Marc Coma: "M'hauria agradat córrer aquest Dakar"
Entrevista al director esportiu del Dakar
BarcelonaMarc Coma (Avià, 1976) ja fa 2 anys que va baixar de la moto per treballar en l'organització del Dakar. Aquesta edició és la segona en què participa dissenyant el recorregut i ideant noves normes i, pel que es desprèn del que explica, ha aconseguit que el Dakar torni als orígens: menys velocitat i més navegació; en definitiva, una aventura en comptes d'una cursa a l'esprint.
Primer recorregut 100% seu!
Confio que el Dakar serà una bona sorpresa per a molta gent. Fas l'esforç de comunicar i presentar el recorregut, però fins que no es veu, costa saber com és. Paraguai, un país nou. I acabar a Buenos Aires. Serà un bon Dakar, amb un bon recorregut, amb unes novetats esportives canalitzades a recuperar la navegació... jo crec que pel que fa a l'esport, estem en un moment molt bo, amb equips molt igualats en totes les categories. I això porta a pensar en un Dakar apassionant.
Cada any es parla del Dakar més extrem. Aquest ho és de debò?
El Dakar és la cursa més dura del món, i la nostra idea és que ho continuï sent, és l'ADN. Mai hi ha hagut un Dakar fàcil, sempre hi ha petites coses que el poden fer més o menys difícil, però difícil sempre ho és. Amb el context que tenim i els quilòmetres que hem dissenyat, si l'afrontem amb les millors condicions, la nostra visualització de la cursa és que afrontarem el Dakar més dur dels que s'han fet a l'Amèrica del Sud. Sobre el paper ja és així, si es complica més o menys, dependrà de la meteorologia. El disseny previ i tot el que podem preveure s'encamina cap aquí.
Tenen a alguns pilots inquiets, altres esperançats...
Hi ha hagut unes novetats esportives importants pel que fa a la navegació, canvia tot el que s'havia fet anys enrere. I això crea un cert neguit i una certa inquietud entre els pilots, per veure com funcionarà. Però no són novetats que arriben perquè sí, són el fruit de tot un any de treball, d'haver parlat amb els equips. Tots arribaven al mateix punt: volien més navegació. Part d'aquestes novetats les vam provar al ral·li de Merzouga i van anar bé. Però esclar, ara les han d'afrontar de veritat!
L'any passat, alguns pilots es queixaven que era una cursa a l'esprint, que es decidia per pocs minuts. Aquest any veurem diferències més grans?
Més que diferències més grans, el que veurem és que el guanyador final del Dakar tindrà un perfil dakarià, serà un pilot que hagi entès bé la cursa, que s'hagi esforçat amb el tema de la navegació, que hagi administrat bé la cursa, que hagi afrontat situacions mecàniques... caldrà gestionar bé tots els aspectes: ritme, mecànica i navegació.
Amb els canvis esportius que s'han introduït aquest any, és més una aventura, el Dakar?
Si el que volem és que la navegació tingui més importància... com més navegació hi hagi, més aventura serà. Sempre conservant els aspectes de seguretat, busquem que l'evolució tecnològica no tingui tant de protagonisme, que només hi sigui per a temes de seguretat.
És el Dakar que li hauria agradat córrer a vostè?
Sí, m'hauria agradat córrer aquest Dakar! És un molt bon Dakar, amb tot tipus de terrenys, on la navegació serà important... és el típic recorregut per a pilots amb perfil dakarià.
Aquest any s'estrena Paraguai al recorregut. Com troben llocs nous?
Passant-hi molt de temps. Per sort tenim un molt bon equip esportiu a diferents països que fan un primer filtre. Paraguai és un país nou, però esportivament només hi fem una etapa. On hem passat més dies explorant ha estat a Bolívia. Aquest any arribem fins a La Paz, una cosa que no s'havia fet mai. Hem hagut de buscar coses interessants, i estem contents amb el resultat. Hem passat un mes explorant Bolívia i al final hi hem trobat sorra i dunes, que era el que ens faltava. Els pilots del Dakar hauran d'afrontar dunes a més de 3.500 metres d'altura i això serà la primera vegada que passarà.
El mal d'altura i l'exigència passaran factura.
Quan acabes un Dakar estàs bastant desgastat, necessites el teu període de recuperació. Tranquil·lament, pots estar dos o tres setmanes per recuperar-te, no estem parlant de dos dies de repòs.
Ha quedat fora del recorregut alguna cosa que li hauria agradat incloure-hi?
Dins del context que tenim, tenim el millor recorregut a què podíem optar. Amb la sorra i els fora pistes necessaris... estic content de la feina que hem realitzat. Començo a deixar empremta amb la manera d'entendre la cursa, és un recorregut que me'l sento molt meu, estic content de com hem treballat amb tot l'equip. D'alguna manera, estic començant a aportar el que entenc que ASO [l'organitzador del Dakar] va veure en mi quan em va fitxar per ocupar aquest lloc.
La caravana del Dakar tornarà a la salina d'Uyuni?
A la salina hi han passat moltes coses curioses, ja que s'han vist les imatges més impactants dels últims anys al Dakar. I esportivament, la salina també ha decidit molt. La població d'Uyuni, la que està més a prop de la salina, en aquests anys del Dakar ha triplicat la seva oferta hotelera... això mostra la dimensió completa del que suposa que el Dakar arribi a aquests llocs. Però sí que és cert que no és el millor lloc per disputar-hi curses. Aquest any passarem pel costat, per Uyuni, però no hi entrarem.
I hi ha nous llocs per descobrir?
Clar, nosaltres no ens aturem! No hem començat aquest Dakar que ja estem començant a pensar en el següent. Hi ha part de l'equip que ja està treballant en el 2018. Si mirem el que comentàvem quan va acabar el ral·li l'any passat, hi havia algun dubte sobre si el Dakar seguiria gaires anys més a Amèrica del Sud. La nostra resposta va ser que al Dakar li queda encara molt per descobrir aquí. I si mirem aquest recorregut, és una mica la continuïtat de les paraules que vam dir llavors. Hem de seguir explorant i descobrint Amèrica del Sud.
No m'avançarà res, veig...
[Riu] Hi ha moltes possibilitats, el ventall és enorme. Però han de coincidir el calendari polític i el del Dakar, amb tot el que suposa això a tots els països.