Futbol

Quin peatge suposa per al Barça no tenir un Mickey Mouse?

Des de la sortida de Leo Messi, l'estiu del 2021, l'equip blaugrana no té una figura mediàtica indiscutible

Leo Messi i David Beckham durant la presentació de l'argentí com a nou futbolista de l'Inter Miami.
11/03/2024
3 min

BarcelonaDisney guanya sis milions d'euros cada hora gràcies a Mickey Mouse. El Barça, després que Messi marxés traumàticament l'estiu del 2021, va escollir com el seu potencial Mickey Mouse per mirar de substituir-lo comercialment (una mica) un futbolista amb tatuatges exuberants, estilismes cridaners i una celebració de gol que consisteix a tapar-se les orelles. Ara sembla una broma de mal gust, però aleshores el Barça va jugar la carta de Memphis Depay per intentar reduir el màxim possible la bufetada de la sortida de l'argentí a l'hora de generar ingressos. Segons diversos estudis, Messi aportava al club català uns 300 milions d'euros anuals. És a dir, aproximadament un terç del total que ingressava el Barça.

L'aposta per Depay, en un primer moment, no va sortir del tot malament. El davanter neerlandès va enganxar el públic culer amb la seva particular forma de ser durant l'inici del curs 2021-2022, un fet que va comportar una bona quantitat de samarretes venudes amb el seu nom a l'esquena. Però el globus es va desinflar ràpidament i el protagonisme, en el terreny de joc i a les botigues, el va agafar el joveníssim Ansu Fati, criat a La Masia i amb el dorsal 10 heretat de Messi. Aquesta jugada tampoc va sortir bé, i des de l'estiu passat, quan Ansu se'n va anar cedit al Brighton, el Barça té una anomalia a la seva plantilla: no hi ha cap futbolista que porti el 10, un número habitualment reservat al jugador referent, el futbolista més mediàtic, el Mickey Mouse que no para de vendre samarretes i omplir estadis.

De fet, en un off the record recent amb periodistes, una font oficial del Barça va explicar que uns dels motius pels quals el club blaugrana ara mateix té una desviació de 30 milions d'euros (sense comptar els 40 milions de l'impagament de Libero) respecte al pressupost, de 859 milions, és la manca d'aquesta figura mediàtica en el primer equip de futbol masculí que engresqui el seguidor i el turista per anar a l'Estadi Olímpic Lluís Companys. Montjuïc es queda lluny del ple d'espectadors reiteradament.

"Des del punt de vista de la comparació dels diners que Mickey Mouse genera a Disney, Messi era un gran Mickey Mouse per al Barça. Un futbolista com ell, a banda de tot allò que t'ofereix en el terreny de joc, t'aporta nous patrocinadors, noves activacions comercials i turistes que viatgen expressament a Barcelona per veure'l jugar", explica a l'ARA Xavier Ginesta, autor de La disneyització del futbol i autor i coeditor de FC Barcelona: History, Politics and Identity, que veurà la llum el dia 1 d'abril. "Evidentment, ara el Barça no té un jugador que per si sol t'aporti tot això i, a causa de la seva situació econòmica, no té la possibilitat de fer un gran fitxatge mediàtic, així que l'opció que li queda és jugar la carta de la seva dimensió simbòlica, La Masia i el model de propietat", analitza Ginesta, que també és professor expert en màrqueting esportiu de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

El Barça és l'equip que ven més samarretes i marxandatge oficial

Aquesta idiosincràsia, sumada al gran èxit del treball que s'està fent a BLM, permet que, malgrat la seva complicada situació, el Barça sigui avui l'equip de futbol europeu que més ingressa per la venda de samarretes i marxandatge oficial, segons un informe de la UEFA. Aquesta carpeta li suposa 179 milions d'euros anuals, 29 més que el Reial Madrid. "La situació econòmica actual del Barça no s'explica només per la manca d'una cara mediàtica. A l'hora d'analitzar el club s'està parlant molt dels ingressos, però molt poc de les despeses que hi ha", diu Guillem Graell, director de marca de l'entitat blaugrana des del 2017 fins al 2021. "Anteriorment, també van marxar Neymar i Luis Suárez i els ingressos del Barça van seguir incrementant-se a la vegada que el club creixia en el món digital. Quan ets un equip mitjà sí que té molt pes incorporar una gran estrella, encara que estigui en el tram final de la seva carrera, però en un equip gran no té tant impacte", afegeix.

David Beckham, el millor exemple de Mickey Mouse

Messi va ser un gran Mickey Mouse per al Barça i, en grau més baix, també va fer el mateix paper Cristiano Ronaldo en el Reial Madrid. En l'actualitat, tots dos segueixen contribuint a aquesta part comercial dels seus equips: l'Inter Miami i l'Al-Nassr, respectivament. Però l'exemple per antonomàsia d'un futbolista que ha generat un enorme rendiment comercial allà on ha anat a jugar és David Beckham, qui precisament ara és copropietari i president de l'Inter Miami.

Segons dades del diari econòmic Cinco Días que Ginesta cita a La disneyització del futbol, l'exfutbolista anglès va incrementar un 60% els ingressos de marxandatge del Reial Madrid i un 137% els ingressos procedents de contractes de patrocini en el període 2003-2005. Posteriorment, quan va jugar al Paris Saint-Germain el curs 2012-2013, l'equip francès va vendre un 60% més de samarretes que la temporada anterior. "Aquestes dades ajuden a entendre perquè Florentino Pérez vol ara Mbappé més enllà de les seves qualitats futbolístiques", considera Ginesta.

stats