Le Mans, el lloc idoni per a la reacció de Yamaha
Fa 11 mesos que una moto d’Iwata no guanya una cursa de MotoGP
BarcelonaL’inici de temporada no està sent l’esperat per a l’equip Yamaha oficial. Les motos de la marca d’Iwata continuen sense trobar el ritme que els permeti ser regulars i poder lluitar amb Honda, Ducati... i amb la Yamaha satèl·lit de Johann Zarco. El francès, amb una Yamaha de fa dos anys, està superant els pilots oficials de la marca, Valentino Rossi i Maverick Viñales: ha acabat segon les dues últimes curses i va segon a la general, només per darrere de Marc Márquez. I ara el Mundial de MotoGP ha aterrat a Le Mans, un circuit dels que es consideren favorables a la Yamaha, on les motos d’Iwata han guanyat els últims tres anys. Així que el traçat francès és el lloc adequat perquè Yamaha reaccioni i faci un pas endavant.
L’any passat, aquesta cursa va estar a punt de convertir-se en un cap de setmana perfecte per a Yamaha: Valentino Rossi, Maverick Viñales i Johann Zarco van estar a punt de fer un triplet, però en l’última volta l’italià va caure quan lluitava pel triomf, i el català i el francès van ser els únics que van enfilar-se al podi. Des de llavors, només hi ha hagut un triomf per als equips d’aquesta marca: el que va aconseguir Valentino Rossi a Assen l’any passat, ara fa 11 mesos. Així, Yamaha acumula 14 curses sense guanyar i, tot i que no és la pitjor ratxa històrica per a ells, sí que necessiten començar a remuntar si no volen perdre el tren de la lluita pel títol Mundial.
El problema és conjunt. Una moto és un paquet: un pilot, un motor, un xassís, uns neumàtics... “Si fos una sola cosa seria molt fàcil posar l’electrònica de l’any passat, però el motor ha canviat i necessitem una electrònica diferent”, indicava a Movistar MotoGP el responsable tècnic de Viñales, el català Ramon Forcada. “No és una situació irreversible”, deia, optimista, i afegia: “La Yamaha, amb situacions de poca adherència, pateix”.
La rivalitat amb Zarco
Forcada recordava en aquesta entrevista a Movistar que ells no poden fer servir “per reglament” el xassís i el motor de Zarco, i que l’única diferència que hi ha entre la moto del francès i la de l’equip oficial és “el motor”. “La moto de Zarco va bé per a ell, però per al Valentino o per al Maverick no sé si funcionaria”, afegia l’enginyer de Moià.
Però la realitat és que aquest any Zarco ha trobat la clau per fer rutllar la seva Yamaha. “Aquest és un bon circuit per a mi, i l’any passat la Yamaha va funcionar molt bé. La moto és semblant a la de l’any passat, així que l’únic que he de fer és fer que funcioni igual de bé i fer-ho tot perfecte”, va analitzar Zarco. El francès arriba al Gran Premi de casa seva en un bon moment de forma i amb confiança. El seu objectiu per avui, doncs, és sumar el seu primer triomf a la categoria reina i convertir-se en el primer francès que guanya una cursa al traçat de casa des que Pierre Monneret ho aconseguís el 1954. “Penso en el triomf, i mantindré aquest objectiu tot el cap de setmana”, avisava el de Cannes.