La gran mentida de la Kings League de Piqué
Diuen que a la Lliga de Javier Tebas i a la milionària Premier League els ha sortit competència amb la Kings League, una lliga de futbol 7 promoguda per KOI, la divisió empresarial que Gerard Piqué té amb Ibai Llanos, un dels streamers més coneguts en l'actualitat. La competició ha començat coincidint amb Cap d'Any i es va poder veure en obert a través de Twitch, la plataforma de retransmissió d'imatges que és propietat d'Amazon, i també de YouTube, que pertany a Google. És a dir, és gratis d'aquella manera: sense pagar quota, però brindant dades i empremta digital a dues de les multinacionals que més tallen el bacallà en el pervers i arbitrari mercat de l'atenció.
Pel que fa a audiència, l'estrena va ser senzillament espectacular. En plena ressaca del raïm i les campanades, va sumar 450.000 usuaris de mitjana i un pic de 780.000 en el partit que va enfrontar els Saiyans amb els Porcinos (4-2). Vistes en calent, les dades haurien de preocupar el futbol professional i clàssic, que, segons alguns entesos (com ara Florentino i Laporta, apòstols de la Superlliga), està perdent interès entre els joves. "El Getafe-Mallorca del dia 30 de desembre va aplegar només 66.000 persones", s'ha proclamat en les últimes hores per dimensionar l'èxit de la Kings League. Però aquest diagnòstic, analitzat en fred, es desmunta ràpidament, com molts dels mantres que els viralitzen a les xarxes socials. Per començar, per la distribució del senyal audiovisual, que en la Lliga de sempre és de pagament i comptabilitza només els espectadors que el punxen dins de l'Estat. De fet, el duel en obert de cada jornada (mai del Reial Madrid o del Barça, que sempre s'emeten en tancat) voreja el mig milió d'espectadors de mitjana. Per tant, des d'aquest prisma, comparar les patxangues que promou Piqué amb el futbol professional és enganyós. Per no parlar de la qualitat esportiva d'un producte més basat en el magnetisme dels presidents de cada equip —tots ells influencers o famosos amb milers de seguidors— que no pas en la pilota en si. O de l'absència de públic a les grades del pavelló-plató on es disputen els compromisos.
La Kings League és un espectacle pioner que es nodreix de la tirada personalista de determinats perfils (d'aquí el suport de grans empreses) i que barreja elements de l'esport tradicional amb el llenguatge dels videojocs, on els processos són més curts i estimulants i el reglament és lliure. La proposta és atrevida i divertida, però no és futbol i no té per què ser-ho. De fet, pot conviure-hi perfectament, fins i tot ajudant-lo a evolucionar. Que el caïnisme nostre de cada dia no frustri el debat sa sobre el futur de l'esport que més ens agrada.