L'Espanyol passa a mans xineses amb la venda de les accions de Dani Sànchez Llibre
L’empresa Rastar, amb valor de 3.000 milions de dòlars, es farà càrrec d’aproximadament el 40% de la propietat del club, i hi invertirà uns 65 milions d’euros
BarcelonaLa propietat de l’Espanyol canviarà de mans un cop el grup accionarial majoritari, liderat per l’expresident Daniel Sánchez Llibre ha accedit a vendre el seu paquet accionarial al conglomerat xinès Rastar Group, firma líder mundial en fabricació de joguines electròniques i videojocs 'online' i que, a més, compta amb una productora de cine i programes de televisió. L’empresa, fundada el 1995, té un valor a la borsa de 3.000 milions de dòlars, i compta amb una plantilla d’uns 10.000 empleats.
Fonts del club han confirmat a l’ARA la veracitat de l’operació, que permetrà que el grup que lidera el multimilionari Chen Yansheng es faci amb un percentatge que s’aproximarà al 40% de la propietat del club i que podria ser fins i tot lleugerament superior si s’hi afegeixen alguns accionistes mitjans. Des del club, però, s’assegura que l’entitat es manté al marge de l’operació perquè es tracta "d’un acord entre particulars" i, per tant, refusa parlar en nom dels accionistes.
L’arribada del nou grup empresarial suposarà una inversió d’uns 65 milions d’euros, segons fonts del club. Aquesta xifra, a repartir entre totes les àrees de l’entitat, anirà destinada sobretot a "estabilitzar econòmicament el club", fet que sobretot reforçarà els àmbits financer i econòmic. Part d’aquesta quantitat, encara per determinar, també s’invertirà en la parcel·la esportiva.
El procés d’inversió d’aquests 65 milions d’euros, asseguren des del club, no servirà per liquidar tot el gruix del deute, valorat en uns 140 milions d’euros, la major part dels quals es deuen a l’Agència Tributària. "Liquidar el deute són paraules molt serioses, però sens dubte ajudarà a fer l’Espanyol més viable a nivell de tresoreria i en la gestió econòmica del dia a dia", es defensa des del club. La intenció del nou grup, a més, pretén "projectar socialment i esportivament el club". Segons informacions publicades a Hong Kong, el grup pagaria entre 143 i 178 milions per adquirir un paquet d’accions entre el 45 i el 56% del club.
L’operació, però, no inclourà per al moment cap tipus d’esponsorització ni pel que fa a la samarreta ni als 'naming rights' del camp. El club nega que se n’hagi parlat, i defensa que manté el procés de seguir buscant nous possibles patrocinadors per la seva pròpia via, encara que reconeix que el fet d’anar de la mà d’un grup important "pot oferir noves possibilitats" a l’hora de buscar empreses que puguin estar-hi interessades.
Pel que fa a la direcció en la presidència del club, encara no queda clar si hi haurà algun canvi o no. En aquest sentit, el club es remet a la junta general d’accionistes ordinària que tindrà lloc el proper 22 de desembre, i on l’actual president, Joan Collet, retrà comptes de la temporada anterior.
L’Espanyol ha tingut fins al moment dos accionistes majoritaris des de la seva conversió en societat anònima esportiva, el desembre del 1992. El primer va ser el desaparegut José Manuel Lara Bosch, màxim dirigent de l’entitat, fins que Daniel Sánchez Llibre i Ramon Condal, els dos presidents que van precedir l’actual, van fer-se càrrec del gruix de les accions que Lara dominava. L’acord amb Yansheng, que portava diverses setmanes a Barcelona estudiant la viabilitat del club i negociant la seva adquisició, suposarà un nou canvi en la propietat d’un club que pot viure canvis significatius en els propers mesos.
Expandir-se a través de l’esport
"L’empresa espera que amb aquest acord s’expandeixi el seu negoci d’entreteniment interactiu en el sector dels esports", ha anunciat Rastar Group en un comunicat a la Borsa de Valors de Shenzhen. El grup que dirigeix Chen Yansheng, que va augmentar els seus ingressos el 2014 en un 13%, fins als 401 milions de dòlars, té llicència per fabricar i distribuir més de 200 models de cotxes de joguina a escala de marques com Ferrari, Lamborghini, Audi, BMW, GM i Mercedes-Benz. El 2013, i seguint amb la seva política de diversificació, Rastar Grup va entrar al negoci de jocs mòbils, el cinema i la televisió a través d'una sèrie d'adquisicions.