BARÇA

El Seient Lliure obre un nou debat al Barça

El club utilitza entrades que han alliberat els socis per obtenir beneficis afegint serveis VIP que aficionats estrangers estan disposats a pagar

L'assistència al Camp Nou
Toni Padilla / Roger Requena
03/07/2017
5 min

BarcelonaEls telèfons treien fum a les oficines del Camp Nou. Televisió de Catalunya va emetre un reportatge de 7 minuts en què s’afirmava que s’havien detectat diverses anomalies en el funcionament del Seient Lliure en 10 partits de màxima expectació al Camp Nou, quan localitats normals es van convertir en entrades premium, que multiplicaven notablement el preu final de venda. Jordi Cardoner, vicepresident del club, va sortir personalment en roda de premsa per defensar la gestió del club. “S’ha fet tot de manera correcta, defensant els socis”, va explicar Cardoner, que va defensar la legalitat d’unes operacions que va confirmar que existeixen. Segons el directiu, el club ho fa per aconseguir uns beneficis alts gràcies al pes del turisme a la ciutat. Alguns socis afectats i membres de l’oposició es van queixar de no tenir informació sobre aquesta qüestió. "El soci no ha sigut informat en cap moment d'aquesta modalitat ni se l'ha fet partícip d'aquest benefici extraordinari".

Aficionats estrangers fent-se fotografies al Camp Nou aquesta temporada.

Dins del club va ser un dia complicat, ja que entenen que són atacats per una qüestió en què “tot és legal”. Una font qualificada afirmava que “tots els socis poden entendre i estaran d’acord que si pots fer negoci gràcies a un turista disposat a pagar una animalada de diners, cal fer-ho si el benefici se’l queda el club”, i admetia així que l’única queixa que podien admetre era “no haver-ho comunicat millor en el seu moment”. El Barça va admetre que la informació de Televisió de Catalunya era certa, però va afegir que és 100% correcte dur a terme aquestes pràctiques que converteixen una entrada de 160 euros en una de 1.500. “Nosaltres no fem una valoració per sobre de preu de la localitat. És un servei. Si nosaltres venguéssim només la localitat, aquest seria un altre discurs”, va dir Cardoner, que es va mostrar dolgut: “Hauria pogut entendre que una televisió d’una altra ciutat publiqués això sense contrastar, però no de la meva televisió, de la televisió pública de Catalunya”. Des de TV3 es confirma que es va avisar el club de la informació abans d’emetre el reportatge i que se’ls va donar un dret a rèplica. Més tard, a Rac1, el vicepresident ha demanat que vol "que TV3 reconegui l'error i es disculpi" i amenaça que "emprendrà accions legals perquè han desvirtuat la realitat".

Jordi Cardoner a Rac1

“Moltes persones amb nivell adquisitiu volen venir al Camp Nou i estan disposades a pagar uns serveis VIP, fet que reporta un benefici al club que permet no apujar els preus als socis i pagar als jugadors”, deia Cardoner. La pràctica consisteix a vendre seients de partits molt importants alliberats pels socis, a preus força superiors als que es venien a la taquilla. Segons TV3, aquesta pràctica ha existit en partits com els del curs 2014/15 contra el Manchester City, el Reial Madrid i el València; del 2015/16 contra el Roma, l’Arsenal, el Reial Madrid i l’Atlètic de Madrid, i del 2016/17 contra l’Atlètic, el Manchester City i el Reial Madrid. Per algunes entrades d’aquests partits, el Barça va acabar ingressant 1.500 euros, mentre que només n’hauria acabat pagant 80 als socis propietaris de les respectives localitats. Socis que no sabien que les seves entrades es feien servir per als partits anomenats VIP Experience, que es poden contractar a la web del club i en què es a transformen seients normals alliberats en molts casos pels socis, sense cap ubicació concreta, en localitats VIP amb preus alts, al mateix nivell de la revenda. La localitat, doncs, era la mateixa, però qui comprava aquest pack podia accedir abans del partit, al descans i al final a una llotja privada amb càtering, servei de begudes, aparcament i assistència d’hostesses. I tot per un preu que oscil·la en funció del partit, però que ha arribat a passar dels 1.800 euros.

El Seient Lliure actualment destina un 50% dels ingressos de la venda de l’entrada al soci de la localitat alliberada i l’altre 50% al club. L’espectador final hi afegeix un 21% d’IVA i un 10% de les despeses de gestió. En els casos esmentats de servei VIP Experience, els ingressos derivats d’aquesta pràctica se’ls quedava el club i no els compartia equitativament amb el soci propietari del seient. “El club ha actuat de manera correcta. El Seient Lliure està vinculat al preu regulat de venda al públic de les entrades, no és relatiu a cap altre servei afegit. Ens hem equivocat en altres coses, no en aquesta”, afirmava Cardoner, que va explicar que el soci té un actiu en forma de “localitat” i, per tant, obté els beneficis d’aquesta “localitat, però no d’un servei extra que posa el club per a aficionats, normalment estrangers, que el volen pagar”.

El Barça, doncs, va admetre que fa negoci amb el Seient Lliure, però no pas que incompleixi cap norma, ja que la normativa del Seient Lliure parla de la venda de “localitat”. Cardoner, vicepresident responsable de l’àrea social i encarregat, fa uns mesos, d’explicar canvis en aquest sistema, va dir que aquesta VIP Experience aporta uns beneficis al club d’uns “17 milions d’euros per temporada” i que aquests diners es tornen a invertir en l’entitat, tant en la part esportiva com per “tenir uns preus d’abonaments baixos comparats amb altres”. Cardoner va defensar que “el club no s’apropia dels beneficis”: “El que fa és generar beneficis per a la col·lectivitat social. Entre altres coses, ens permet no apujar els abonaments des del 2010, tenir 3.000 passis infantils, escometre fitxatges de grans jugadors i disposar de liquiditat en la tresoreria. S’ha generat molt soroll per alguna cosa que no calia”. Dins dels despatxos del Barça, de fet, es mostraven molt ofesos per aquesta informació i afirmaven que es tracta d’un “atac innecessari”.

Cardoner va argumentar que liquidar la part proporcional d’aquestes entrades VIP als socis que cedeixen, sense saber-ho, els seus seients per a aquestes entrades xocaria amb la normativa del Seient Lliure i provocaria que, “alliberant el seient amb un pack VIP, un soci obtindria en un sol partit tots els diners per pagar l’abonament de tota la temporada, i que això “no té sentit”. La normativa del Seient Lliure diu que a l’hora d’alliberar les localitats els socis no poden recuperar més del 95% del preu dels seus abonaments.

El Barça va modificar el sistema d’alliberament de localitats del Seient Lliure a principis d’aquest any, i des de llavors, segons TV3, aquesta pràctica s’ha reproduït com a mínim un cop més, en el partit contra el Juventus de la Lliga de Campions. Cardoner, però, va recordar que durant tot aquest temps la informació referent a aquesta pràctica ha sigut publicada a la memòria del club, un document de més de 270 pàgines. En la temporada 2015/16, l’última que el Barça va publicar l’exercici econòmic, només en el partit Barcelona - Reial Madrid el club va guanyar prop de 2 milions i mig d’euros en la citada modalitat del VIP Experience. Cap dels socis, però, va ser informat del negoci que s’estava fent gràcies a una localitat que un sol dia, acompanyada d’un servei VIP, valia tant com l’abonament de tota la temporada. “El Seient Lliure funciona. Altres clubs d’Europa l’admiren. Seria ideal que els abonats volguessin ser al camp sempre, però si no poden o no hi volen anar, és lícit que això generi un benefici per a ells i, sobretot, un benefici per al club”, es deia al Camp Nou.

Consulta les reaccions de Joan Laporta, Agustí Benedito, Toni Freixa, Marc Duch (Manifest Blaugrana) i el grup Seguiment FCB.

stats