L'hora de la veritat de la Copa Amèrica (correcte, encara no havia començat)

El Team New Zealand, favorit per revalidar el títol a Barcelona davant el primer vaixell anglès finalista en 60 anys

La Copa Amèrica, a punt per la final
12/10/2024
3 min

BarcelonaLa 37a Copa Amèrica de la història es posa en marxa aquest dissabte. Després de gairebé dos mesos de regates prèvies d'entrenament, de la Copa Amèrica juvenil guanyada pel Luna Rossa italià, la femenina que acaba diumenge i la Copa Louis Vuitton, per fi arriba la Copa Amèrica pròpiament dita. Totes les regates anteriors eren els entrants per decidir qui seria el vaixell que desafiaria els campions. Segons el format de la competició, el vigent campió, en aquest cas l'Emirates Team New Zealand, espera a la final mentre els candidats es barallen entre ells. N'ha sortit guanyador l'INEOS Britannia, el primer vaixell anglès a la final en 60 anys. Els britànics s'il·lusionen amb la possibilitat de guanyar per primer cop un torneig que van crear ells el 1851, però que no han guanyat mai.

Els organitzadors confien que la facilitat per volar del Regne Unit a Barcelona, sumat al fet que sigui un torneig prou seguit a terres britàniques, porti aficionats d'aquest país a la ciutat. L'Ajuntament de Barcelona xifrava aquesta setmana en 1,5 milions els visitants que han passat pels diferents espais de la zona, sense explicar al detall com han fet aquests números. Visitants, en aquest cas, no significa algú que arriba de fora. Tot ciutadà que hagi entrat als espais aquests dies, per passi o per curiositat, és sumat. Diumenge està prevista una nova manifestació de qui no dona suport a la presència d'aquesta competició a la ciutat.

El format de la Copa dictamina que el primer vaixell que guanya set regates serà el campió. Dissabte es fan les dues primeres curses, i diumenge, dues més. "No som els favorits, sense cap mena de dubte", deia Sir Ben Ainslie al diari The Guardian en una entrevista. Ainslie, cinc cops medallista olímpic, és dels pocs britànics que ha guanyat la Copa. Va fer-ho amb el vaixell nord-americà Oracle. Llegenda de la vela britànica, va rebre l'oferta del multimilionari del sector farmacèutic Jim Ratcliffe per dirigir el projecte de l'INEOS. Els britànics van eliminar el Luna Rossa italià, finalista el 2021, i van demostrar estar a punt per a la gran final. Ara, els favorits són els campions, Nova Zelanda. Per cert, si guanyen els kiwis, amb tota seguretat apostaran per repetir amb Barcelona com a seu per a la 38a Copa Amèrica. Si guanya l'INEOS, organitzaria la Copa en un port britànic.

L'Emirates Team New Zealand, tot i no haver competit les darreres setmanes, va demostrar ser millor que l'INEOS en la fase prèvia, on sí que va posar-se a prova. Els kiwis van ser els inventors del sistema de foils, els alerons que fan volar aquests vaixells. Ningú domina aquest model de vaixell com ells, així que una derrota seria una sorpresa. Els kiwis van introduir els foils a la Copa el 2013, quan van derrotar l'Oracle nord-americà, llavors el campió. El 2017 van revalidar el títol fàcilment. El 2021 van imposar-se de nou contra el Luna Rossa Prada Pirelli per defensar el títol amb èxit. Un dels enginyers clau a l'hora de treballar la tecnologia d'aquests alerons, per cert, és el català Roger Frígola, que va arribar a la vela provinent de la Fórmula 1.

Rem contra ciclisme dalt d'un vaixell

El basc Xabi Fernández, entrenador de la tripulació de l'INEOS Britannia, explicava aquesta setmana a l'agència Efe que el Team New Zealand és "l'equip a batre". "Però ja s'ha vist que nosaltres som competitius, i espero que puguem tenir la nostra oportunitat -afegia-. El que està clar és que nosaltres hem millorat en aspectes clau, especialment a les virades i a les presortides, que és molt. Han estat detalls molt petits els que ens han fet forts. És obvi que el Team New Zealand també tenia coses a millorar i que ho deuen haver posat tot a punt per a la final, però estic convençut que no serà un passeig per a ells", afegia. Dels nou cyclors (tripulants que generen potència amb les cames pedalant) de l'INEOS, cinc procedeixen del món del rem (un campió olímpic i diversos olímpics). I gran part de la seva preparació és responsabilitat de Fernández. "La gent pregunta per què no són ciclistes en comptes de remers, i la raó és que no hi ha ciclistes de la mida dels remers, que fan gairebé dos metres i pesen 100 kg. El que es necessita és potència pura, així que com més pesin, millor", explica. Al New Zealand, en canvi, tenen ciclistes. Van ser ells, de fet, els primers que van entendre que per generar l'energia necessària per aixecar els foils i moure les veles, era millor fer-ho amb les cames que amb els braços. La major part d'equips han apostat per ciclistes, alguns d'ells amb passat al Tour o el Giro, per generar energia a bord.

El guanyador, a més de decidir si la copa continua a Barcelona o no, podrà aixecar la famosa Copa de les 100 Guinees, un trofeu de gairebé 200 anys d'història que ja ha arribat a la ciutat.

stats