Inter de Miami: bona vida per a Leo Messi gràcies a un càrtel amb una gran força econòmica
L'atractiu de la ciutat de Florida és un reclam per a jugadors mediàtics en l'ocàs de la seva carrera que poden ser fitxats gràcies al poder de la MLS
BarcelonaMiami ha estat la musa que ha inspirat durant dècades desenes de cançons que s'han convertit en èxits mundials. Enrique Iglesias, Bad Bunny, Gente de Zona o Will Smith són alguns dels artistes que no s'han pogut escapar de la seva atracció. Però a la llista també n'hi ha de catalans, com el grup Lax'n'Busto. L'última a apuntar-se a la llista també és catalana: Rigoberta Bandini fa un parell de setmanes va publicar l'estiuenca Miami Beach. La ciutat més mediàtica de Florida (la capital és Tallahassee) té un clima tropical, una activa vida nocturna i quilòmetres de platges que provoquen que en qualsevol època de l'any sigui un destí desitjat per estrelles de la música, el cinema i l'esport. Entre elles, Leo Messi. I potser ben aviat també Sergio Busquets.
Messi té una casa allà des de fa anys i, a partir d'ara, hi podrà viure de manera estable amb la seva família, allunyat de la pressió del futbol europeu de primer nivell. L'Inter de Miami, malgrat que disputa els seus partits a Fort Lauderdale (localitat a 40 minuts en cotxe) fins que no s'inauguri el Freedom Stadium el 2025, és el principal equip de futbol de la ciutat tot i ser un gran desconegut per a molts culers. És normal. És un club que es va fundar el 2018 i que va començar a competir a la Major League Soccer (MLS), la lliga de futbol professional dels Estats Units, el 2020. A més, fins ara no ha aconseguit cap èxit esportiu significatiu. De fet, en l'actualitat ocupa l'última posició de la Conferència Est.
"L'Inter de Miami, com qualsevol altre equip de la MLS, no és res per si mateix. La seva importància està basada en la forma de treballar col·lectiva del conjunt de franquícies que participen en la lliga, que operen com un càrtel", afirma Xavier Ginesta, professor de màrqueting esportiu de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya i autor del llibre La disneyització del futbol. "Les franquícies poden generar ingressos propis, però és la MLS la que produeix la majoria d'ingressos de manera col·lectiva. És la MLS la que ha pogut competir contra els petrodòlars de l'Aràbia Saudita, no un club en concret", afegeix. "L'Inter de Miami fitxa Messi, però totes les franquícies incrementaran el seu valor gràcies al fet que Messi estarà a la lliga. L'espremeran com un Mickey Mouse", continua analitzant Ginesta.
Apple vol globalitzar el soccer
Una de les principals claus que expliquen el creixement de la MLS durant els últims temps és Apple TV, plataforma audiovisual de pagament que diversos mitjans han informat que ha participat en l'operació del fitxatge de Leo Messi per l'Inter de Miami. Però el naixement d'aquesta aposta s'ha de buscar en el futbol americà. En l'últim repartiment de drets televisius de la NFL, que va tenir lloc el 2021, Apple TV es va quedar fora i Amazon es va emportar una gran part del paquet. Aquest fort cop per a l'empresa creada per Steve Jobs la va obligar a variar l'estratègia. L'alternativa va ser apostar pel soccer (així anomenen el futbol als Estats Units). Segons la CNBC, Apple TV es va quedar el 2022 amb els drets televisius de la MLS durant 10 anys per 300 milions de dòlars. L'anterior vegada, els drets s'havien venut per 90 milions.
"Un dels aspectes interessants d'aquesta operació és que Apple TV està venent el producte de la MLS de forma global i permet veure tots els partits sense limitació geogràfica. Així, un català podrà veure jugar Leo Messi a l'Inter de Miami pagant la subscripció a Apple TV", explica Ginesta. "En aquest moment, la MLS té una necessitat d'expansió de marca, sobretot tenint en compte que la Copa Amèrica del 2024 es jugarà als Estats Units i que el proper Mundial, el del 2026, se celebrarà allà juntament amb Mèxic i el Canadà".
L'Inter de Miami tenia reservada plaça per a Messi
Que el fitxatge de Leo Messi per l'Inter de Miami no ha estat cosa de dies és una obvietat. De fet, el club de Florida fa dos anys que hi treballa. Des dels despatxos s'estava preparant sense pressa el salt qualitatiu, mediàtic i econòmic que ha d'aportar a l'entitat l'arribada del jugador argentí i, així, durant aquest temps, no han tingut cap problema en dir que no a jugadors de primer nivell que s'han ofert per convertir-se en un dels seus futbolistes franquícia. Entre ells, segons ha pogut saber l'ARA, Gareth Bale i Dani Alves. L'Inter de Miami també va decidir no renovar a un compatriota de Messi, Gonzalo Higuaín, al final de l'any passat.
La normativa de la MLS permet a cada equip només tenir tres jugadors franquícia, els únics que poden superar el màxim que pot cobrar a l'any un jugador de la lliga: 612.500 dòlars. Actualment, a l'Inter de Miami hi ha una d'aquestes places ocupades, la del davanter veneçolà Josef Martínez. Per tant, no hi haurà cap contratemps perquè Leo Messi i, potser Sergio Busquets, aconsegueixin les dues vacants.
Un projecte liderat per David Beckham i Jorge Mas
Quan David Beckham va fitxar per Los Angeles Galaxy el 2007 procedent del Reial Madrid, se li va prometre que en un futur podria tenir una franquícia a la MLS (el mateix que s'ha fet ara amb Messi). No el van enganyar i el 2018 va crear l'Inter de Miami. Des d'aleshores, n'és el president. El principal propietari és Jorge Mas, un empresari multimilionari nascut a Miami que basa la seva fortuna en una empresa gegantina del món de la construcció i l'enginyeria, MasTec, que el 1997 va heretar del seu pare, Jorge Mas Canosa, un polític i empresari cubà anticastrista. A més, des de l'any passat el principal propietari de l'Inter de Miami és el màxim accionista del Saragossa. Als despatxos del club de Florida també hi ha dos ex del Barça: Xavier Asensi, director general de negocis, i Víctor Oliver, vicepresident d'ingressos i operacions de les instal·lacions.
Un club peculiar en l'ecosistema MLS
Miami és una ciutat peculiar dels Estats Units. S'hi pot viure sense saber anglès a causa de l'enorme comunitat llatinoamericana que hi ha. Això també afecta l'ambient de les grades del DRV PNK Stadium, la llar temporal de l'Inter de Miami. A diferència de la resta d'estadis de la MLS, on es viu el futbol a l'estil americà mentre es mengen hot dogs i es gaudeix de les diverses activitats que envolten un partit, al DRV PNK Stadium l'esport rei es mira amb una passió liderada per la grada on s'ubica la Família, la secció d'aficionats més animats de l'equip de Florida. Aquesta gran afició pel futbol que hi ha a Miami és un dels arguments que expliquen que el Barça hi fes parada durant la gira de l'estiu passat, que la selecció de l'Argentina, amb Messi al capdavant, preparés allà dos amistosos abans del Mundial de Qatar o que el president de LaLiga, Javier Tebas, hi volgués portar un Girona-Barça oficial el gener del 2019.