Tres possibles solucions per acabar amb el forat negre de Barça Vision
El club insisteix en mantenir la valoració de 408 milions d'un negoci que factura només 78.000 euros anuals
BarcelonaLa gran pedra a la sabata de l'exercici econòmic 2023-24, que el Barça haurà d'aprovar en la pròxima assemblea, ha estat la palanca de Barça Vision. El que en temporades passades va ser el gran mannà per poder afrontar grans fitxatges i va permetre tancar els comptes amb números verds s'ha convertit en un problema a causa dels impagaments dels diversos inversors. Tot plegat ha comportat que la junta de Laporta s'hagi vist obligada a admetre'n un deteriorament per import de 141 milions d'euros, la qual cosa ha derivat en unes pèrdues de 91 milions en el total de l'exercici. A més, se n'ha cancel·lat la sortida a borsa prevista i s'ha incomplert el pla d'un negoci basat en l'explotació dels NFT, el metavers i el web.3.
Tot i els mals resultats, el club manté en 208 milions el valor comptable del 54% de Barça Vision perquè creu que "existeixen motius suficients que justifiquen el valor actual de la companyia [Bridgeburg Invest, l'encarregada de gestionar el negoci] i segueix confiant en la seva viabilitat i capacitats futures, amb un pla de negoci establert que permetrà generar ingressos recurrents en un futur pròxim". Aquest punt de vista xoca amb el criteri de l'auditor, Grant Thornton, que en el seu informe del tancament 2023-2024 dispara contra el forat més negre de l'economia blaugrana: "No s'hauria de mantenir aquesta valoració i, per tant, el valor de la inversió registrada al tancament hauria de ser objecte de deteriorament. A més, el club no ens ha facilitat una nova valoració. Per tot això considerem que hi ha indicis clars de deteriorament en data del present informe que no hem pogut quantificar de forma objectiva ni, en conseqüència, el seu efecte sobre els comptes anuals adjunts".
Seguir revenent el negoci o recomprar-lo
Per a l'auditor, els impagaments reflectits en el compte de resultats haurien de tenir també impacte en el balanç econòmic del Barça. En canvi, el club es resisteix a reconèixer que Barça Vision és fum. Per això el missatge de la directiva a les portes de l'assemblea serà insistir en la recerca de nous inversors com a primera opció per mantenir el valor de 408 milions per al 100% del negoci. Aquesta és la primera solució possible per reparar l'estrip en els comptes. Trobar empreses que, com Socios.com, Vestigia i Aramark, participin en l'accionariat de Bridgeburg. En aquest sentit, segons va informar Rac1, el Barça té contactes amb nous partners per sumar-los al negoci. Tanmateix, fonts blaugranes consultades per l'ARA reconeixen que és difícil trobar nous inversors que confiïn en un sector (el dels NFT, el metavers i el web.3) que fa dos anys despertava més interès i que aquest any ha generat una facturació al club de tan sols 74.000 euros.
Tot i aquesta xifra tan discreta, des del club s'assegura que haver recuperat un 2,4% de Barça Vision a Orpheus Media, la patrimonial de Jaume Roures, a canvi de 10 milions, és un argument sòlid per mantenir el criteri comptable que l'auditor posa en dubte. Precisament, recomprar el pastís a trossos és una altra via per tapar la fuita d'aigua que els impagaments reiterats i les dificultats per trobar més socis han obert des de les urgències per inscriure, l'estiu del 2022, les incorporacions de Raphinha Dias i Robert Lewandowski, entre altres. Aquesta és una solució que defensen algunes veus pròximes a les oficines d'Aristides Maillol: reconquerir el control del negoci, desenvolupar-lo internament i després buscar socis més estratègics que financers per fer-lo créixer.
La recepta d'Aramark
Ara bé, per compensar els impagaments (dels 200 milions d'euros pactats, només n'hi ha 55 a la caixa) i anar recomprant el percentatge de Barça Vision traspassat, fan falta més diners. I aquí, en el curt termini, hi ha dues possibles vies. La primera és vendre un futbolista important —tipus Araujo, amb el cartell de transferible aquest estiu— i dedicar una part de la plusvàlua a recomprar accions de Bridgeburg, que és el que ha passat amb 10 dels 40 milions que Aramark va injectar a l'entitat fa dos mesos (25 per a Barça Vision i 15 pel càtering del nou Camp Nou). I la segona és utilitzar la prima de renovació del contracte amb Nike per fer el mateix. La primera opció seria més profitosa en termes de fair play financer, ja que alliberaria una fitxa important i obriria la porta a inscriure'n de noves. En canvi, amb el bonus de Nike, la Lliga el reconeixerà de forma prorratejada durant els anys que duri el nou acord amb la multinacional nord-americana.