Qatar prohibeix definitivament la venda i el consum de cervesa als estadis durant el Mundial

Budweiser, que paga 75 milions d'euros a la FIFA per patrocinar el torneig, s'ha assabentat de la decisió dos dies abans del partit inaugural

El xeic Tamim bin Hamad Al Thani, emir de Qatar
Tariq Panja / New York Times
18/11/2022
3 min

Faltaven set dies per a l'inici del Mundial i el missatge va arribar des dels més alts nivells de l'estat de Qatar: "S'han de traslladar les carpes de cervesa a llocs més discrets". Sense cap mena de discussió. Amb el partit inaugural a tocar, els organitzadors van haver de treballar de pressa els últims dies per canviar la ubicació dels dispensadors de cervesa Budweiser als vuit estadis, després d'una petició sobtada de l'emirat. Les tres persones que van transmetre el missatge van demanar mantenir-se en l'anonimat i van revelar que no estaven autoritzades a discutir detalls sensibles sobre la planificació del torneig. Els responsables de l'organització del Mundial van confirmar els canvis, dels quals Budweiser es va assabentar la setmana abans del partit que enfrontarà Qatar amb l'Equador. Però la cosa encara podia anar pitjor per a la multinacional cervesera: a dos dies de l'inici, el país ha confirmat que el consum i la venda d'alcohol estaran definitivament prohibits als estadis i als seus voltants durant la competició.

Inicialment, la decisió de traslladar les carpes de cervesa semblava estar motivada per la preocupació per si la presència destacada d'alcohol als estadis podria inquietar la població local i, per tant, podria representar un possible problema de seguretat. Però també respon a un tema que ha afectat la preparació del primer Mundial del món àrab, i més concretament a Qatar, un país musulmà conservador on l'accés a l'alcohol està molt controlat. Des que la FIFA, l'òrgan de govern planetari del futbol, va atorgar els drets d'amfitrió a Qatar –el desembre del 2010–, els organitzadors del torneig han lluitat per complir les obligacions subscrites (que inclouen la venda d'alcohol i oferir espai promocional per a Budweiser, un dels espònsors més importants de la FIFA) i no xocar amb la cultura del país. No és fàcil portar a una nació musulmana un esdeveniment tradicionalment amarat de cervesa.

L'alcohol no està prohibit a Qatar, però la majoria dels visitants només poden comprar-ne als bars dels hotels. Els funcionaris de la FIFA i del país van negociar durant anys per trobar una solució adequada per al Mundial, on la cervesa ha fluït lliurement durant generacions, abans de decidir finalment que es permetria la venda de begudes alcohòliques en un perímetre de seguretat fora dels recintes, però no dins dels mateixos estadis, on només se serviran refrescos, aigua i cervesa sense alcohol. Un pacte que no s'acabaria complint.

75 milions d'euros

Tot i això, els moviments que limiten la marca de Budweiser o que afecten la seva capacitat per vendre els seus productes podrien complicar la relació contractual entre la cervesera, la FIFA i els organitzadors del Mundial de Qatar. Budweiser paga uns 75 milions de dòlars per associar-se al Mundial cada quatre anys. Però el torneig de Qatar ha generat obstacles inusuals i ha provocat tensions contínues entre l'empresa i la FIFA per diverses qüestions, des d'acordar els punts de venda de cervesa a Qatar fins a negociar l'arribada dels subministraments al país. El contracte de Budweiser amb la FIFA no només li donava l'exclusivitat de vendes, sinó que requereix que l'empresa proporcioni grans quantitats de cervesa als socis de la FIFA i als clients dels hotels.

Budweiser es queixa que la FIFA no l'informés dels canvis fins la setmana passada. "Estem treballant amb la FIFA per traslladar els punts de venda a les noves ubicacions segons el que se'ns indiqui", asseguren des de la cervesera, que es nega a revelar si s'està respectant el que s'estipula als contractes. "El nostre enfocament és oferir la millor experiència possible al consumidor en les noves circumstàncies", diuen.

Per part de la FIFA, el missatge que es transmet és de tranquil·litat, sense menció explícita a la polèmica per la distribució de cervesa, així com a les hores i els llocs en què es pot servir. "S'estan ultimant els plans operatius relacionats amb la ubicació d'algunes fan zones", afirmen.

El canvi sobtat en les vendes d'alcohol està en consonància amb tot el que s'ha viscut durant l'organització de l'esdeveniment. Les tasques per preparar els hotels i els altres allotjaments per al milió de visitants estimats continuen encara. I a l'agost, per exemple, la data del partit d'obertura –fixada des de fa anys– es va avançar sobtadament un dia enmig d'una campanya publicitària global per marcar els 100 dies per al final.

Copyright The New York Times

stats