Joan Laporta: èxits pretèrits, lideratge fort i el bisturí de Jaume Giró

L'expresident blaugrana vol engegar un altre cicle guanyador al Camp Nou

Fotomuntatge de Joan Laporta.
3 min

BarcelonaJoan Laporta i Estruch és el soci número 13.352 del Barça i no necessita gaires presentacions. Advocat, exparlamentari i exregidor independentista, es postula per liderar el club en un context de crisi que, amb molts matisos, recorda al que va haver de gestionar el 2003. Amb aquest esperit ("Ho tornarem a fer" és un dels seus eslògans de campanya) es presenta per tercera vegada a unes eleccions. Les primeres les va guanyar contra pronòstic contra Bassat i les segones les va perdre davant de Bartomeu, que va capitalitzar el triplet de Luis Enrique (2015). Laporta va presidir el club des del 2003 fins al 2010. Amb ell a la llotja del Camp Nou, un any abans de deixar la presidència, el primer equip de futbol va signar un any perfecte amb Guardiola a la banqueta i jugadors il·lustres com Messi, Xavi i Puyol a la gespa. A banda del sextet del 2009, els seus principals punts forts davant el soci són el bienni d'èxit sota la direcció de Rijkaard i l'impuls de Ronaldinho (2004-2006), vetllar per l'estil de joc que va defensar Johan Cruyff i el canvi de paradigma que va instaurar al club després dels 25 anys amb Núñez i Gaspart a la grada noble i els Boixos Nois al Gol Sud. Els punts dèbils del seu govern són, entre d'altres, la inestabilitat de la junta que va comandar –14 renúncies en set anys– i un presidencialisme creixent.

La candidatura de Joan Laporta a la presidència del Barça.

Laporta, que al juny farà 59 anys, vol recuperar la presidència per establir un "lideratge fort" juntament amb els quinze socis (catorze homes i només una dona) que l'acompanyarien. Cinc són exdirectius de la seva primera etapa i membres de la candidatura que va muntar el 2015. Dels deu noms propis que estrenarien càrrec al Barça en cas de victòria a les urnes destaca el de Jaume Giró, que seria vicepresident econòmic de l'entitat en un moment crucial. Un cop va abandonar La Caixa després de deu anys de trajectòria a primera línia, Giró va decidir fer el salt a l'arena culer. Va valorar formar una candidatura per presidir la institució però finalment va decidir explorar vies ja formades. Primer es va reunir tres vegades amb el també aspirant Víctor Font, amb qui no va arribar a una entesa. I després es va posar d'acord amb Laporta perquè el portés al seu equip per recuperar les regnes del Barça. Segons ha pogut confirmar l'ARA, Giró i la resta dels integrants d'Estimem el Barça han fet una inversió de 150.000 euros per finançar la campanya electoral. És a dir, han reunit més de dos milions d'euros per promoure una candidatura que va veure la llum el 30 de novembre de l'any passat.

Una lona per dominar l'escena

Ben relacionat amb la banca, Giró està ajudant a estructurar l'aval de 124 milions (el 15% del pressupost en curs del club) que Laporta necessita per tornar al Barça. També ha presentat la proposta concreta de l'emissió de bons per obtenir la liquiditat a curt termini que es fa imprescindible al club. Però sens dubte l'acció de campanya més destacada de l'expresident va ser la lona publicitària gegant que va desplegar a Madrid, en un edifici a tocar del Santiago Bernabéu, amb un missatge provocador per encendre la rivalitat: "Ganes de tornar-vos a veure". Una estratègia semblant a la que fa servir el Primavera Sound, que també ha sumat diners a la causa de Laporta, quan vol anunciar un cap de cartell per sorpresa. Un cop d'efecte que es va fer viral a tot el món i que, de moment, ha passat per damunt de qualsevol potencial proposta esportiva. I és que l'exmandatari vol esperar a guanyar les eleccions per repartir responsabilitats i per ser concret en l'oferta que vol fer a Leo Messi perquè no se'n vagi.

stats