Copa Amèrica Barcelona

La Copa Amèrica de Barcelona ja té campió: el Team New Zealand

Festa 'kiwi' al port de Barcelona amb la victòria dels vigents campions, que s'han mostrat molt superiors a l'INEOS Britannia

BarcelonaEl món capgirat. Per unes hores Barcelona semblava ser part de Nova Zelanda. A Oceania milers de persones van seguir ja de nit per televisió com l’Emirates Team New Zealand guanyava la Copa Amèrica de vela a Barcelona, la ciutat on han fet port un munt de mariners dels mars del Sud aquests mesos, i se l'han fet casa seva. Quan va confirmar-se el triomf del vaixell Teihoro, un grup de ballarins maori el va rebre al port. Una nació petita, però competitiva, com han descobert els britànics, derrotats a la final. “Ha guanyat el millor equip de tota la història de la Copa Amèrica”, va admetre el timoner de l’INEOS, Sir Ben Ainslie.

La primera Copa Amèrica de vela de la història feta a Barcelona va acabar sense sorpresa. L’equip kiwi, vigent campió, va encadenar el tercer triomf en la competició més prestigiosa de vela mundial. Després de guanyar les dues regates de divendres, ahir en tenien prou si s’imposaven en una de les dues previstes davant l’INEOS Britannia per arribar als set triomfs que necessitaven per ser campions. Ho van fer a la primera, dominant amb facilitat i situant el set a dos al marcador final. Encara lluny del port, van fer onejar la seva bandera i van encetar ampolles de xampany francès a dalt del vaixell més ràpid que s’ha vist mai a la copa, un vaixell que s’eleva, vola. En poc s’assembla als vaixells de vela de fa dècades. “No és una competició d’esports, també és una gran competició de disseny”, admetia el tripulant dels campions Nathan Outteridge. Escuderies de Fórmula 1 com Red Bull o Mercedes col·laboren amb vaixells que contracten enginyers aeronàutics, com el català Roger Frigola en el cas del Team New Zealand.

Cargando
No hay anuncios

La regata en què ha arribat l'èxit del Taihoro, el nom maori del vaixell AC75, de Nova Zelanda, es va posposar inicialment trenta minuts per manca de vent. Un cop va començar semblava que l'equip liderat per Peter Burling dominaria amb facilitat, ja que va agafar uns 300 metres d'avantatge. Però a la meitat de la regata l'INEOS va aconseguir acostar-se a uns deu metres, i els dos vaixells van començar a avançar de costat. L'INEOS de Sir Ben Ainslie necessitava un miracle i va arriscar, però el Team New Zealand tècnicament és molt superior. Ells van ser els primers a crear fa més de deu anys les hidroales, cosa que permet fer volar els vaixells, i els primers que van portar ciclistes a bord. Peter Burling no va posar-se nerviós, va mantenir el lideratge i van aconseguir el triomf que els calia amb un marge de més de 500 metres, cosa que va donar pas a una festa al port dels seus aficionats i familiars. Aquesta és la cinquena victòria del Team New Zealand a la Copa, el segon equip amb més títols, només superat pel New York Yacht club, campions del 1851 al 1983 de manera consecutiva. Els últims tres triomfs, per cert, amb Burling al timó. Per als britànics, tot i la gran inversió de diners de la marca farmacèutica INEOS, la ferida segueix oberta: ells van crear la competició, però no l'han guanyada mai.

Cargando
No hay anuncios

Segurament seran ells, els anglesos, els que en les pròximes hores comunicaran al Team New Zealand que els volen desafiar. Un cop es faci aquest anunci, s’iniciarà el procés per començar a organitzar la pròxima edició de la Copa. De moment, no té ni data ni format ni escenari. Les autoritats de Barcelona, Catalunya i Madrid veuen amb bons ulls repetir a Barcelona, però caldrà negociar-ho amb el cap de l’equip kiwi, Grant Dalton. “L’Ajuntament de Barcelona, Generalitat i Govern han treballat d’una forma increïble, la copa ha estat un èxit”, va dir Dalton sense voler anar més enllà. Al seu país rep pressions per tornar-la a organitzar a Auckland, com havien fet sempre fins que van decidir venir a Barcelona. Altres ports, com Jedda a l’Aràbia Saudita, ofereixen molts diners per la seu d’una competició feta per primer cop a Barcelona.

Després de guanyar la competició, l’equip campió va rebre la famosa copa de les cent guinees, un trofeu de més de 175 anys d’història, en una cerimònia en la qual van desfilar un munt d’autoritats, liderades per l’alcalde Jaume Collboni. Representants del port, de la Generalitat i de l’estat van defensar que la Copa ha estat tot un “èxit” després de les jornades amb més públic al litoral barceloní. “Hem gaudit molt la nostra experiència a Barcelona. Moltes gràcies per tenir-nos en aquest màgic esdeveniment”, explicava el timoner principal del Team New Zealand, Peter Burling, acompanyat per Dalton. De moment, els campions es limiten a dir que els pròxims dies s’aniran decidint els detalls de la següent edició de la Copa. La possibilitat de fer-la a Barcelona segueix ben oberta, amb els organitzadors convençuts que ha estat tot un èxit, tot i les manifestacions d’alguns ciutadans en contra de la presència d’aquest torneig.

Cargando
No hay anuncios

Amb la cerimònia d’entrega del trofeu es va posar fi als dos mesos que ha durat la competició, per la qual també han passat l’Orient Express francès, l’Alinghi Red Bull suís, el NYYC American Magic nord-americà i el Luna Rossa Prada Pirelli italià. Com a novetat d’aquest any, s’ha disputat la primera competició femenina als 173 anys d’història de la Copa Amèrica, la Puig Women’s America’s Cup, i s’ha recuperat la juvenil, la UniCredit Youth America’s Cup, totes dues amb el Luna Rossa com a equip guanyador. Avui es posarà punt final a tots els actes relacionats amb la Copa amb un concert de Josep Carreras i Sara Baras al passeig de Gràcia de Barcelona. Ara l’actualitat deixa el mar per tornar als despatxos, per veure si Barcelona torna a ser seu d’una competició que les autoritats defineixen com “tot un èxit”.

Un toc català amb la regata de 350 patins de vela

L'última regata de la final va arribar després de veure 350 patins de vela al port de Barcelona, que aportaven una pinzellada de tradició catalana a la Copa. El patí de vela o patí català és un catamarà per a un sol tripulant amb origen a les platges de la Barceloneta i Badalona als anys vint del segle passat, sense timó, botavara ni sabres a les veles, i que es pilota amb el cos del patró i la gestió de l'escota de la vela. Es tracta de la Regata dels 300 de Patins de Vela, un esdeveniment impulsat pel Club Patí de Vela en el marc de la IV Setmana Catalana de l'Esport i en el qual el vencedor ha estat Oriol Castellà, del Club Nàutic Sitges, encara que el guanyador final es decidirà a la regata de diumenge.

Cargando
No hay anuncios