Motociclisme

Mor el pilot català Raül Torras en la cursa de motos més perillosa del món

Nascut a Sant Hilari Sacalm fa 46 anys, se suma a les més de 260 víctimes mortals de la competició centenària de l'illa de Man

El pilot Raül Torras
07/06/2023
3 min

BarcelonaEl pilot català Raül Torras Martínez, nascut a Sant Hilari Sacalm (Selva) fa 46 anys, va morir aquest dimarts en un accident durant la primera prova de Supertwin del Tourist Trophy (TT) de l'illa de Man, una de les curses de motos més mítiques i, també, la considerada més perillosa del món. L'organització ha informat "amb gran tristesa" del tràgic succés a la competició, que des del 1907 se celebra al petit tros de terra entre Irlanda del Nord i el Regne Unit amb un balanç de més de 260 víctimes mortals, cinc de les quals només l'any passat.

Torras, Mosso d'Esquadra de professió, era un competidor "experimentat" de TT, segons destaca l'organització en un comunicat oficial. Havia debutat el 2017 i des de llavors havia participat en 21 curses i havia aconseguit fins a 18 estatuetes de bronze. L'any passat, de fet, havia obtingut el seu millor resultat amb el quinzè lloc a la prova de Supertwin i és "l'espanyol més ràpid fins avui d'haver completat el circuit de TT", on s'arriben a assolir velocitats de fins més de 300 km/h en un recorregut farcit de desnivells i flanquejat de murs de pedra, tanques, arbres i cases, entre d'altres.

El tràgic accident que va acabar amb la seva vida va tenir lloc dimarts "a la tercera i última volta de la cursa", després de registrar la seva volta més ràpida en el circuit de muntanya a una velocitat mitjana de 125 milles per hora (201 km/h) i assegurar-se el vintè lloc a la classificació final. "L'organització de les curses de TT de l'illa de Man voldria enviar el seu condol més sentit a la família del Raül, als seus amics i a tots els seus éssers estimats", conclou la nota oficial.

Per a Torras, participar en el Tourist Trophy era un somni que tenia des que era petit i el seu pare li va comprar una cinta VHS amb un resum de la cursa, tal com va explicar el 2017 a l'ARA. "Com a pilot costa molt explicar el que és rodar a l’illa. És indescriptible el nivell de concentració que has de mantenir i el risc que suposa", explicava llavors, just quan va debutar al TT després de tretze anys sense que hi participés cap pilot català. Hi va arribar després d'una carrera que començava als 18 anys amb el motocròs i seguia amb participacions en la Challenge Yamaha i en les 24 Hores de Catalunya.

"Ningú vol patir un accident, però és part del joc"

L'any passat, ja amb un gran bagatge en el TT, insistia en el programa Motor a fons de TV3 que participar en la cursa a l'illa de Man, d'uns 60 quilòmetres i on "et trobes de tot", és "com una droga" perquè és un traçat "irreproduïble" i "increïble". "És el millor que he fet a la vida", assegurava, tot i admetre els riscos del circuit: "Hi vaig igual que els alpinistes intenten pujar l'Everest. Hi ha gent que fa salt base o que es tira fent pònting i jo faig aquesta activitat. [...] Ja saps que estàs realitzant una activitat perillosa, que comporta uns riscos. [...] Ningú vol caure o patir un accident, però és part del joc", va dir.

El desaparegut Carlos Kotnik (1990) o Toni Bayeta Miranda (2004) havien estat, abans de Torras, els últims catalans a competir a la cursa, en què el pilot de Sant Hilari Sacalm participava amb llicència andorrana. El motiu: la Reial Federació Espanyola de Motociclisme prohibeix des de l'època franquista, quan va morir Santiago Herrero (1970), participar en aquesta competició amb llicència espanyola.

stats