El dinar amb Rakuten en què va començar tot
BarcelonaSala Roma del Camp Nou. 23 de març del 2015. Hiroshi Mikitani, CEO de Rakuten, s’asseu en una taula amb tres representants del Barça. Hi són l’antic director general, Ignacio Mestre; el llavors vicepresident econòmic, Javier Faus, i un representant de l’àrea digital. A última hora el directiu Manel Arroyo comunica que no pot assistir a la trobada. Són menys amfitrions que visitants. De Rakuten, a banda de Mikitani, hi ha Jacinto Roca, responsable de WuakiTV, i tres persones més. La trobada dura més de tres hores i mitja, amb intercanvi de regals inclòs (Mikitani, per exemple, els regala un llibre) i un debat intens sobre el futur del Barça. El president Josep Maria Bartomeu saluda el CEO japonès, però no assisteix al dinar.
És la primera trobada formal entre Rakuten i el Barça, que després derivarà en el famós sopar que organitza Gerard Piqué a San Francisco, a casa del mateix Mikitani. Però això ja arriba després de les eleccions que guanya la candidatura continuista. Abans, el 23 de març, el CEO de la multinacional asiàtica va manifestar interès per vincular-se al Barça. “Fa molts anys que ve a Barcelona”, expliquen a la seva empresa, i fins i tot va estar a punt de comprar la catalana Privalia. Però Mikitani trasllada un requisit als comensals: patrocinar el Barça només seria possible si pogués vendre productes oficials del club des de la seva plataforma de comerç electrònic.
Aquella proposta, el març del 2015, era totalment inviable, ja que Nike tenia els drets sobre el que s’anomena licensing i elcomerç electrònic. En les setmanes posteriors, però, el club va començar a dissenyar un pla de negoci per recuperar el licensing, una proposta que es va traslladar a Albert Baronet, director de màrqueting de Nike Iberia. Al cap d’uns mesos, ja sense Faus al club, Mestre i Arroyo van negociar amb Nike el nou acord, que va culminar el maig d’aquest any amb un contracte que reportarà a partir del 2018 105 milions fixos i més de 50 milions en altres conceptes. El Barça recuperava el licensing, la gestió de la botiga i obria la porta a l’opció que plantejava Mikitani.
A partir d’aquí, amb Mestre apartat de les negociacions, Arroyo i Francesco Calvo van liderar les converses amb múltiples companyies per suplir Qatar Airways. Rakuten va anar guanyant força. La petició de Mikitani aquell 2015 és ara una possibilitat que s’haurà de negociar amb Nike, que tot i haver perdut el licensing, manté l’exclusivitat de la venda per internet. El Barça i la multinacional d’Oregon hauran de discutir si Rakuten podrà a partir del 2018 comercialitzar els productes del club.