Donar l’impuls definitiu al futbol femení
La Federació Catalana engega la campanya #Orgullosa en un acte ambiciós i ple de color
BarcelonaUn total de 10.301 jugadores s’han vestit de curt aquesta temporada per jugar a futbol i futbol sala a Catalunya. És la xifra més alta que ha tingut mai el futbol femení català -les portes de la barrera de les deu mil llicències-, però encara no és la dada màxima a què aspira la Federació Catalana de Futbol (FCF). Amb l’ajuda de la secretaria general de l’Esport, la FCF ha iniciat una campanya amb el lema #Orgullosa, que vol donar un impuls al futbol femení per acabar-lo de fer esclatar. “Tenim l’obligació de fer-lo créixer i possiblement ara és el millor moment per fer un pas endavant, ara que som sòlids i estables”, va apuntar el president Andreu Subies a l’inici de l'acte.
En un escenari quadrangular i obert al Palau de Congressos de Barcelona, tenyit del taronja corporatiu de la campanya, es van exposar els quatre eixos sobre els quals girarà l’#Orgullosa. El primer serà el de la formació, que seguirà dotant d'eines específiques als tècnics que treballin amb equips femenins (com es fa des de fa dos anys), amb continguts concrets, documentació per a les escoles i especialistes que assessorin els clubs. Actualment hi ha 457 entrenadores (un 2,3% del total de titulats). A Europa, la UEFA presumeix de tenir ja 17.553 tècniques, tot i que només 115 amb la màxima titulació. La FIFA, de fet, ha intensificat la inversió en els últims anys amb l’ambició de veure totes les banquetes d’un Mundial femení ocupades per dones, una mesura que els tècnics masculins han rebut amb recel. “Ens hem de creure que les dones podem fer el mateix que els homes”, va reivindicar la presidenta del Parlament, Carme Forcadell, amb to enèrgic.
Inversió
De moment, el futbol femení necessita “discriminació positiva” per tirar endavant. Per això el segon eix és el de les ajudes econòmiques, essencial per consolidar estructures de competició i fomentar la creació de nous equips que ajudin a captar les més joves. Subvencions per a formació, arbitratge, quilometratge i mutualitat són algunes de les accions a què la FCF ja ha destinat més de 3,5 milions d’euros en els últims cinc anys. “Tenim un deute amb la societat i volem ser pioners en esport femení. L’aposta és decidida”, va assenyalar Gerard Figueres, en nom d’una secretaria que invertirà amb força en la campanya (més de 400.000 euros). Segons dades de la UEFA, la mitjana d’inversió de les federacions nacionals ja supera els 101 milions d’euros, el doble que fa cinc temporades. També hi ha el doble dejugadores professionals (2.853 al continent, 37 a Espanya) que el 2012/13 i el doble d’equips de categories inferiors (34.194).
Aquesta és la dada clau: l’augment de llicències a la base, que a Catalunya ja implica més del 60% del total de fitxes. Tot i l'evident creixement, la responsable del programa de desenvolupament del futbol femení a la UEFA, Emma Skyles, encara considera que "queda molt per fer" per "canviar la percepció que té la gent de les noies que juguen a futbol". D’aquesta necessitat va néixer la campanya #WePlayStrong, llançada amb energia al juny des de la UEFA.
És també el que s’autoexigeix ara la FCF, convençuda que pot fer créixer encara més la piràmide. Per cridar l’atenció de les més petites, el futbol femení ha hagut de fer-se un lloc als mitjans de comunicació, un objectiu que s’integra dins de l’eix de la visibilitat, el quart dels punts de la campanya (i que inclourà la creació d'un portal de notícies específiques de futbol femení). La picada d’ullet mediàtica de l’acte va protagonitzar-la la nord-americana Carli Lloyd, escollida millor jugadora del món, i que va donar-hi suport a través d’un vídeo, com abans havien fet les blaugranes Olga Garcia i Alexia Putellas.