Futbol

De Vallecas a Oklahoma: el Rayo creix

El club madrileny ha obert una franquícia als Estats Units per competir en la North America Soccer League

Imatge de la presentació del Rayo Oklahoma City
Natalia Arroyo
11/11/2015
3 min

BarcelonaDe Vallecas a Oklahoma. Aquest és el recorregut que el Rayo Vallecano ha dissenyat per seguir creixent com a institució. En ingressos. En imatge. Esportivament.

L'entitat madrilenya ha fet oficial que obre una franquícia als Estats Units i dimarts va presentar el projecte del Rayo Oklahoma City, que a partir del 2016 competirà en la North American Soccer League (competició on, per exemple, ha jugat fins ara Raúl González, vestint la samarreta del New York Cosmos). "Un club ha de saber d'on ve i on vol anar –afirma a la pàgina web del club el president Raúl Martín Presa–. Venim d'uns anys molt difícils, en què s'ha evitat la desaparició del club que semblava, desgraciadament, factible. Era molt clar que necessitàvem créixer, volíem créixer i, ara, creixerem".

D'aquesta manera, el Rayo Vallecano es convertirà en el primer club de la Lliga que inverteix en un equip professional de la NASL, un fet que des de la mateixa organització consideren diferencial. "El Rayo OKC és una aposta més que confirma la nostra visió global de la lliga. Serà el primer club nord-americà que pugui prendre avantatge de l'experiència de la Lliga", va reconèixer durant la presentació el comissari de la NASL Bill Peterson. Aquesta vinculació amb una de les competicions més importants del món, s'espera que aporti el pas definitiu perquè Oklahoma consolidi el futbol entre els seus aficionats.

El màxim responsable del Rayo i, des d'ara, també del Rayo Oklahoma City, parla d'aquesta inversió com una necessitat, una il·lusió i gairebé una obligació per expandir la marca Rayo. "Als Estats Units hi ha oportunitats, l'esport està mimat allà, són els que millor el cuiden a les escoles i universitats", afegeix Presa, que considera estratègic establir-se ara en un país on el 'soccer' comença a fer-se un lloc entre altres disciplines més consolidades com el bàsquet, l'atletisme, el beisbol o el futbol americà. L'ARA, aprofitant la gira que el Barça va fer als Estats Units aquest estiu, ja va fer una anàlisi de com la lliga nord-americana volia consolidar la seva aposta comercial i esportiva.

La sorpresa d'aquest acord és que s'ha fet oficial en paral·lel a una situació esportiva delicada en les estructures que no són directament el primer equip. Fa ja dues temporades que el femení denuncia problemes econòmics greus per subsistir i també el planter pateix per seguir funcionant de manera òptima.

Jémez exigia un projecte

El tècnic va renovar amb la condició que el club invertís

La conseqüència esportiva que tindrà aquest acord encara està per veure, però coincideix amb les exigències que Paco Jémez va posar sobre la taula per tancar la seva renovació aquest estiu. Com ell mateix va admetre en una entrevista amb l'ARA, reclamava una aposta decidida al club. "Qui no avança s'encalla –deia–. La meva por era veure si el Rayo tindria la mentalitat de fer-se cada cop més gran i més fort, sense perdre l'arrel d'equip petit i humil".

I aquest esperit és el que des de l'entitat volen transmetre també en el seu desembarcament a Oklahoma. "Creiem que podem transmetre els nostres coneixements del futbol i, sobretot i el més important, els nostres valors i la nostra forma d'entendre l'esport", sentencia Presa.

"Ser del Rayo Vallecano és un orgull de barri, una opció de classe i una reivindicació de la dignitat dels de baix, que sempre cauen, però que sempre es tornen a aixecar", deia fa uns dies David Fernández (CUP) en la presentació del llibre de Quique Peinado sobre el Rayo Vallecano, '¡A las armas!'.

Metàfora divertida i bons auguris

Els 'Thunder' de la NBA tenen unes xifres rècord a la ciutat

La irrupció del Rayo a Oklahoma ha propiciat una broma fàcil, a partir de la imatge que, també en aquesta ciutat, té l'equip professional de bàsquet, que té un tro com a segell (Thunder).

Els Thunder, de fet, van ser la franquícia de la NBA que va acabar la temporada passada amb les audiències televisives més altes, amb una mitjana del 8,81 a Fox Sports Oklahoma. Al Chesapeake Energy Arena hi ha penjat el cartell de 'sold out' en tots els partits des del febrer de 2011, com exposa la revista Fourbes.

La possibilitat d'extrapolar aquest èxit també al futbol anima al Rayo en la seva flamant inversió.

stats