Esports 18/03/2016

Més canvis buscant més espectacle: les 10 claus del Mundial de F-1

El Gran Premi d'Austràlia dóna el tret de sortida a la nova temporada de Fórmula 1

Joan Aureli Raich
4 min
Primers entrenaments al Gran Premi d'Australia

BarcelonaAquest cap de setmana comença al circuit d'Albert Park de Melbourne el Mundial de F1. Lewis Hamilton segueix sent el rival a batre i buscarà aconseguir el seu particular pòquer de títols. Ferrari i el seu company d'equip l'alemany, Nico Roseberg, són aparentment les úniques alternatives. Els pilots de McLaren, els excampions del món Jenson Button i Fernando Alonso, són encara una incògnita. La cursa inaugural serà el diumenge 20 de març a les 6 del matí.

Aquests són els canvis més destacats respecte de la temporada anterior:

1. Més grans premis

El total de carreres que componen el Mundial s'incrementa de 19 a 21. D'una banda torna el Gran Premi d'Alemanya, al circuit de Hockenheim, i de l'altra debuta un nou circuit urbà, aquest cop a Bakú, capital d'Azerbaidjan, en el Gran Premi d'Europa.

2. Més cotxes

En el passat Mundial van participar un total de 20 cotxes en les graelles de sortida, enguany s'ha inclòs un equip nou: Hass, equip vinculat a Ferrari i que eleva fins a 22 el total de pilots que prendran part en cada Gran Premi. L'equip nord-americà ha optat per pilots amb cert bagatge: el francès Romain Grosjean i el mexicà Esteban Gutiérrez.

3. Canvis en el sistema de classificació

Es manté el sistema per establir les sortides dels pilots en cada un dels Grans Premis en tres rondes de classificació (les tres Q). La principal diferència recau en el mètode d'eliminació: mentre que l'any passat s'havia d'acabar cada una de les tres rondes (Q1: 16 minuts; Q2: 15 minuts; i Q3: 14 minuts) per determinar els cotxes eliminats en cada fase, ara els pilots s’aniran eliminant progressivament cada 90 segons a partir de 7 min a la Q3, 6 a la Q2 i 5 a la Q3.

Amb aquest nou sistema es busca que hi hagi sorpreses en les rondes classificatòries. Bernie Ecclestone ho valora molt positivament: "Crec que amb graelles diferents, veuríem un altre tipus de carreres. Voldria que el públic anés a les carreres i que no sabés què passarà, que no estigués segur que Hamilton guanyarà". Afegeix que aquest sistema provocarà canvis en les classificacions.

4. Més possibilitats d'ús dels pneumàtics

Pirelli, el proveïdor de pneumàtics únic des de la temporada 2007, afegeix una nova opció als ja existents compostos de pneumàtics de supertou, tou, mitjà i dur. Es tracta del compost ultratou, que es podrà utilitzar a partir del setè Gran Premi, al Canadà. D’aquests compostos cada equip en podrà escollir 3 per carrera (2 la temporada anterior). Per a cada carrera Pirelli escollirà quins dos compostos s’usaran i el tercer serà destinat a la Q3. Fora de la carrera i la Q3 cada pilot serà lliure d’escollir els pneumàtics que consideri oportuns. Per a cada Gran Premi cada equip pot escollir un total de 13 jocs de pneumàtics que podrà distribuir com vulgui mentre inclogui com a mínim una goma de cada tipus. Amb els canvis es pretén donar marge a l’estratègia per part dels equips i generar més emoció i alternatives en carrera.

5. Modificació dels motors per incrementar els decibels en un 25%

Les crítiques que van aparèixer a partir de 2014 amb la inclusió de motors híbrids que van reduir considerablement el soroll han fet buscar alternatives: s’han doblat els tubs d’escapament, fet que ha aconseguit un increment de decibels de fins al 25%. Aquesta mesura no té efectes significatius ni en les emissions de gasos ni en la potència.

6. Més motors per equip i més llibertats en el seu desenvolupament

A causa de l’increment de carreres per temporada també s’augmenta el total de motors disponibles per equip. Passen de 4 a 5. Així, si un equip ha d'utilitzar un sisè motor en algun moment de la temporada rebrà una penalització en la graella de sortida. També s’han suavitzat les limitacions en el desenvolupament dels motors per afavorir que equips com Honda o Renault s’acostin als equips més potents del campionat.

7. Retorn de Renault

Ha recomprat el seu anterior equip, que es va batejar com a Lotus l’any 2012. Després de diverses temporades sent proveïdor de motors torna al Mundial amb el nom original. La rumorologia parla de la intenció de recuperar Fernando Alonso com a estrella de l’equip.

8. Comunicacions per ràdio pilot-box limitades

Es limiten molt les comunicacions per ràdio entre els equips i els seus pilots durant la carrera. Es busca evitar previsibilitat i donar més protagonisme als pilots i a la seva presa de decisions. Aquesta mesura va en la línia de dotar de més emoció les carreres evitant que els pilots actuïn controlats "remotament" des de la zona de boxes.

9. Cares noves

Un total de tres pilots debuten en el Mundial 2016. Rio Haryanto: per primer cop un pilot indonesi competirà a la Fórmula 1. Correrà a l’equip Manor ocupant el lloc que la temporada passada tenia el pilot castellonenc Roberto Mehri. L'alemany Pascal Werhlein acompanyarà Haryanto en l'escuderia Manor. La tercera cara nova és Jolyon Palmer, un jove pilot de 25 anys que arriba a l’equip Renault després d’estar la darrera temporada com a pilot de proves de Lotus.

10. Nous premis

Es creen premis per generar interacció amb els aficionats. El pilot del dia: s'atorga en col·laboració amb els mitjans que posseeixen els drets de transmissió del campionat. S'entregarà al final de cada carrera d'acord amb les votacions del aficionats a través d'internet. De la mateixa manera s'entregarà el premi al millor avançament.

stats