Lorenzo, Márquez, Rossi i moltes factures pendents
Qatar dóna el tret de sortida a un Mundial imprevisible amb lluites dins i fora de la pista
BarcelonaLa temporada passada de MotoGP va acabar com el rosari de l’aurora, i aquesta es tem que vagi pel mateix camí. Les ferides obertes entre Marc Márquez i Valentino Rossi no s’han tancat del tot. I Jorge Lorenzo, que se’n va beneficiar i va acabar proclamant-se campió, també ha vist erosionada la seva relació amb el pilot italià. La calma tensa i el clima de guerra freda s’han fet evidents aquest cap de setmana a Qatar, en el primer Gran Premi de l’any, amb declaracions creuades i retrets a la pista, abans fins i tot de la primera cursa, la que es disputarà aquest vespre (19 h, Movistar+).
Rossi -que ahir mateix va fer oficial que ampliava el contracte amb Yamaha fins al 2019- va evitar mirar-se amb Márquez el dia del retrobament. A la sala de premsa el pilot transalpí va dir que “no oblidava” el que havia passat, i durant els entrenaments va tenir alguna enganxada amb Lorenzo, a qui acusava d’haver-se ficat al mig quan intentava fer una volta ràpida. Ells tres són els principals favorits d’una temporada de pronòstic incert, amb canvis significatius a la reglamentació i amb els dubtes d’altres corredors com Dani Pedrosa, Andrea Iannone o Maverick Viñales, que aspiren a colar-se al podi.
Polèmiques al marge, ahir es van disputar els primers entrenaments i Jorge Lorenzo va donar el primer cop d’autoritat. El curs passat el mallorquí va anar de menys a més, i aquest cop ha preferit deixar les coses ben clares des del principi. Va ser, en general, el més ràpid en els tests de pretemporada i a Qatar va aconseguir la pole. Això sí, la sessió va ser de les més igualades dels últims anys, amb els dotze pilots que van participar a la Q2 finalitzant en el mateix segon. A diferència del que està passant a la Fórmula 1, al Mundial de MotoGP sí que estan tenint efecte els canvis.
Un dels més destacats és l’entrada a escena de la centraleta única, que serà la mateixa per a tots els equips i que mirarà d’igualar les forces entre els grans equips i els de menys pressupost. L’altre és el canvi de subministrador de pneumàtics, que passa de Bridgestone a Michelin. A més a més hi ha petites modificacions aerodinàmiques pensades per millorar el rendiment de les motos.
Més pilots amb opcions
Dorna, l’empresa organitzadora de la competició, tenia entre cella i cella igualar-la al màxim fent que les marques tinguessin menys protagonisme i que, per tant, més pilots tinguessin opcions de victòria. A la pretemporada, amb més tests dels que eren habituals, ja es va poder comprovar com, efectivament, les forces s’havien igualat.
A més de millorar l’espectacle, els rectors del Mundial de MotoGP també dediquen esforços a abaratir els costos de participació. En altres paraules, a fer augmentar el nombre de motos a la graella de sortida, que aquest any és de 19.
A més dels pilots oficials d’Honda (Márquez i Pedrosa) i dels de Yamaha (Lorenzo i Rossi), aquest any també ha fet un salt endavant l’equip Suzuki. I, més concretament, Maverick Viñales, que va sorprendre a tothom amb la tercera posició als entrenaments oficials. El de Roses disputa la seva segona temporada a la màxima categoria i ha superat amb escreix el seu company d’equip, Aleix Espargaró, que ahir no va poder passar el tall de la Q1 i sortirà quinzè. L’altra incògnita és el rendiment que poden tenir les Ducati, irregulars durant la pretemporada però competitives en els entrenaments de Losail. Ahir, Iannone i Dovizioso van ser quart i sisè respectivament.