BarcelonaQuan el Barça va saber que l'Inter de Milà i el Bayern Munic serien els seus rivals a Europa, va lamentar la "mala sort" en el sorteig de la Champions. Els bombos i les boles posaven costa amunt, ja d'entrada, l'edició de la màxima competició que havia de servir per confirmar que, després d'un estiu de palanques i grans fitxatges, l'equip blaugrana havia "tornat" de la seva particular transició per competir al 100% en l'àmbit continental.
Amb tot, la confecció de la plantilla i els primers partits del curs servien l'optimisme entre els executius i els directius de l'entitat, que a més es fregaven les mans davant la quantitat de diners que es podria recaptar amb dos clàssics tardorencs a casa contra els llombards i els bavaresos, l'un previst per al 12 d'octubre i l'altre per al 26 del mateix mes. Després del covid i de mesos llargs de destrempada esportiva, l'estadi per fi podria recuperar el color gràcies a la il·lusió encarnada en els gols de Lewandowski i la batuta de Xavi. El cèlebre "cercle virtuós" de Laporta, doncs, estava a punt de tornar-se a activar.
Però l'evolució de la competició ha obligat el club a modificar els plans. Després de la desfeta digna (2-0) a Munic de principis de setembre, la derrota a Milà (1-0) va convertir la visita de l'Inter al Camp Nou del dia 12 en una final per a la supervivència del Barça. La urgència esportiva va omplir les arques amb una assistència de 90.103 persones, la més alta en molt de temps. Però el marcador del partit (3-3) va rebaixar les opcions de classificació dels de Xavi a la mínima expressió i, per tant, fa del duel contra el Bayern d'aquest dimecres un espectacle que fins i tot pot esdevenir en tràmit en cas que els neroazzurri guanyin (a les 18.45 h) com a locals contra la ventafocs del grup, el Viktoria Plzen.
Promoció modesta d'un partit que havia de ser gran
Si aquest escenari probable –els xecs sumen zero punts en quatre partits– s'acompleix, el Barça sortirà a jugar (a les 21 h) contra els alemanys sense opcions de continuar a la màxima competició. Maleïda condemna la del club barcelonista, que ha passat d'imaginar-se una gran nit de conjura –ideal per dir "hem tornat" en veu alta– a haver de patir per l'excés de cadires alliberades, la revenda d'abonaments i un ple bavarès a la graderia visitant. I trist destí el de Lewandowski, que té totes les de confirmar el seu downgrade a l'Europa League justament davant de l'equip que va decidir abandonar el juliol.
Evitar tot el que s'assembli a l'Eintracht
En matèria econòmica, Barça calculava que contra el Bayern, el seu principal botxí aquests últims anys, la tendència alcista en matèria d'assistència faria màxims. I no només pel nombre d'espectadors als partits, sinó també amb relació a la quantitat d'abonats presents a la graderia. Tot seguit, un exemple gràfic que explica la premissa. Si diumenge passat contra l'Athletic l'entitat va comptar 50.000 socis i sòcies entre les gairebé 85.000 persones que van omplir el Camp Nou, és fàcil imaginar-se la previsió que hi havia quan la visita del campió alemany conservava tots els al·licients. Ara, amb l'equip blaugrana a un pas d'anar fora de la Champions, poc del que s'havia projectat tirarà endavant.
De fet, els esforços del club estan sobretot dedicats a evitar que el públic del Bayern intenti fer el mateix que el de l'Eintracht fa uns mesos. Com que els bavaresos han esgotat les 4.400 entrades distribuïdes des de Munic, el Barça sap que la demanda ha sigut superior a l'oferta i, per tant, intensificarà l'alerta perquè els protocols d'accés a l'estadi en partits europeus funcionin com toca. En principi, tot el que depengui de la venda regulada de tiquets estarà controlat. En canvi, la revenda d'abonaments com la que prolifera a través de portals com Wallapop o Milanuncios.com serà més difícil de detectar.
'Spieltag auf dem Platz', un càntic del Barça traduït a l'alemany
Que la visita del temut Bayern havia de ser una gran demostració de barcelonisme també s'explica a través d'accions promocionals previstes que han vist la llum malgrat que el moment no sigui del tot propici. Una d'elles és un espot que es va rodar el 10 d'octubre, dos dies abans de la derrota al Meazza, a l'Auditori de Barcelona. En col·laboració amb Cupra, un dels seus partners, el club va planificar l'emissió d'un anunci en què es veu un grup de seguidors i seguidores corejant una versió en alemany d'Un dia de partit, un dels càntics més populars al Camp Nou. El repartiment el van formar més de 50 persones entre membres de penyes culers, cantaires professionals, actors i actrius i Lewandowski, Ansu Fati, Ter Stegen, Christensen i Balde. El probable funeral blaugrana a Europa amb el campió bavarès no ha dissuadit la firma automobilística de fer pública la peça.
Campanya Barça-Cupra prèvia al Barça-Bayern.
'Un dia de partit' en alemany
Spieltag auf dem Platz (un dia de partit)
in das Stadion ging ich mal (a l'estadi vaig anar)
ich betrete die Tribüne und es ist um mich gescheh’n (només entrar a la grada em vaig enamorar)
Mein Herz klopft, jeder versteht warum (el cor em bategava, no em preguntis per què)