Mundial de futbol
Esports / Futbol07/10/2022

L'altra gran crisi que sacseja l'Argentina: l'escassedat de cromos de futbol

L'obsessió per completar l'àlbum provoca cues inacabables, augment de preus i, fins i tot, la intervenció del govern

Natalie Alcoba / The New York Times
i Natalie Alcoba / The New York Times

Buenos Aires (Argentina)Com que els preus continuaven pujant, el govern de l'Argentina va decidir que calia fer alguna cosa. Els amos de les botigues estaven preocupats per l'escassetat. Un proveïdor clau va dir que no podia contenir la demanda. Els clients, desesperats, feien files quilomètriques. Així que, fa dues setmanes, Matías Tombolini, el secretari de Comerç, va reunir les parts interessades per un debat seriós “a la recerca de possibles solucions”. L'Argentina s'enfrontava a una crisi: no tenia prou cromos del Mundial de futbol per a tothom; coneguts allà com a figuritas.

És una tradició de cada quatre anys. Aquest cop, però, l'estimat passatemps d'omplir el característic àlbum Panini de la Copa del Món ha explotat com mai a l'Argentina. Una confluència de problemes d'oferta i demanda –però també una crisi inflacionària interna i un augment de les expectatives que la selecció argentina pugui competir pel trofeu aquest any– han fet que les figuritas de la Copa del Món siguin més cobejades que mai, i molt difícils de trobar.

Cargando
No hay anuncios

Els quioscos, on normalment es venien els cromos, aquest any han vist caure en picat la seva oferta, cosa que ha portat els pares i els seus fills a una recerca febril de venedors de figuritas, ja que els preus de revenda s'han disparat. Els adhesius es venen ara almenys al doble del preu de venda suggerit de 150 pesos (aproximadament un euro) per sobre i les falsificacions s'han infiltrat al mercat.

La intervenció fugaç del govern de l'Argentina en la crisi dels cromos

Les coses es van complicar tant que fins i tot el govern nacional, que lluita contra una inflació altíssima i una societat cada cop més descontenta, va considerar que era el moment d'intervenir-hi... fins que al cap de poc es va fer enrere, ridiculitzat per l'opinió pública, acusat de malbaratament de recursos governamentals.

Cargando
No hay anuncios

Fa uns dies, al barri de Villa Urquiza de Buenos Aires, entre els compradors hi havia adolescents amb bicicleta, àvies que buscaven els encàrrecs dels seus nets i pares amb els seus fills. Un vailet va entrar a una botiga de la cantonada amb la pregunta que sembla que està en boca de tots aquests dies.

— "Teniu figuritas?", va preguntar sense alè.

Cargando
No hay anuncios

— “Sí”, va respondre el propietari de la botiga, Ernesto Acuña. “Cinc paquets per 900 pesos (6 euros). Però has de fer la cua”.

Acuña va enginyar-se un sistema per donar resposta al frenesí. Els dies que pot aconseguir paquets de cromos, els posa a la venda a les sis de la tarda, en punt. Però abans de vendre el primer paquet, examina la fila que s'ha format i raciona la quantitat que cada client pot endur-se a casa. Alguns dies el límit és de només dos paquets per persona. Després, Acuña es queda a la finestra, mentre els fanàtics de les figuritas entren amb els diners a la mà i els ulls ben oberts davant un premi que, en molts llocs de l'Argentina aquest any, està dolorosament i frustrantment fora del seu abast. “El Mundial és cultural. És bogeria per a tots”, diu la Marcela, que acompanya el seu fill Franco, d'11 anys.

Cargando
No hay anuncios

L'augment de la demanda podria estar lligat a les expectatives –els argentins se senten optimistes sobre les seves possibilitats a Qatar després de la victòria de l'any passat a la Copa Amèrica— i perquè el torneig d'aquest any serà probablement l'últim Mundial amb l'estrella Lionel Messi a l'alineació. I en un clima econòmic difícil en què es preveu que la inflació anual arribi al 100%, l'escapisme de la glòria del futbol ha sigut una distracció benvinguda.

Cargando
No hay anuncios

Això ha produït una economia roent en què el valor del mercat negre dels paquets de figuritas s'ha disparat. Un sol cromo de Leo Messi es venia recentment a 3.000 pesos (20 euros) en un mercat d'intercanvi a Buenos Aires. Una targeta especial de Messi legend gold es cotitzava a 60.000 pesos (410 euros) en un popular mercat online argentí, un preu equivalent al sou mensual d'un treballador amb salari mínim.

Panini justifica que tot es deu a l'augment de la demanda

“L'argentí respon a passions”, diu Acuña, vicepresident del sindicat que representa els quiosquers. El grup va organitzar una protesta a l'oficina de Panini a l'àrea de Buenos Aires el mes passat per exigir més estoc de cromos. Molts han culpat de l'escassetat als quioscos el fet que el producte està ara disponible en grans cadenes de supermercats, benzineres, aplicacions de lliurament i altres punts de venda, però Panini Argentina sosté que els quioscos mai no han tingut drets exclusius. L'empresa ven a una llista de distribuïdors, justifica, que alhora venen a distribuïdors més petits que tradicionalment han subministrat als quioscos.

Cargando
No hay anuncios

Però aquest any, diuen els propietaris dels quioscos, amb prou feines poden aconseguir subministrament, o han hagut de pagar preus més alts del que és habitual. Per fer el seu argument, Acuña va recórrer a una sèrie de grups de WhatsApp que té amb altres quiosquers, que van respondre amb emojis indignats davant les ofertes dels distribuïdors que venen figuritas a més de 200 pesos (1,40 euros) el paquet.

Cargando
No hay anuncios

Panini Argentina, la filial local de la firma italiana que va vendre per primera vegada cromos de la Copa del Món el 1970, diu que no hi ha escassetat. "Hi ha una demanda molt més alta", expressava en un comunicat. Posteriorment, assegurava que havia augmentat la producció, tot i que Acuña sosté que no s'ha notat la diferència. “Cada setmana que passa, el paquet de cromos costa més al quiosc, al carrer, a internet...”, lamentava.

Per als col·leccionistes, un àlbum complet es veu com una inversió que pot augmentar de valor, com els de l'última glòria mundialista de l'Argentina liderada per Diego Maradona a Mèxic 1986. Però més que els diners, el col·leccionisme de figuritas té a veure amb el record, diuen els aficionats i els quiosquers. “És un record, que puguin mirar i dir: «Jo vaig estar en aquella època»”.