Els catalans toquen el cel al Dakar
Marc Coma suma el cinquè títol i Laia Sanz és novena, la millor classificació d’una dona en motos
BarcelonaA Catalunya sempre s’ha respirat ambient de gasolina. Les competicions de motos, des de fa molts anys, són una constant al nostre país, que no ha deixat de produir campions. Recentment, però, els èxits dels pilots de casa se succeeixen gairebé sense temps per poder-los pair. Fa dos mesos tres catalans aconseguien coronar-se campions de les tres categories del Mundial de motociclisme (Marc Márquez, Tito Rabat i Àlex Márquez) i ahir, a Buenos Aires, dos catalans més aconseguien tocar el cel al Dakar. Marc Coma va guanyar el seu cinquè títol i Laia Sanz, demostrant que no té límits, va acabar el ral·li en la novena posició de la general, la millor posició d’una dona en la categoria de motos en les 36 edicions del Dakar, el ral·li raid més dur de món.
Per a Marc Coma, el cinquè triomf al Dakar en motos significa moltes coses. La primera, situar-se entre els millors. Només tres pilots fins ara havien aconseguit cinc títols (Cyril Neveu, Stéphane Peterhansel -en va guanyar sis- i Cyril Despres) i, per tant, es converteix en el primer pilot no francès que suma cinc títols. I la segona, la constatació que per molt que passin anys (el seu primer Dakar el va guanyar l’any 2006) i que els rivals hagin canviat, ell continua sent competitiu. “Estic content i orgullós d’anar sobrevivint a les diferents èpoques. No esperava aconseguir una cosa així en la meva carrera. Any a any intento sumar victòries amb noves generacions de pilots i de motos. Estic molt content de seguir guanyant després de més d’una dècada”, reconeixia després de celebrar el títol amb el seu equip.
La millor classificació femenina
També tenia motius per somriure Laia Sanz, si bé ella, que sempre en vol més, estava una mica emprenyada. Tenia la vuitena posició de la general a tocar, però la va perdre quan l’última etapa, que es va acabar escurçant per la pluja, va arribar al fang, on Ivan Jakes va ser més ràpid i va avançar-la en la classificació general. “He perdut un lloc, però no hi podia fer més. He anat molt bé fins al fang, on Ivan [Jakes] ha sigut molt més ràpid que jo i al final he caigut. Però de vuitena a novena no hi ha gaire diferència”, comentava. Tot i això, la catalana ha aconseguit en aquest Dakar la millor classificació d’una dona en la categoria de motos en tota la història del Dakar després d’acabar novena. Només la francesa Christine Martin, l’any 1981, havia acabat entre els deu millors. I Laia Sanz, ahir, la va superar. “Estic molt contenta d’haver acabat així de bé; ha sigut un Dakar molt dur i ens han fet patir fins a l’últim moment. Ara toca descansar i no vull veure una moto en un mes”, deia, rient. Al final de l’especial va rebre un munt de felicitacions, com la de Nani Roma -que va haver d’abandonar- i la seva dona, Rosa Romero, que després de tres intents va poder acabar el seu primer Dakar en moto.
L’autosuperació de Llovera
Albert Llovera ha pogut fer realitat un dels seus somnis: acabar el Dakar. El pilot andorrà, paraplègic després que de jove va patir un accident durant una prova d’esquí, ha aconseguit, només amb l’ajuda de les dues mans i del seu copilot, el català Àlex Haro, arribar al final del ral·li en el seu tercer intent. “El Dakar és una aventura, ningú ens posa una pistola al cap i ens obliga a anar-hi”, deia abans de marxar. Amb el somriure i l’esperit d’autosuperació per bandera, Llovera ha completat el Dakar en la 41a posició, una fita que de ben segur li facilitarà les coses per aconseguir un cotxe per a la pròxima edició.
El triomf en la categoria de cotxes va ser per al qatarià Nasser al-Attiyah, que des de la primera etapa va comandar la general. “Vaig arribar-hi molt ben preparat i hem aconseguit fer la nostra feina dia a dia. És fantàstic, tinc ganes de més”, afirmava. Sense Nani Roma i amb els Peugeot endarrerits, Al-Attiyah només ha tingut com a rival Giniel de Viliers.
També va arribar ahir a Buenos Aires Xavier Foj. El molinenc, que disputava el seu 25è Dakar, va acabar en la 52a posició després de fer el salt a la categoria reina del ral·li. En la categoria de camions, ple per als catalans: els quatre vehicles amb representació catalana (Ferran Marco; Pep Vila i Xavi Colomé; Jordi Juvanteny i Enric González, i Jordi Comallonga) van completar un ral·li històric.