Per què la relació del Barça amb Nike està més a prop que mai de trencar-se?
Adidas, New Balance i Puma temptegen el club blaugrana, que reclama més autonomia per vendre el seu producte propi
Barcelona"En Messi vol fer una revolució", asseguren a les oficines del Barça. La frase no fa referència a l'exjugador blaugrana, ara gaudint d'una jubilació daurada a l'Inter Miami, sinó a Josep Maria Meseguer, el responsable de BLM, que és la divisió de negoci que es dedica a la venda de marxandatge. Aquest veteraníssim treballador –més de 25 anys de carrera a Arístides Maillol l'avalen– és avui un dels executius més importants en la recerca de nous ingressos per a l'entitat. Messi s'ha proposat –diuen les fonts consultades per elaborar aquesta peça– liderar una volta al mitjó en l'explotació de la marca Barça, però aquestes pretensions xoquen amb les condicions del contracte amb Nike. Tant ell com la resta de l'equip de BLM creuen que l'acord vigent amb la multinacional nord-americana és una cotilla per als plans de creixement del club. Tot seguit expliquem per què.
L'aposta pels equips de futbol va a la baixa
El Barça detecta que Nike ha perdut força interès en el futbol en relació amb fa uns anys. Si la marca proveïa els principals equips europeus a finals dels 90 i a principis del segle XXI i fabricava la pilota oficial de moltes de les millors competicions (avui només manté la Premier anglesa), ara s'ha centrat en altres esports com el bàsquet. En l'àmbit professional, l'NBA és la seva gran aposta: té l'exclusiva per vestir-ne totes les franquícies i abona contractes milionaris a estrelles com LeBron James o Giannis Antetokounmpo. I, en l'àmbit més d'usuari, extreu grans marges en el món del running.
Des del Camp Nou veuen que l'interès de Nike per fabricar la roba oficial blaugrana és geogràfic. "El que és important per a ells és Barcelona, no el Barça", sentencien fonts coneixedores d'una relació que va néixer el 1998, en ple auge de la firma per fer-se gran en el món del futbol. Nike, això sí, conserva l'interès per vestir les estrelles. De fet, tant Erling Haaland (City) com Kylian Mbappé (PSG) integren la seva nòmina a canvi de més de 20 milions anuals cadascun.
Un contracte firmat amb presses
Sota el mandat de Josep Maria Bartomeu, el Barça va anunciar el 2016 una pròrroga de l'acord amb Nike fins al 2028 quan encara tenia dos anys de marge per negociar-ne l'ampliació, ja que el contracte vencia el 2018. El pacte es va segellar en un context d'incipient tensió en els comptes, ja que l'equip llavors entrenat per Luis Enrique i liderat per Leo Messi venia de guanyar un triplet i passava a ser més car de mantenir. En conseqüència, la institució necessitava estabilitat a la caixa per respondre als compromisos de pagament i va decidir estendre 10 anys més l'aliança amb Nike.
Després del confinament pel coronavirus i del canvi de govern al Camp Nou, els nous gestors, amb Joan Laporta al capdavant, es van adonar que el que es va signar el 2016 no va ser un nou clausulat, sinó un acord de mínims amb diversos aspectes per solucionar. Avui dia, la vinculació continua en aquest punt i totes les parts implicades en la gestió del marxandatge, des de la junta fins a l'últim treballador de BLM, coincideixen que necessita canvis a curt termini. "A Nike són molt hàbils i aprofiten els canvis de junta per començar les negociacions de nou", diu a l'ARA un extreballador del Barça que sap el que és negociar amb el gegant de Portland.
Coses que el Barça necessita arranjar amb Nike (o qui sigui)
L'acord vigent amb Nike reporta 105 milions fixos i 50 variables per temporada al Barça. Aquests números, que s'ajusten al que cobren pel mateix concepte altres grans clubs europeus, no són el principal problema de les tibantors del club amb la marca de roba. El cavall de batalla no és un altre que la convivència amb el producte propi amb llicència, que és on el club obté més marge de negoci.
Des de BLM, que és la divisió mercantil del club que pensa i explota la venda de marxandatge des del 2018, veuen que l'actual acord amb Nike competeix massa amb apostes internes com les col·leccions de roba casual o vintage amb marca Barça, que els últims mesos han fet fortuna i en el futur suposaran una forta entrada de diners a les arques. Les condicions del contracte vigent garanteixen un lloc preferent per al producte Nike en els punts de venda gestionats per BLM, i això és una línia vermella que el club vol esborrar i la multinacional insisteix a mantenir.
Hi ha dos aspectes més que el Barça té enfilats a l'hora de relacionar-se amb la marca que el vesteix. Un és la venda de producte oficial i propi per internet, que l'entitat creu que no té prou autonomia per manegar sobretot fora de la Unió Europea. I l'altre té a veure amb la gestió dels estocs i les indemnitzacions en cas de defectes de fàbrica. L'exemple més recent relacionat amb això és la falta de disponibilitat que hi va haver l'estiu passat amb la nova samarreta del bàsquet. El motiu: tota una remesa va arribar tarada als punts de venda i Nike no va indemnitzar el Barça per les demores.
Alternatives a sobre de la taula
Davant la falta d'entesa entre les dues parts, i com ja s'ha informat des de diferents fòrums aquestes últimes setmanes, el Barça està explorant diferents alternatives a Nike amb la intenció de preservar el seu producte propi, per al qual hi ha unes perspectives de negoci que multipliquen els ingressos vigents. Amb Puma, una de les marques en qüestió, l'interès ve de lluny i va ser destapat per l'ARA.
A la firma alemanya s'hi ha sumat també la nord-americana New Balance, que últimament ha apostat pel futbol, i Adidas, que és el gegant tèxtil que més competeix amb Nike: des del Reial Madrid a la selecció argentina passant per històrics com el Manchester United, el Juventus o el Bayern de Múnic. Aquestes tres marques s'han interessat per la situació del Barça i tenen prou múscul per superar les xifres del contracte vigent amb Nike que, tot i ser fins al 2028, té molts números de resoldre's abans d'hora.