Les ombres del patrocini de WhiteBIT amb el Barça
Una setmana després de retirar el comunicat, el club continua "revisant" els termes de l'acord amb l'empresa ucraïnesa d'intercanvi de criptomonedes
BarcelonaEl Barça va anunciar un acord de patrocini global fins al juny del 2025 amb l’empresa d’intercanvi de criptomonedes WhiteBIT i 24 hores després va esborrar la notícia de la seva web, de les xarxes i dels canals de comunicació amb els periodistes. L’explicació que fonts del club han donat a l’ARA és que “es van retirar totes les publicacions perquè es volen revisar uns punts del contracte”. De totes maneres, puntualitzen que “l’acord és vigent i no s’ha trencat”. La categoria de patrocinador global és la segona en importància entre els patrocinadors del club i ara mateix en formen part 11 marques, com Estrella Damm, Bimbo, Allianz o Cupra. També Chiliz, l’empresa que proporciona el fan token oficial del Barça mitjançant la plataforma Socios.com, que es dedica a oferir maneres perquè els seguidors de futbol puguin donar suport i participar en la vida dels seus equips mitjançant aquesta criptomoneda.
A més, Socios.com va invertir 100 milions d’euros aquest estiu per apoderar-se del 24,5% de Barça Studios i, així, impulsar les estratègies del club blaugrana en el blockchain, els NFT i la Web3. Tenint en compte tot això, l’ARA ha preguntat a aquesta empresa si l’acord del Barça amb WhiteBIT podria suposar un conflicte d’interessos. Però fonts de Socios.com asseguren a aquest diari que “no hi és en absolut” perquè no són una “empresa d’intercanvi de criptomonedes” i l’únic producte en el qual tenen “exclusivitat en tots els clubs” amb els quals treballen “és el fan token”.
Les negociacions del Barça amb WhiteBIT van començar molt abans que s’hagi convertit, si l’acord finalment es manté, en patrocinador global. De fet, durant aquests últims mesos ha estat a prop de ser el patrocinador de la màniga esquerra de la samarreta del primer equip masculí (disponible des que Beko la va deixar lliure l’estiu del 2021). Però es va topar amb el mateix entrebanc que altres empreses de criptomonedes que han intentat associar-se amb el club des de l’arribada de Joan Laporta a la presidència. Hi ha un sector de la junta directiva del Barça que no veu gens clar associar-se amb aquest sector. El consideren “especulatiu, de risc, molt variable i poc ètic”. Finalment, es va optar per rebaixar l’acord a un patrocini global que no comporti que WhiteBIT aparegui a la samarreta. Segons Catalunya Ràdio, la xifra del compromís puja fins als 10 milions d'euros per temporada.
Risc reputacional
“Qualsevol associació del Barça amb una empresa que no sigui un líder del sector és un mal acord per al club. I WhiteBIT no és un líder en el sector de les empreses de criptomonedes. És com si t’associes amb el Bournemouth de la Premier League”, considera Iván Cabeza, expert en l’economia del Barça i coneixedor del món de les criptomonedes. “A més, estem parlant d’una indústria volàtil. Hi haurà socis del Barça o tercers que invertiran en WhiteBIT perquè ja d’entrada donaran per bona l’empresa perquè el Barça l’està validant amb l’acord de patrocini. Això té molt perill reputacional”, afegeix.
WhiteBIT és una empresa fundada per l’ucraïnès Volodímir Nosov, de 33 anys, que té una seu a València i una estreta relació amb l'actual govern d’Ucraïna. De fet, és soci de les autoritats estatals d’aquest país i treballa amb el ministeri d'Afers Exteriors i el ministeri de Digitalització. D’altra banda, l’empresa està ajudant de diverses maneres els ciutadans ucraïnesos durant la invasió russa. A diferència del Barça, WhiteBIT no ha esborrat en cap moment l’anunci de l’acord de patrocini amb el club blaugrana.
La gran crisi de les criptomonedes
El conflicte en el contracte entre el Barça i WhiteBIT arriba en unes setmanes en què el món de les criptomonedes està vivint probablement el sotrac més important de la seva curta història després de la fallida d’una de les quatre grans empreses mundials d’intercanvi de monedes digitals: FTX. Alguns experts ho comparen amb la fallida de Lehman Brothers del 2008. Entre altres coses, això ha provocat que moltíssima gent hagi vist com desapareixien els diners de les seves inversions i que el valor del Bitcoin ara mateix estigui situat per sota dels 16.000 euros, el seu pitjor valor des del juliol del 2020.
El cop ja està afectant de diverses maneres el món de l’esport, sobretot els patrocinis esportius. Per exemple, WhaleFin, una plataforma de trading que estava associada a FTX mitjançant Amber Group, ha cancel·lat el seu acord amb el Chelsea, i ara l’Atlètic de Madrid, que té el mateix patrocinador, espera notícies sobre si el seu destí serà el mateix. Però altres clubs europeus, com l’Inter de Milà, ja arrosseguen problemes amb empreses de criptomonedes des d’abans d’aquesta crisi. DigitalBits, patrocinador del frontal de la seva samarreta, no està complint amb els pagaments pactats i l’equip italià ja busca un nou patrocinador.