BARÇA

A punt per créixer al mercat dels Estats Units

El Barça comença una gira de pretemporada i comercial en què jugarà tres partits i cobrarà més de 10 milions

Neymar, Suárez i Messi seran els tres grans reclams del Barça en la gira que realitzarà pels Estats Units fins al 29 d’agost.
Rut Vilar
18/07/2017
3 min

Nova York Ready for US ”. A punt per als EUA, aquest és el lema que ha triat el Barça per a la gira que l’equip comença avui per tres ciutats nord-americanes: Nova York, Washington i Miami. L’estada més llarga serà a la ciutat dels gratacels, on des de fa unes setmanes Messi, Neymar i Luis Suárez ja protagonitzen un mural de l’artista urbà Leif McIlwaine, al Lower East Side. Directius i executius -Josep Maria Bartomeu encapçala una delegació amb vuit directius més- tenen l’agenda carregada d’actes institucionals i comercials a Manhattan. Els futbolistes quedaran concentrats a Nova Jersey, a una hora de Times Square, on s’entrenaran i jugaran dissabte, en el primer partit d’aquesta gira. Els d’Ernesto Valverde treballaran a les instal·lacions dels New York Red Bulls, l’equip de la MLS, amb uns camps ben cuidats on Neymar o Messi ja s’han entrenat abans amb les seves seleccions.

A Nova York, el Barça jugarà diumenge a la matinada contra el Juventus. Després, dimecres a la matinada, s’enfrontarà al United de José Mourinho. I acabarà el seu tour a Miami, on diumenge 29 a la matinada jugarà contra el Madrid. Encara queden entrades per a tots tres partits. Amb taxes i despeses administratives, les més barates disponibles superen els 250 euros. A Nova Jersey i Washington els estadis triats tenen capacitat per a més de 80.000 espectadors. A Miami l’aforament és de 65.000 seients. Només pel clàssic, cada equip cobrarà més de quatre milions d’euros, així que els blaugranes superaran els 10 milions en ingressos per aquesta gira.

Fer créixer la marca Barça

A més a més, la visita del Barça als EUA s’entén com a clau al club dins l’estratègia d’expansió de la marca a tot el continent americà. “És la millor empenta per a l’oficina que vam obrir a Nova York fa gairebé un any”, explica un executiu blaugrana. “El pla estratègic del club passa per augmentar la notorietat de la marca a nivell global i aquest és un país important per augmentar ingressos i volum de seguidors”, afegia Arno Trabesinger, responsable de l’oficina blaugrana de Park Avenue, en una entrevista amb Bloomberg TV. “L’objectiu en cinc anys és assolir un pressupost de mil milions d’euros, ara estem en uns 680. I per arribar a aquest objectiu hem d’obrir mercats fora d’Europa. Estem presents a Hong Kong i als EUA. I aviat obrirem oficines a la Xina i al Brasil”, prosseguia l’austríac. Al seu equip s’incorpora l’exambaixador a Espanya James Costos. De moment, aquest any, l’oficina blaugrana només ha tancat un acord de patrocini per a l’Amèrica Llatina amb l’Scotiabank del Canadà fins a la temporada 2018-2019. Abans el club ja tenia dos patrocinadors regionals a l’àrea: la cervesa Te Cate, per a Mèxic, i la marca de desodorant de peus Tenys Pe, per al Brasil. A escala global, els partners a Amèrica són extremadament importants: Nike, Gatorade, Stanley Black & Decker o Gillette.

Des de Nova York es continua negociant amb la National Women Soccer League l’establiment d’un equip femení a la lliga nord-americana. Mitjans locals van apuntar que el Barça s’establiria a San Diego, però encara no hi ha res tancat. El club va concretar la data del 2018 per a l’inici d’aquest projecte.

En l’àmbit social, l’entitat blaugrana va estenent a poc a poc els valors de la seva marca als EUA establint aliances amb institucions locals, universitats o grups polítics. El nombre de FCBEscoles al país -que el club coorganitza amb socis locals i que reporten, en els cas dels EUA, uns ingressos de més d’un milió d’euros- s’ha multiplicat en l’últim any i ja en sumen sis. A més, aquest any comencen les anomenades Barça Academy, una a Long Island i una altra de residencial a Casa Grande (Arizona), que Bartomeu va presentar fa uns mesos al costat dels responsables de l’empresa Grande Sports World.

Els seguidors nord-americans

Pel que fa als seguidors, el club no disposa de cap estudi de mercat en aquest sentit, però utilitza com a termòmetre les dades de xarxes socials. A Facebook, per exemple, els seguidors dels Estats Units són la cinquena comunitat més nombrosa per darrere d’Indonèsia, Mèxic, el Brasil i l’Índia. En total, segons dades del març, la pàgina del club té gairebé 3 milions i mig de fans als EUA, dels quals 275.000 són a Nova York. I en termes d’usuaris del lloc web sumen uns set milions i mig. A més a més, el FC Barcelona té penyes a Nova York, Washington, Chicago, Miami, San Francisco i Charlotte.

El marge de creixement en un país de més de 321 milions d’habitants és gran. Aquest diumenge, a Prospect Park, la zona verda més concorreguda de Brooklyn, entre barbacoa i barbacoa, aquesta periodista va comptar més d’una dotzena de nens amb la samarreta blaugrana. La majoria, amb la nova, que només fa un mes que es ven.

stats