La batalla a les xarxes de Bartomeu
El Barça nega que faci servir ‘bots’ per influir en l’opinió pública i denuncia una campanya digital en contra
BarcelonaFa dues setmanes el Barça va fer públic un estudi realitzat durant 18 mesos en què s’analitzava la conversa digital al voltant del club. L’anàlisi de les xarxes concloïa que més d’un 30% de la conversa es va generar a partir de bots, usuaris falsos automatitzats. I tots eren perfils en contra de la junta de Josep Maria Bartomeu.
La consultora I3 Ventures, que treballa amb clubs com Boca Juniors i River Plate, i es tracta d’una de les companyies que l’uruguaià Carlos Ibáñez té a Espanya, va ser l’encarregada de dur a terme l’estudi. Amb la publicació d’aquesta anàlisi el Barça va sortir al pas de les informacions que fa més d’un any circulen en l’entorn blaugrana i segons les quals el Barça havia pagat un milió d’euros, fraccionat en diferents pagaments inferiors a 200.000 euros per no haver de passar per comissió, a una companyia llatinoamericana per guanyar la batalla digital, en una estratègia per monitoritzar les xarxes socials i comprar bots per tenir més impactes i reforçar els missatges positius de l’entitat.
Fa tres mesos, quan l’ARA li va traslladar aquestes informacions, el Barça va desmentir la compra de bots i va negar que les quantitats fossin tan altes com les que circulen des de fa mesos. “Informacions interessades”, sentenciaven dos alts càrrecs de l’entitat. Això sí, tal com van explicar quan va fer públic l’informe, al Barça van admetre que treballen amb Ibáñez des del setembre del 2017. Aquest empresari sud-americà va ser un dels fundadors d’Illuminati LAB, una companyia que ha dut diverses campanyes polítiques a les xarxes en molts països de Sud-amèrica, com l’Argentina o l’Equador, i a Mèxic.
Masferrer ho gestiona
A principis del 2018, Jaume Masferrer, llavors assessor de Bartomeu, va viatjar a Buenos Aires per tractar amb Ibáñez. Va veure les instal·lacions de l’empresa, “un autèntic laboratori”, i ho va fer -segons la versió oficial del club- en un viatge personal aliè a qüestions que afectessin el Barça, però va aprofitar per veure com treballava aquest conglomerat empresarial que també desenvolupa, a través d’EyeWatch, tecnologia punta per a aquest sector. En realitat, però, al Camp Nou van puntualitzar que el club ja portava mesos treballant amb una d’aquestes empreses i Masferrer no ho sabia. De fet, llavors no era treballador del Barça, sinó assessor del president i, per tant, no podia negociar res en aquest sentit. Fonts que van participar en la trobada, però, remarquen que Masferrer va anar a Buenos Aires per definir quin tipus de feina s’havia de fer.
El contracte amb I3 Ventures és un dels molts que el Barça té amb empreses de comunicació i màrqueting que treballen sobretot en l’entorn digital, en qüestions que s’han d’externalitzar obligatòriament perquè el club no té prou estructura -personal especialista- per assumir-les. Abans que es fes públic l’informe sobre els bots, al Camp Nou van explicar que l’acord amb I3 Ventures era per fer un “monitoratge” de les xarxes, per “penetrar en mitjans no habituals” i “generar notícies i multiplicar els impactes en el món online”. “Són especialistes, un reforç en l’estratègia de comunicació”, van dir a l’hora de parlar de la feina d’I3 Ventures, que el 2015 es va instal·lar a Barcelona amb unes grans oficines gestionades per la firma Nicestream.
Per relativitzar aquest acord, al Barça van explicar que per a la gira asiàtica també es van contractar els serveis d’una agència que els permetés “posar en valor i multiplicar” l’esdeveniment, i arribar a més públic i a mitjans que des de Barcelona no es tenen controlats. Però fa dues setmanes, en la presentació de l’estudi d’I3 Ventures, no es va fer cap referència a estratègies de comunicació: durant aquests 18 mesos només s’ha analitzat la conversa digital a les xarxes, sense cap proposta de la consultora ni cap estratègia d’actuació per multiplicar els impactes com argumentava el Barça fa tres mesos.
Al club sempre han mantingut que els directius estaven al cas d’aquest acord, tot i que alguns membres de la junta consultats per l’ARA no sabien qui era Ibáñez ni sabien res sobre l’estudi. De fet, els acords inferiors a un milió d’euros no han de passar per junta i els inferior a 200.000 euros no han de passar per les comissions on hi ha directius i executius que hi donen el vistiplau.
Hong Kong
En les converses amb l’ARA els executius del club també van negar que una part del pagament es fes a través de l’oficina de Hong Kong (que està constituïda com a empresa pròpia) per no haver de donar explicacions a la junta. Ara bé, van admetre que es va intentar pagar una part de la factura a través de l’oficina asiàtica. Els responsables de l’operació van explicar que el motiu de la maniobra via Hong Kong era que pretenien dur a terme una campanya de màrqueting a l’Àsia, malgrat que, finalment, aquesta opció es va descartar per raons econòmiques, ja que no es va considerar una prioritat. Amb tot, fonts coneixedores de l’operació matisen la versió oficial i admeten que es va intentar colar una partida a Hong Kong sense cap justificació, i que en cap cas era una feina per potenciar el missatge a l’Àsia. Finalment, publicat l’estudi, l’explicació va ser una altra: com que s’havia de treballar a la Xina, I3 Ventures va demanar tancar l’acord amb una empresa que hi estigués ubicada, opció que el Barça va descartar, i va decidir no analitzar els continguts en xinès i fer-ho només amb mitjans que publiquin en anglès.
L’estudi d’I3 Ventures, que periòdicament reporta anàlisis a Masferrer de la conversa digital, certifica que hi ha un gran nombre de bots i usuaris zombis provinents, per exemple, de França. Tots són crítics amb la junta i duen els hashtags #Valverdeout, #Bartomeuout o #votdecensura2019. “No és un moviment amateur, hi ha una operació orquestrada”, asseguren. Però en les últimes setmanes els principals programes de ràdio esportius han tingut sorpreses en algunes de les enquestes que solen fer. S’han detectat comportaments estranys que afavoreixen els interessos de la junta i que fan pensar en l’existència de bots en el sentit contrari: pro Bartomeu.
Al Club de la mitjanit, de Catalunya Ràdio, s’hi han trobat amb enquestes sobre la samarreta i sobre Griezmann. A l’acabar un programa, els responsables d’aquest espai van detectar que els resultats certificaven clarament que la samarreta no agradava i que el francès no havia de fitxar pel Barça. L’endemà al matí els resultats sobre el davanter s’havien invertit i el percentatge favorable a la samarreta havia crescut més d’un 20%, un fet inusual que va venir acompanyat, a més, d’un increment molt gran de vots emesos amb el programa finalitzat, una tendència també gens habitual. A Tu diràs, de RAC1, el canvi va observar-se amb el cas Cillessen-Neto. D’un 80% en contra es va passar l’endemà a un 52% a favor. L’explicació dels experts sobre aquests canvis sobtats és que el mercat sud-americà vota de nit i no és tan crític amb la junta. Els bots i la campanya digital favorable a la directiva, pagats pel club, asseguren, no existeix.