El Djoker
El perfil de Novak Djokovic a les xarxes socials és @djokernole: és el primer indici que ens podria permetre conèixer el subjecte que hi ha darrere del tenista. Si analitzem el personatge de ficció del Joker creat per DC Comics, que podríem traduir com el burleta (és gairebé amb tota seguretat en el que volia inspirar-se en la cerca del seu alter ego al món digital), és un tipus que condueix les seves actituds cap a una falta d'empatia, consciència i preocupació per tot el que l'envolta i que reacciona de manera impredictible en les seves accions. Un arquetip personal que s'ha interpretat com un ensarronador, desenvolupat en una teatralitat extrema. Si revisem la trajectòria de l’esportista, dins i fora de la pista, aquestes conductes les podem trobar prou sovint. Cadascú és ell mateix, les seves circumstàncies... i el seu entorn (considerant-hi els seus assessors, si és que el poden controlar). Podríem dir que tot el que hem vist aquests dies en l'afer de Novak Djokovic a Austràlia, en el seu intent per competir al primer Grand Slam del 2022 sense cap escrúpol, és segurament un resum condensat de la seva dilatada carrera a l'elit.
Néixer en l'època dels dos millors tenistes de la història, Nadal i Federer, créixer amb endarreriment d’un lustre darrere d'ells i estar tan a prop de superar-los estadísticament sembla generar-li una tensió que no pot controlar. Els últims anys, mentre retallava les distàncies amb els dos grans, perdia ocasions claus a l'Open dels Estats Units o als Jocs Olímpics del Japó per la seva falta de control. El tenista ha passat del paper del còmic, que dins la pista podia generar un caràcter empàtic i alternatiu als seriosos –i políticament correctes– Roger i Rafa a perdre els papers en actuacions lamentables causades per l'ansietat. La gestió de la seva carrera, portada per una multinacional que el va fitxar quan va perdre el suís i l'espanyol, apostant-ho tot per ell, no ha deixat d'anar al rebuf dels dos primers tant en contractes com amb notorietat global: construir per contraposició no és fàcil. Tampoc ho ha de ser quan arribes tard a dalt de tot i vols acaparar l'atenció mediàtica.
El seu origen
L'origen serbi no l'ha ajudat. La guerra dels Balcans està molt present encara en molts àmbits, més encara quan fas un clar ús de la pàtria mediàticament. Si els teus éssers més pròxims, és a dir, la família, no t'ajuden a centrar la teva imatge, sinó tot el contrari, i t'empenten a exagerar i sobreactuar contínuament, no vas pel bon camí. Els esportistes avui dia són icones globals, que transcendeixen a l'esport i competeixen més enllà de les pistes o els estadis, pel que és bo i pel que és dolent. Quan l'únic company de professió que et defensa obertament és Nick Kyrgios segurament tens un problema.
Els més grans han d'entendre com s'han de comportar en l'esfera pública i han de tenir una labor exemplificant. La situació pandèmica que estem vivint, que ha transformat el món de l'esport com gairebé tots els altres, demana a tots aquells que poden ser generadors de missatges globals la màxima responsabilitat. Decididament, Novak no ha estat al nivell. Ha pres una posició dubtosa i, com s'ha demostrat, ha mentit repetidament. Veurem què passa en el futur immediat, danyat globalment a nivell d'imatge i tocat esportivament. El seu retorn a la competició no serà fàcil, però amb els grans mai se sap.