Fins i tot Netflix se suma a la febrada pel Girona
Mitjans de prestigi d'arreu del món es pregunten com un equip tan petit ha arribat a ser colíder de Primera
GIRONAEl Girona, després d'un inici de Lliga espectacular, en què ocupa el colideratge empatat amb el Reial Madrid, ha entrat en una nova dimensió. Els grans resultats han cridat l'atenció de diversos mitjans de comunicació d'arreu del món, que han descobert que a Catalunya hi ha un equip molt petit que està plantant cara als gegants. Tots ells volen informar d'un fenomen que ara ocupa portades i fa pujar les audiències. A tothom li agraden les històries en què algú desafia els protocols i en surt vencedor. A tothom li agrada la història del Girona.
Fins i tot a Netflix, que aquests dies, càmeres en mà, s'ha instal·lat a la Vinya, el centre d'entrenament blanc-i-vermell, per gravar un documental de la Lliga on els de Míchel Sánchez són un dels clubs escollits per promocionar la marca. Al reportatge, on es podran trobar xerrades inèdites del tècnic madrileny al vestidor, es fa el seguiment diari d'un equip que dissabte rep el València a Montilivi (14 hores, DAZN). Canal+ França i ESPN també en preparen reportatges. Els mitjans de prestigi es pregunten com pot ser que el Girona hagi arribat tan lluny.
En tan sols dues setmanes, els grans protagonistes del club han concedit més de mig centenar d'entrevistes. Tot això, sense comptar les jornades de Lliga, on les televisions amb drets agafen tres futbolistes per contracte, i les connexions amb les ràdios. Aquest volum no és gens habitual a Montilivi. Especialment pel qual fa als mitjans internacionals. La Gazzetta dello Sport, un dels referents a Itàlia, va publicar un article titulat "Fenomeno Girona" amb Viktor Tsygankov i Pere Guardiola. L'Équipe a França i la BBC, The Independent, The Guardian i The Athletic, al Regne Unit, també han escrit articles sobre el creixement d'un club que trenca fronteres.
Ingressos rècord en marxandatge
Quan l'equip gironí era a Segona, fa tan sols dos anys, a escala internacional pràcticament no se'n publicava res. Només apareixia en textos globals que es feien sobre el City Group. L'any passat, amb el salt a Primera, la mitjana d'entrevistes estatals -el mercat local treballa d'una manera semblant, amb independència de la categoria- era d'unes cinc a la setmana. Ara el CEO de l'entitat, Ignasi Mas-Bagà, apareix a la revista Forbes explicant quin és el mètode que ha permès, per exemple, passar d'una facturació de 40.000 euros en samarretes a pressupostar més d'un milió d'euros en ingressos. Se'n venien 800 anuals, fa una dècada. Ara hi ha una previsió de més d'11.000. És un creixement del 2.400% en equipaments i productes oficials. Mas-Bagà també ha concedit entrevistes a ESPN i Associated Press.
No fa gaire, un dels futbolistes més reconeguts a escala internacional, Daley Blind, va concedir una roda de premsa telemàtica. S'hi van connectar periodistes de la Xina, del Japó, del Vietnam, de les Filipines i de Sud-àfrica, entre més països. La fressa que ha generat el Girona aquest inici de temporada també ha arribat a l'Àsia.
I Míchel? Si el Girona és l'equip de moda, ell és l'entrenador de moda. El tècnic de Vallecas, que ha estat portada de diaris a escala estatal, com l'As i l'Sport, ha perdut el compte dels mitjans que l'han entrevistat, el més reconegut dels quals és Universo Valdano, amb Jorge Valdano al capdavant. L'excampió del món va venir a la ciutat a gravar el seu programa, que es va emetre per Movistar. Delfí Gelí, amb una mirada molt més àmplia gràcies al seu bagatge com a jugador format a la casa, i Quique Cárcel, el director esportiu que compleix una dècada a Montilivi, també són molt reclamats.
Audiències inimaginables del Girona a Primera
És clar que el rendiment de l'equip ha propiciat l'allau mediàtica. Però aquest no només se centra en els resultats, sinó que també posa el focus en el projecte de l'entitat, que des de l'arribada de l'actual propietat sempre va defensar que es treballava a mitjà i a llarg termini. El temps, com passa sempre, dona la raó o la retira. A Girona, la resposta és evident.
D'una altra manera no s'explicaria que un dilluns a la nit, amb un fred de nassos a Montilivi, el club presenti un sold out i aplegui més de 13.000 espectadors malgrat que el partit era en obert per televisió. De fet, GOL va publicar que el Girona-Athletic havia estat el partit més vist del 2023 un dilluns a la TDT, amb dos milions de contactes durant els noranta minuts i més d'un milió d'espectadors al pic d'or. El Girona de Míchel enganxa i una prova és que les entrades contra el València s'han tornat a exhaurir.