La promesa incomplerta als que no han deixat tirat el Barça a Montjuïc
L'ARA recull les queixes d'alguns abonats que, malgrat assistir regularment als partits, estan situats en zones de mala visibilitat
BarcelonaEl Barça va modernitzar el 2018 la venda d'entrades per als partits del Camp Nou. Si tradicionalment s'havien comprat les localitats concretes, que s'escollien en el moment de fer la compra, a partir d'aleshores tan sols es podia indicar la zona on els espectadors volien veure el partit. Unes 24 o 48 hores abans, un programa informàtic dissenyat per a l'ocasió s'encarregava d'agrupar totes les peticions i, tenint en compte les entrades disponibles i les localitats que els abonats havien posat en modalitat de seient lliure, distribuïa les cadires i feia arribar els tiquets als espectadors.
Fins ara, aquest sistema tan sols s'aplicava amb la venda d'entrades, ja que els abonats tenien el seu seient reservat i en quedaven exclosos. Però a Montjuïc el club va fer un gir copernicà i va decidir aplicar el mètode a tothom. Els abonaments clàssics desapareixien i es creaven els passis de temporada, que tenien com a particularitat que el seient no estava assignat d'entrada sinó que s'aniria adjudicant a cada partit. Els titulars havien de notificar al club prèviament que volien assistir al matx en qüestió i, a partir d'aquí, els algoritmes posaven cadascú al seu lloc. Quan la junta directiva ho va anunciar, poc abans de començar la temporada, va explicar també que es premiaria la fidelitat: qui anés sempre al Lluís Companys tindria més bona visibilitat. O sigui, localitats més centrades i més properes a la gespa.
Tanmateix, passats quatre mesos del debut a Montjuïc, han aparegut les primeres queixes. "Estic a lateral, vaig a tots els partits i ahir em van enviar a l'última fila", es queixava a l'ARA Joel Gascón, un soci amb 32 anys d'antiguitat. "No pot ser que anant a tots els partits m'enviïn al córner. És una vergonya", afegeix Hugo Domínguez. "Amb el 100% d'assistència m'assignen al costat de la grada d'animació on la tanca tapa una part del camp. Per sort, als costats hi havia llocs lliures i m'he pogut moure", exposa Xavier Martínez a X (abans, Twitter).
Aficionats del Porto amb millors localitats que els socis
No va ser la primera vegada que alguns abonats posaven el crit al cel, però les protestes van fer-se més evidents dimarts en el duel de Champions contra el Porto, a partir de la denúncia d'alguns socis que asseguraven que hi havia una part nombrosa de l'afició portuguesa que estava fora de la zona reservada per als seguidors visitants. "Estaven situats al centre, a la millor zona de lateral. I tots agrupats, sense cap membre de seguretat. És impossible que sigui casualitat, que anessin a la revenda i els toqués tots junts. Eren uns 200", protesta Domínguez. De fet, afegeix que quan Pepê va marcar el gol, aquest grup, situat a la boca 121, es va aixecar per celebrar-lo i que fins i tot alguns van encarar-se amb els seguidors del Barça. Aquest mitjà va constatar dimarts que alguns aficionats del Porto accedien al camp i es mesclaven amb els barcelonistes. Tot i que les entrades eren nominals, no es va fer cap control per comprovar-ho. "Sempre diuen que és nominal, que portem el DNI... però mai miren res", expliquen tres abonats diferents.
Després de recollir diversos testimonis, aquest dijous l'ARA es va posar en contacte amb el Barça per contrastar la seva versió, però el club no va atendre la seva petició. En paral·lel, alguns abonats també es van posar en contacte amb l'Oficina d'Atenció al Barcelonista (OAB) però no en van treure l'aigua clara. "Després d'anar tres partits seguits a l'última fila de segona graderia, vaig enviar un correu queixant-me. Em van respondre que a partir del cinquè partit canviaria el sistema i tindria millors localitats dins la zona (lateral). Només m'ha passat amb el Madrid i amb l'Athletic", afegeix un altre abonat que prefereix mantenir-se en l'anonimat. No és l'únic que prefereix que no surti el seu nom.
"Al Camp Nou tenim abonament al córner, a primera graderia. A Montjuïc, veiem el partit a segona i una mica més centrats, i això ens fa la sensació d'una gran millora. Però sempre estem més a prop del córner que del centre. Els seients bons no ens han tocat mai. El criteri no està clar i no sembla que respectin el soci, sobretot tenint en compte que vam ser molt pocs els que ens vam abonar a Montjuïc", afirma un altre testimoni. Esclar que no tot són punts de vista negatius. "Hem anat a tots els partits i estem a la quarta o cinquena fila de segona graderia, entre el mig del camp i el córner. Entenc que no tothom pot estar bé, així és la vida. Però vist com és Montjuïc i el suc que n'han tret, no ens podem queixar", diu Joan Fígols, que es qüestiona si tothom qui protesta té realment un 100% d'assistència al Lluís Companys.
Dues explicacions a la problemàtica de les entrades
Segons les fonts consultades, els problemes arriben a partir del moment que el club permet als socis escollir entre la primera i la segona graderia. "Molts volen ser a dalt perquè el futbol es veu força millor, i a dalt no hi cap tothom...", lamenten des de les oficines. Conscients d'això, alguns aficionats han optat per sol·licitar entrades a primera graderia. L'altre gran punt de conflicte són les entrades Basic Plus, que per un sobrecost addicional de 45 euros es garanteixen les "millors" localitats disponibles. Dit d'una altra manera, pagar un extra garanteix veure el partit més ben situat i no pas al córner, encara que això perjudiqui els 17.500 socis que han fet confiança a l'equip en l'exili a Montjuïc.