotxes.

Nascut el 21 de desembre de 1970 a Doha en una de les principals famílies de Qatar, Al l'Attiyah està emparentat amb la dona que va alletar a l'actual Emir del petit estat del Golf Pèrsic, una relació suficient com per ser considerat un príncep en aquest país.

Des de molt jove va mostrar talent per a la conducció. Entre 1990 i 1995 es va adjudicar en cinc ocasions el campionat de ral·li de Qatar, i en 1991 va ser el guanyador del Desert Fox de Marlboro. Tot i els èxits de la seva bona carrera, Al l'Attiyah es va veure obligat a deixar el pilotatge durant set anys, perquè el president de la Federació del seu país pertanyia a una família rival i preferia recolzar als seus afins.

Això no va detenir al jove emprenedor, amant de la competició, que va decidir optar per un altre esport, el tir olímpic, disciplina en la qual va participar en els Jocs de Sydney i Atenes, on es va quedar a les portes d'una medalla, que va perdre en un desempat contra un atleta cubà. En els Jocs Asiàtics de 2002, celebrats a Corea del Sud, Al l'Attiyah va ser medalla d'or.

El príncep va esperar pacientment un canvi de poder al seu país, fins que un familiar va arribar a la presidència de la Federació de Motor per tornar a practicar la seva passió. En 2003 i 2005 va aconseguir els seus dos primers campionats de ral·li d'Orient Mitjà, trofeu pertanyent a la Federació Internacional d'Automobilisme (FIA). El 2006 va ser un any especialment bo per a Al l'Attiyah, que va guanyar de nou el ral·li d'Orient Mitjà al volant d'un Subaru i també el campionat mundial de ral·li d'automòbils de producció, un altre títol de la FIA.

Va guanyar novament el ral·li d'Orient Mitjà en 2007, i l'any següent es va adjudicar el campionat mundial de ral·li Cross Country i la Baixa Espanya, tots dos amb un BMW. El 2009, va aconseguir el seu cinquè triomf al ral·li d'Orient Mitjà. En el Dakar, va debutar en 2002 al volant d'un Mitsubishi i va aconseguir la desena posició, la qual cosa va fer que BMW es fixés en ell i li confiés un volant durant tres anys més.

L'any passat Al l'Attiyah va pujar un graó en la seva trajectòria com a pilot i va fitxar per Volkswagen per tenir un automòbil amb opcions de guanyar el Dakar, una de les seves principals aspiracions esportives. Va protagonitzar una lluita ferotge amb el seu company d'equip Carlos Sainz, amb episodis d'alt voltatge i alguna que altra polèmica, però es va quedar a les portes del triomf.

Aquest any va mantenir el seu habitual estil agressiu al volant i tot semblava indicar que el Dakar es resoldria de nou en un apassionant mà a mà amb Sainz. Però el madrileny va tenir dues jornades nefastes que el va deixar fora de la batalla i el príncep de Qatar va endur-se plàcidament la seva primera corona del Dakar.

stats