Barça

Els “socis estratègics” del Barça no facilitaran el retorn de Messi

Socios.com i Orpheus Media volen continuar amb el seu percentatge del calaix de sastre dels continguts audiovisuals del club

Messi, capcot, durant un partit amb el PSG.
24/04/2023
4 min

BarcelonaEl Barça està treballant en el pressupost de la temporada vinent que ha de presentar a la Lliga, el primer pas per conèixer si el retorn de Leo Messi aquest estiu serà viable. És vox populi que l'economia del club blaugrana segueix passant penúries. Per tant, l'entitat presidida per Joan Laporta haurà de mirar més enllà dels ingressos ordinaris si vol fer possible la gesta, de la qual el mateix jugador argentí està molt pendent a Barcelona, on va aterrar procedent de París per passar-hi uns dies en família.

Una via per aconseguir el retorn que tant desitja Laporta és la sortida de jugadors, sobretot dels que perceben un salari alt i tenen prou cartell en el mercat per aconseguir un traspàs generós. L'altra és, com fa un any, accionar palanques, vendre patrimoni. Una de les que es va tancar llavors va ser la de la productora Barça Studios, de la qual el club va vendre el 49% autoritzat per l'assemblea de compromissaris. El pastís se'l van repartir Socios.com i Orpheus Media, la patrimonial de Jaume Roures, propietari de Mediapro.

L'última setmana alguns mitjans van publicar que el Barça està estudiant ofertes d'empreses interessades en comprar un percentatge o la totalitat d'aquest 49% de la productora audiovisual del club per un preu superior als 200 milions d'euros pagats l'estiu passat entre Socios.com i Orpheus Media (100 cadascun), però l'ARA ha parlat amb fonts coneixedores de la realitat de Barça Studios que s'han mostrat molt sorpreses per aquesta notícia. Les dues societats segueixen interessades en mantenir el seu respectiu 24,5% i posen en dubte que tan sols un any després hi hagi algú disposat a oferir una quantitat superior.

De fet, aquest diari ha pogut saber que Socios.com, que es va quedar amb la part de Barça Studios dedicada als NFT, la web3 i el metavers, està molt interessat en la gira promocional que l'entitat està preparant per a aquest estiu als Estats Units, el mateix destí que la pretemporada anterior. El juliol passat, durant la gira, es va vendre a la casa de subhastes Sotheby's de Nova York el primer NFT del club, que recreava el mític gol acrobàtic de Johan Cruyff a l'Atlètic de Madrid, per un preu de 693.000 dòlars.

Què es pot fer amb Barça TV?

Com va informar l'ARA al febrer, des dels despatxos d'Arístides Maillol s'ha estudiat convertir Barça TV en una palanca aprofitant que el 30 de juny acaba el contracte de concessió de la producció del canal televisiu amb Telefónica, una mala experiència que va provocar un seguit de vagues dels treballadors a principis d'any a causa d'unes precàries condicions laborals i salarials. La jugada valorada per la cúpula blaugrana era la següent: l'entrada de Barça TV incrementaria el valor de Barça Studios i, per tant, el 49% que ara sumen Socios.com i Orpheus Media disminuiria respecte al total. Com que la junta de Laporta té el permís dels socis per vendre fins al 49%, l’entrada del canal al calaix de sastre audiovisual permetria la venda d’un tant per cent extra a un tercer. 

Però, de moment, s'ha arribat a la conclusió que incloure Barça TV a Barça Studios no incrementaria gaire el valor del producte i tindria poca eficàcia com a palanca malgrat que és una excepció en la nova normativa de la Lliga, que només permet que el 5% de la xifra de diners ingressada per una palanca d'actius que suposen uns ingressos ordinaris per al club es faci servir per fitxar o renovar jugadors. Com que Barça TV comporta pèrdues a l'entitat blaugrana, la patronal presidida per Javier Tebas la consideraria una nova via de negoci que Laporta sí que podria destinar a les despeses més oportunes. També a fitxar i renovar jugadors. Inclòs el mateix Messi.

El mandatari és un dels ferms defensors de la continuïtat de Barça TV com a televisió de club. Als despatxos hi ha altres veus, en canvi, que apostarien per reorientar el projecte o, fins i tot, prescindir-ne. El cert és que el 30 de juny finalitza el contracte amb Telefónica i Laporta ha de prendre una decisió: integrar tots els treballadors a Barça Studios, integrar-ne només una part o mantenir-los tots subcontractats. La pilota encara està en l'aire.

Abans del canvi de la normativa de la Lliga, l'actiu del club que Laporta volia convertir en palanca era Barcelona Licensing & Merchandising (BLM). Però ara, amb el citat canvi de la llei, al tractar-se d'ingressos ordinaris, l'entitat només podria utilitzar un 5% dels diners que aconseguís en una possible venda per fitxar o renovar jugadors. Per tant, ja no és una idea tan temptadora com quan l'estiu passat es va demanar permís a l'assemblea de compromissaris per vendre'n fins al 49%.

Els jugadors prefereixen el Japó a Austràlia

En la mateixa carpeta dels ingressos extraordinaris hi ha els amistosos que el Barça pretén disputar per fer caixa. Un d'ells, segons va avançar Mundo Deportivo i ha pogut confirmar l'ARA, ja està tancat per al cap de setmana del 4 de juny, amb la Lliga acabada. L'escenari serà el Japó. El curs passat es va executar la mateixa maniobra una vegada finalitzades les competicions oficials. Aleshores, el destí va ser Austràlia i va comportar 5 milions d'euros per a l'economia del club. Enguany també va arribar una oferta temptadora dels antípodes, però aquest diari ha pogut saber que finalment s'ha prioritzat el país nipó perquè els jugadors de la plantilla de Xavi Hernández el prefereixen, ja que el viatge suposa força menys hores de vol.

stats