Infraestructures

El Circuit de Catalunya explora noves vies d'ingressos per reduir la factura pública

El traçat, ara molt dependent de la F1 i la MotoGP, busca noves vies d'ingressos per ser autònom

Vista de la tribuna principal del Circuit de Barcelona
17/10/2022
4 min

BarcelonaEl Circuit de Barcelona Catalunya té un pla. El traçat català vol deixar de dependre econòmicament de la Generalitat, cosa que ara mateix sembla inviable tenint en compte que, any a any, el Govern hi ha d'aportar diners. Per aconseguir-ho a mitjà o llarg termini, aquest dilluns el president del Circuit, Roger Torrent, i el director del traçat, Josep Lluís Santamaria, han detallat les tres àrees d'acció: sostenibilitat energètica, esdeveniments al circuit i plataforma per a la indústria de l'automoció.

Fa temps que s'esperava el pla que avui s'ha presentat. Durant els últims anys, el departament d'Empresa ha insistit en la necessitat de plantejar un "projecte estratègic" amb "vocació reindustrialitzadora" que serveixi per modernitzar, reorientar i digitalitzar el circuit. Un circuit que des del 2009 ha perdut més de 70 milions d'euros i on la Generalitat en va haver d'abocar 19 l'any passat. Ara, amb aquest document sobre la taula, caldrà veure com es duen a terme accions específiques per reduir la dependència de les injeccions de capital de la Generalitat. Segons expliquen des del circuit, per modernitzar-lo i adaptar-lo a les noves necessitats s’ha dissenyat un pla d’inversió de prop de 30 milions d’euros fins al 2024.

En la presentació del pla estratègic, Roger Torrent ha explicat que el circuit “continuarà sent un referent mundial en l’àmbit de la competició": "Ho hem garantit amb la renovació dels contractes amb els mundials de Fórmula 1 i MotoGP fins al 2026”. “Però, alhora –ha afegit–, volem que sigui també una infraestructura tractora per a projectes vinculats a la mobilitat verda, la innovació i l’entreteniment”. “Un circuit obert i al servei del país, connectat amb ell” mitjançant “un canvi que ha de ser impulsat a partir del compromís inequívoc amb la sostenibilitat, la col·laboració público-privada i el treball conjunt amb el territori”.

Roger Torrent, president del Circuit de Catalunya i conseller de la Generalitat

La primera àrea on el circuit vol centrar el seu pla estratègic és la sostenibilitat energètica. Per aconseguir reduir la factura elèctrica del traçat es crearà una plataforma de producció energètica que permeti l'autoabastiment. "El circuit els anys vinents serà autònom", afirmen des de la instal·lació. Per això s'instal·laran uns 20.000 metres quadrats de plaques fotovoltaiques en uns quants indrets. El més destacable serà a la tribuna, on es recobrirà tota la coberta, d'uns 7.000 metres quadrats. La resta es col·locaran en zones del pàrquing i de les oficines. El cost de la implementació encara s'estudia.

Una altra àrea d'acció seran els esdeveniments d'oci al circuit. La direcció del traçat vol impulsar aquesta mena de cites "en un dels llocs emblemàtics del país". Reforçar la relació del sector de l'automoció amb el circuit a través de fires, congressos i competicions, o també impulsar el nou nínxol de mercat que és el gaming, són dos dels punts forts del nou pla estratègic. També es pretenen fer esdeveniments vinculats a la música en directe perquè, argumenten, la gran capacitat del circuit i la proximitat de Barcelona fan que sigui una instal·lació amb molt de potencial per organitzar esdeveniments de gran aforament a l’aire lliure. 

Un altre pilar fonamental serà la digitalització i l'impuls d'iniciatives amb la indústria d'automoció. Això implica consolidar-se com una plataforma de proves per a marques que cerquen innovar en sostenibilitat i apostar per noves iniciaves del territori relacionades amb la digitalització i la tecnologia. Damunt la taula hi ha la possibilitat que els naming rights del circuit siguin una via d'ingressos, sempre que l'empresa interessada s'adeqüi als valors del circuit.

El Circuit de Catalunya és una infraestructura que fa anys que és deficitària. Els seus accionistes són la Generalitat, l'Ajuntament de Montmeló –el municipi on se situa– i el RACC. El 2020, la Intervenció General de la Generalitat va assenyalar diverses irregularitats en la gestió del circuit i l'abril passat la Sindicatura de Comptes va anar més enllà i va denunciar que tant el consistori vallesà com el RACC "van incomplir de manera contínua" el règim d’aportacions a què hi estaven obligats com a propietaris, i que va ser el Govern qui es va haver de fer càrrec d'eixugar totes les pèrdues, malgrat que algun any, com el 2018, el mateix RACC havia cobrat fins a un milió d'euros del circuit per diversos serveis prestats, com ara serveis mèdics per a curses.

La F1 es queda a Barcelona, de moment

Abans que comencés la temporada de motor d'enguany, la direcció del circuit va aconseguir tancar la permanència dels campionats de Fórmula 1 i MotoGP en un temps rècord. Tots dos han renovat per quatre anys, però, mentre la competició sobre dues rodes està compromesa a celebrar quatre Grans Premis durant els quatre anys que dura l'acord vigent, en l'acord amb la F1 es deixa oberta la porta perquè un any no se celebri el Gran Premi. La situació no preocupa al Circuit de Catalunya, que reconeix que en el moment de la negociació hi va haver pressions fortes del govern d'Isabel Díaz Ayuso a la Federació Internacional d'Automobilisme (FIA) per endur-se el Gran Premi d'Espanya a Madrid. De moment, fins al 2026 el gran circ es quedarà a Barcelona.

stats