L'Espanyol presenta el Pla Director 2020 per acabar amb el deute en cinc anys
El club preveu arribar als 125 milions d'euros en ingressos al 2020, amb un creixement anual del 7% en els cinc propers anys
BarcelonaEl nou Espanyol de Rastar Group segueix donant passos endavant. Aquest dilluns el conseller delegat Ramon Robert ha presentat el pla 'Director Espanyol 2020', una previsió dels objectius de l'entitat de cara als propers quatre anys. Entre els reptes més significatius, haver eixugat tot el deute el 2020 i tenir per aquell mateix any un pressupost de 125 milions d'euros.
Consolidar-se entre els equips punters i innovadors de la Lliga i crear sinergies amb altres lligues del món són altres dels objectius que preveu el pla, que té en la Xina un focus de creixement. A més, es preveu arribar a assolir la xifra de 35.000 abonats i 45.000 socis de cara a aquell curs. Per a això, cal dura terme una tasca de promoció de la marca Espanyol que inclogui públics interns i externs.
Els cinc pilars del creixement
Autosuficiència econòmica
Encarrilats bona part dels problemes econòmics que ofegaven l'entitat, ara aquesta es planteja assolir una autosuficiència que li permeti tenir viabilitat econòmica. Per poder fitxar jugadors per competir a alt nivell, abans calia arreglar la part financera.
Així, el pressupost pel curs 2016-17 serà de 70 milions. Aproximadament el 40% d'aquest pressupost es destinarà al primer equip, que enguany girarà entorn als 30 o 35 milions d'euros. La Lliga, pel control financer, permet al club permet gastar fins a 42.
El curs vinent també hi haurà un 'cash flow' de 23 milions d'euros, i uns beneficis abans d'impostos de 10 milions d'euros. El repte més ambiciós és aconseguir que d'aquí a quatre anys, el 2020, el deute sigui zero. La propera temporada, el deute serà de 170 milions d'euros (20 menys que l'anterior), encara que se li deurà a Rastar, i no a altres creditors com Hisenda o UTE. A més, el pressupost pel 2020 està previst que sigui de 125 milions d'euros. Per a això, serà fonamental augmentar els ingressos. La previsió al respecte és que creixin al ritme d'un 12% anual, fins a arribar als 125 milions el 2020.
La variació dels ingressos econòmics derivats dels drets televisius també variarà. La temporada vinent l'Espanyol rebrà 12 milions més que el curs anterior. L'objectiu del club, amb tot, és arribar als 75 o 80 milions pels drets televisius. Per assolir-los, caldria que es classifiqués per les posicions europees. Això permetria augmentar força el pressupost, perquè dels ingressos actuals, 34 dels 55 milions que rep el club venen de la televisió.
Un model de joc propi
Reforçar l'àrea esportiva és un altre pilar indispensable pel nou projecte. És coneguda la intenció d'arribar a competir per estar entre els vuit millors conjunts de la lliga. S'hi vol arribar sent una referència mundial en el planter, des d'on s'iniciarà aquest procés: des del més baix dels equips, s'implementarà una nova forma de jugar. L'Espanyol pretén, a més, ser un club model en la tecnificació i innovació, per tal d'impulsar el desenvolupament dels jugadors.
La política de fitxatges que vindrà buscarà incorporar jugadors que sumin valor afegit i que en pocs anys es revaloritzin. Només es vendrà per criteris d'oportunitat del mercat, mai per necessitat econòmica. Es vol tenir, a més, un 40% de jugadors que siguin del planter, i que puguin optar a convertir-se en els jugadors "franquícia" que persegueix l'entitat, i amb els quals es pugui identificar l'afició.
Aquest estiu es duran a terme diverses reformes a la Ciutat Esportiva per tal de modernitzar-ne les instal·lacions. D'entrada, s'està canviant la gespa per una d'híbrida que permeti a més equips del club jugar-hi més temps. A més, es farà un rentat de cara per adaptar altres equipaments, amb incorporació de nova tecnologia i reformes en el gimnàs i els menjadors. D'altra banda, el club també estudia l'oferiment de la Federació Catalana de Tenis de cedir uns terrenys situats a Cornellà de Llobregat, i que servirien per ampliar les instal·lacions del club.
Els metges tindran un centre propi, més professionalitzat, amb nova maquinària i més personal. A més, s'afegiran psicòlegs, 'coaches', nutricionistes i altre personal complementari a l'àrea mèdica. Tot plegat, per tenir un centre pioner i més autònom.
Fer créixer la massa social
Si pel curs vinent s'esperen arribar als 28.000 socis, pel 2020 es volen assolir 35.000 abonats i superar els 45.000 socis. Per a aconseguir-ho, es duran a terme diferents iniciatives, com les que van presentar a la nova campanya d'abonaments. A banda del carnet segmentat per estudiants i gent gran, el carnet RCDE Fan té en compte els mercats nacional i internacional. Això inclou treballar en enganxar nova gent jove d'aquí Catalunya, a més de fer nous socis en mercats estrangers. Tots ells, que puguin tenir avantatges i descomptes tot i no disposar d'un seient al camp.
Es vol fer una major promoció per donar a conèixer la marca Espanyol. Aquest punt inclou visites en escoles del territori, especialment de l'àrea que inclou Barcelona i el Baix Llobregat. A més, es realitzaran acords de col·laboració amb entitats de futbol formatiu locals. A elles es voldrà difondre el segell de l'Espanyol. A més, esdevenen clau les penyes: han de ser més (el club espera tenir-ne 300 d'oficials el 2020) i atraure una major quantitat d'aficionats.
Referent futbolístic mundial
El coneixement de la marca Espanyol, però, ha d'arribar més enllà de les fronteres estatals. El mercat de la Xina esdevé clau. Allà s'hi estan preparant diverses accions. Entre els objectius, s'hi vol trobar talent. Per això, s'obriran diferents escoles per desenvolupar-hi el futbol base. Que sigui l'Espanyol el que crei i detecti jugadors en el mercat xinès que siguin susceptibles de ser venuts més endavant.
Exportar el model d'aquí per crear talent. Properament, aquest estiu, marxaran tres tècnics cap a la Xina per iniciar aquest procés de formar i ensenyar a jugadors. El club ja preveu obrir cinc escoles en cinc ciutats xineses diferents.
Espanyol de Barcelona
Farcir d'activitats la zona de l'estadi és un altre dels reptes amb els quals treballa l'Espanyol. Ja hi ha planificades entre tres i quatre propostes d'oci addicionals al túnel del vent, que finalment s'acabarà a finals d'any, abans del Nadal. Dues d'aquestes propostes, que s'ubicaran a les façanes del camp, es podrien anunciar aquest proper curs. Han de repercutir en els ingressos del club.
Es preveu així mateix un augment dels ingressos de patrocini d'un 65% en diversos actius. Segueixen treballant el del nom del camp, els 'naming rights', però aquest actiu encara tardarà a definir-se, malgrat el club fa temps que estudia diverses opcions. Més assequible és l'opció del patrocini a la samarreta. Rastar Group, que va exercir de patrocinador des del gener fins al final del curs passat (a canvi d'un milió d'euros), és la primera opció, pel que podria renovar un curs més. L'Espanyol valora el patrocini de la samarreta en dos milions d'euros.