Emergència adolescent: triples per lluitar contra l'abandonament femení de l'esport
Vic inaugura una aula d'estudi al seu pavelló perquè les noies no hagin de triar entre estudiar o anar a entrenar-se
VicDimecres vinent la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), el Grup de Recerca en Esport i Activitat Física (GREAF) i l’Institut de Recerca en Ciències de la Salut i de la Vida de la Catalunya Central (IRIS-CC) presentaran les conclusions d'un estudi sobre l’abandonament esportiu durant l’edat escolar que pretén reformular la relació de les noies adolescents amb l'esport. Aquesta anàlisi, que ha estat impulsada per l’Observatori Català de l’Esport, s'ha dut a terme amb la coordinació de les doctores Anna Puig-Ribera i Montserrat Martín-Horcajo.
L'escenari és tan descoratjador que obliga a aguditzar l'enginy. Vic, per exemple, ha posat en marxa una iniciativa que aspira a combatre aquest abandonament. El Pavelló Municipal Castell d'en Planes compta des de fa uns dies amb una sala d'estudi que busca facilitar la conciliació dels estudis amb la pràctica esportiva. El recondicionament de la sala, que inclou mobiliari, equipaments informàtics i pissarres, ha estat possible gràcies al projecte Basket Girlz d'Endesa en una col·laboració a tres bandes entre l'empresa, l'Ajuntament de Vic i la Federació Catalana de Basquetbol (FCBQ).
"Volem que jugar com una nena sigui motiu d'orgull per a les adolescents. L’esport és una eina màgica per fer un món millor, perquè amb valors com l’esforç i la companyonia s’aprèn a transformar les coses. Aquesta aula que Vic estrena és un recurs més per assolir l’objectiu de fer un món millor a través de l’esport", diu Anna Caula, secretària general de l'Esport. El projecte està impulsat per Esportcat com una de les accions del Pla d'Impuls de l'Esport Femení a Catalunya.
Tot i que l'aula està oberta a tots els jugadors del CB Vic i el Femení Osona, els dos clubs de bàsquet de la ciutat, el principal públic objectiu són les noies. "Quatre de cada cinc jugadores de bàsquet abandonen la pràctica esportiva durant l’adolescència per problemes amb la gestió del temps", recorda Enric Brazis. El director general d’Endesa a Catalunya esmenta dades d'un estudi encapçalat per la psicòloga esportiva Mar Rovira que va contactar amb 634 entrenadors, entrenadores i jugadores, tant en actiu com retirades. L’informe constata que el 60% de les jugadores diuen que una de les causes principals de l'abandonament esportiu és la dificultat de gestionar el temps.
"Investigar els casos de les esportistes que persisteixen ens pot donar pautes per entendre què passa a les que abandonen. L'abandonament esportiu és especialment preocupant, perquè té un impacte directe en el desenvolupament físic i comporta una pèrdua de fonts d'autoestima, autonomia, satisfacció personal i disminució de valors com el treball en equip, que ajuden en el futur de qualsevol persona", assenyala Rovira.
"Un gra de sorra"
"Aquesta iniciativa pot semblar un petit gra de sorra, però són les que els clubs de formació agraeixen més. En aquest cas permet habilitar un espai útil per a les jugadores per fer activitat escolar abans dels entrenaments”, recorda Lluís Vergés, directiu de la FCBQ.
Basket Girlz és una iniciativa començada l'any 2021 per Endesa amb el suport del Comitè Superior d'Esports, la Federació Espanyola de Bàsquet i Universo Mujer. L'objectiu és comprendre i combatre les raons de l'abandonament prematur del bàsquet femení en noies de 12 a 18 anys, malgrat que és l'esport amb més llicències federatives femenines en categories júnior. La iniciativa se centra a donar visibilitat al bàsquet femení amb accions com el documental The coming age, la creació d'una pàgina web i els Premis Basket Girlz. També implica jugadores professionals, amb testimonis i la participació com a entrenadores per un dia. Finalment, treballa per ajudar les jugadores amb accions concretes, com l'habilitació d'aules d'estudi com la del pavelló Castell d’en Planes, que contribueix a abordar una de les causes principals d'aquest abandonament, la dificultat en la gestió del temps.