DAKAR 2016

El Dakar 2016 sortirà de Lima, travessarà Bolívia i acabarà a l'Argentina

El ral·li, que arrencarà a Lima i acabarà a Rosario, no passarà per Xile

El director del Dakar, Etienne Lavigne, durant la presentació / ETTIENNE LAURENT / EFE
Efe
16/04/2015
3 min

ParísEl Dakar de 2016 serà el primer dels que s'han disputat a l'Amèrica Llatina que no passarà per Xile: començarà a Lima, travessarà Bolívia i acabarà a la ciutat argentina de Rosario, segons han explicat aquest dijous els organitzadors.

Els desastres naturals que ha viscut Xile en els últims mesos han provocat l'adéu de Xile, tot i que l'organització havia previst un recorregut que englobés els quatre països sud-americans que ja l'han acollit. En pocs mesos, els organitzadors han rectificat el traçat per treure el desert d'Atacama "sense perdre tota l'originalitat i especificitat que ha de tenir el Dakar", ha indicat el director de la prova, Etienne Lavigne.

Així, el ral·li serà "un recorregut per totes les dificultats que ha de tenir la cursa de resistència més important del món", ha afegit. La cursa començarà al Perú amb un desert que els habituals del Dakar ja van descobrir el 2012 i 2013 i a Lima, que va ser punt d'arribada a la primera d'aquestes edicions. "Serà la part de desert, de sorra, de dunes, de navegació", ha explicat Lavigne, que ha recordat que el Perú representa per als participants "el més semblant que hi ha al desert saharià" que els esdeveniments geopolítics van obligar a abandonar el 2008.

Els organitzadors han destacat que l'estret desert peruà, molt enganxat al Pacífic, va ser l'escenari d'una gran acollida popular. "Diuen allà que mai hi havia hagut tanta gent al carrer des de la visita del papa Joan Pau II", recorda Lavigne. De forma abrupta, la caravana dakariana ascendirà cap a l'altiplà bolivià, segona etapa del recorregut, "un canvi de superfície molt important, però sobretot un canvi de clima, amb condicions molt dures", segons Lavigne. L'hivern bolivià, a més de 3.500 metres d'altura, les pistes dures de la zona prendran el relleu per "obligar els participants a afrontar una de les característiques del ral·li, la resistència".

L'home i la màquina estaran sotmesos a la duresa de l'ambient i a les pistes del salar d'Uyuni. Bolívia, que ha tingut el ral·li en les dues últimes edicions de manera parcial, l'acollirà a les seves terres per primera vegada de forma completa. El 2014 el ral·li va acollir només les motos. L'any següent es van unir els cotxes i en la propera edició s'afegiran també els camions. "Hem resolt els problemes tècnics que ens impedien portar tot el campament", va assenyalar Lavigne.

A diferència dels últims anys, en els quals el ral·li va fer una internada a Bolívia, el 2016 el país serà travessat per la caravana. Entraran pel llac Titicaca per traçar una línia cap al sud amb direcció a Salta. La ciutat septentrional argentina, escenari de les gestes de la independència del general Belgrano, acollirà la jornada de descans i marcarà l'inici de la recta final del ral·li, que es desenvoluparà a les pistes argentines i que estarà marcada per el retorn a la calor de l'estiu meridional. El desert rocós i la "ruta 40" perfilaran de manera definitiva els contorns de la general d'una edició que acabarà a Rosario, la ciutat de Lionel Messi i del Ché Guevara, que ja va viure el 2014 la sortida de l'edició i que tornarà a ser un lloc clau del ral·li.

L'Argentina passarà a ser, després de l'abandonament forçat de Xile, l'únic país fidel a tots els Dakar americans. Lavigne ha recordat que va ser en aquest país on van posar la mirada els organitzadors quan l'any 2008 l'amenaça terrorista els va obligar a suspendre una edició que tenia previst travessar Mauritània per arribar a les costes del Llac Rosa. El director de la prova ha lamentat la sortida de Xile. "Ho sentim tant per la banda emotiva, ja que hem creat llaços molt ferms amb els xilens, com per l'organitzativa, perquè hem après a treballar amb ells, amb els que ens sentim molt còmodes", ha dit. Però s'ha mostrat convençut que el Dakar tornarà a Xile "l'any que ve", sempre que les desgràcies deixin d'assotar el país.

stats