On és el soci del Barça?
El club blaugrana només té 17.550 abonats a l'Estadi Olímpic Lluís Companys, menys que sis clubs de Segona
BarcelonaEl Camp Nou va perdent l'aparença habitual fruit de les obres de reforma integral i el Barça ja s'ha traslladat a Montjuïc. El procés d'adaptació a l'Estadi Olímpic Lluís Companys, però, sembla ser un mal de cap per a la junta directiva i els abonats, els quals amb prou feina superen els 17.500, lluny dels 26.000 esperats als despatxos d'Arístides Maillol. El pla de mobilitat no sembla haver convençut els socis i l'entitat blaugrana ha caigut fins a la tretzena posició de la classificació general d'abonats de la Lliga. A més, el Barça, superat per l'Espanyol, deixa de ser el club català amb més abonats i fins a sis equips de la Segona Divisió compten amb més socis fidels. De fet, hi ha un equip de la Primera Federació, el Deportivo de la Corunya, que també li passa per davant. Alhora, però, és més econòmic abonar-se a Montjuïc per veure al Barça que ser abonat per anar als estadis del Reial Madrid, el Vila-real, el València, l'Atlètic de Madrid, el Cadis, el Sevilla, el Betis, l'Almeria o l'Athletic Club.
A l'Estadi Olímpic hi han tocat figures com Bruce Springsteen, The Weeknd o Coldplay, la banda sonora de l'època daurada del Barça. Ara és el torn de Lewandowski, Pedri i Gavi, entre d'altres. Aquest diumenge l'equip de Xavi Hernández s'estrenarà a Montjuïc en competició oficial davant del Cadis. Ho farà lluny de les 99.354 localitats amb què comptava el Camp Nou i amb un ambient més fred –no per la temperatura– del que està acostumat a tenir. Anar a Montjuïc sembla una odissea per als socis abonats del Barça, malgrat que tan sols cinc quilòmetres separen el Camp Nou de l'Estadi Olímpic, la nova llar blaugrana. Amb les xifres actuals a la mà, només 17.550 ànimes acompanyaran regularment l'equip durant el transcurs d'aquesta temporada. A les Corts eren més de 80.000.
El Barça és el tretzè equip amb més abonats de la Primera Divisió
La campanya d'abonaments de la Primera Divisió espanyola aquest curs la lideren dos equips de la capital: el Reial Madrid i l'Atlètic de Madrid, amb 60.707 i 58.123 abonats, respectivament. El podi el completa el Betis, amb un total de 50.373 socis amb carnet. Arribats aquí, continua sense aparèixer el vigent campió de Lliga, i és que per trobar el Barça cal anar fins a la meitat baixa de la taula. Concretament, fins a la posició número 13. Aquesta xifra resulta sorprenent, però és una conseqüència del trasllat de l'equip de Xavi Hernández a Montjuïc fins, com a mínim, el novembre del 2024. "Aquesta dada no em diu res. Al cap i a la fi, cap d'aquests equips que estan per sobre hi han estat durant els 124 anys anteriors. Hi estan ara perquè el Barça està passant per un canvi circumstancial", considera Marc Duch, fundador del grup d'opinió Manifest Blaugrana.
La rectificació de la junta de Laporta pel que fa als preus fixats per als abonaments tampoc ha servit per aconseguir un objectiu de mínims. Un mes després que es presentessin els preus inicials, el club va rebaixar-los un 50% motivat per la baixa demanda que hi havia fins aleshores. Després de la revisió de preus anunciada per la directiva, el cost final de l'abonament va dels 255 euros dels gols fins als 870 de tribuna. "Hi ha hagut una absoluta falta de comprensió del soci per part de la junta. Aquesta no ha entès que aquesta decisió voluntària del club d'anar a jugar a Montjuïc no té per què pagar-la el soci. No li pots fer pagar un sobrepeu per un producte pitjor", opina Duch.
Manca de relat per part del club
La mitjana d'edat dels abonats al Camp Nou se situava al voltant dels 60 anys i el pla de mobilitat per als partits a Montjuïc sembla que no ha convençut la majoria. Però altres complicacions també han interferit a l'hora de demanar l'excedència durant l'estada a la Muntanya Màgica. El Barça va decidir que cap soci tingués una localitat fixa a l'Olímpic i que, per a cada partit, hagués de confirmar la seva assistència mitjançant la web del club. Més tard, 24 hores abans del partit, li era assignat un seient aleatori. A això, se li ha de sumar que l'entitat ha eliminat el Seient Lliure, la plataforma que permetia posar entrades a disposició dels socis abonats i de la resta d'aficionats i que podia servir per abaratir el cost de l'abonament en cas que el soci no pogués assistir a l'estadi.
"Estic 100% convençut que el baix nombre d'abonats d'aquest curs és un problema de motivació. El club no ha fet cap exercici de comunicació a escala emocional, ètica i de relat per al soci més fidel. Aquest necessita que se'l cuidi i se'l tingui en consideració", diu Duch. La mitjana d'espectadors que va haver-hi al Camp Nou la temporada passada va ser de 83.498, el millor registre des de la campanya 2010-2011, quan en va tenir 79.192. Aquest curs, però, tocarà acostumar-se a unes dades molt diferents. "Serà un ambient entre fred i festiu. Fred per part del públic local, per la distància amb la gespa. Montjuïc no és una olla de pressió, no convida a la festa. Però, d'altra banda, serà una estada festiva perquè hi haurà molt aficionat ocasional i turistes. I aquests hi aniran a passar-s'ho bé", vaticina Duch.