És oficial: el Barça tanca amb Nike un acord 'salvavides'
El club renova amb la multinacional nord-americana fins al 2038 amb millors condicions que l'anterior contracte
BarcelonaLa relació entre el Barça i Nike ha viscut alts i baixos durant aquest 2024. Durant la primavera, el Barça va denunciar el contracte amb Nike i va amenaçar la multinacional nord-americana amb buscar una alternativa, fos una altra marca o confeccionant-se la roba el mateix club. Durant l'estiu es va començar a engrescar la renovació i, fins i tot, aleshores es va pronosticar des de l'entitat blaugrana que es tancaria durant l'agost i serviria per millorar el fair play financer en el mercat de fitxatges passat. Però no ha estat fins a aquest dissabte de plena tardor que la junta de Joan Laporta ha anunciat la renovació amb Nike com a proveïdor oficial de la roba esportiva blaugrana fins al 2038, la qual suposarà una injecció molt important per a l'economia del Barça. El pacte és fins al 2038, tot i que el comunicat oficial del club no ho explicita, així com tampoc cap dada ni quantitat que hi estigui associada.
Després de mesos en què sobretot des de la multinacional nord-americana rebaixaven les expectatives d'un acord imminent, aquests últims dies s'ha accelerat tot. De fet, tot just aquest divendres Laporta va organitzar una reunió extraordinària de junta telemàticament perquè la directiva aprovés la proposta d'acord amb Nike. La junta la va acceptar i aquest dissabte, amb la dificultat pel mig de les nou hores de diferència, ha arribat el vistiplau de la documentació des d'Oregon (Estats Units), on té la seu principal la marca de roba. Ara l'únic que falta és que l'assemblea ho aprovi tot en sessió extraordinària.
Les xifres econòmiques de l'acord entre el Barça i Nike milloraran les de l'anterior contracte, que finalitzava el 2028, i hi haurà una prima de signatura superior als 100 milions d'euros que es repartirà entre els anys de duració del nou contracte. Aquest tindrà dos trams, de l'actualitat fins al 2028 i del 2028 al 2038. D'aquesta manera, Nike s'assegura continuar vinculat amb el Barça dos mandats presidencials més (2026-2032, 2032-2038).
A partir d'ara faltarà conèixer bé la lletra petita de l'acord, així com les seves xifres. Nike tenia interès en quedar-se amb una part de l'explotació de Barça Licensing & Merchandising (BLM), d'on procedeixen gran part dels ingressos comercials de l'entitat, i en millorar el posicionament dels seus productes a les botigues del Barça. El club sempre ha expressat la convicció de conservar el 100% de BLM. "Nike té un paper estratègic clau a les operacions de retail del Barça i, juntament amb BLM, uniran forces en el desenvolupament de plans específics en la creació de productes, la cadena de subministrament i la distribució global", assegura la institució blaugrana en el seu comunicat.
Acord insuficient per inscriure Dani Olmo
La renovació del Barça amb Nike havia de fer-se efectiva en algun moment de l'exercici actual. Principalment, perquè dels 893 milions d'euros d'ingressos d'explotació previstos, 446 (72 més que en l'exercici anterior) pertanyen a l'àrea comercial, i el nou contracte amb la marca esportiva hi està inclòs. Però també per millorar el fair play a la Lliga. Actualment, Dani Olmo només hi està inscrit provisionalment fins al desembre per la lesió de llarga durada de Christensen, i Iñigo Martínez pot jugar aquest curs gràcies a la d'Araujo.
Tanmateix, el Barça ja sap que l'acord amb Nike serà insuficient per solucionar aquesta situació abans de Cap d'Any i la junta de Laporta haurà de trobar més solucions per registrar Olmo a partir de l'1 de gener i tornar a la regla 1:1 de cara al mercat de fitxatges d'hivern. Les possibles vies són trobar nous inversors per a Barça Vision després dels impagaments dels actuals inversors –el club va dir que almenys n'aconseguiria un al desembre a tot tardar– o bé aconseguir estalvis a través de la sortida de jugadors.
El paper de Darren Dein
Una de les històries de la renovació entre Barça i Nike ha estat l'aparició d'un personatge que ja va tenir un paper rellevant com a intermediari durant les negociacions del club per tancar el contracte amb Spotify: Darren Dein. Laporta, segons ha pogut saber l'ARA, va portar l'exagent de Cesc Fàbregas i fill de l'exvicepresident de l'Arsenal David Dein a una reunió amb Nike i el va presentar com una persona de la seva confiança per millorar el contracte.
La idea de Laporta era que, a canvi, Dein cobrés una comissió –com va passar en la negociació amb Spotify– i que el seu nom aparegués al clausulat per justificar els seus honoraris. Nike ho va estudiar i va decidir que no, que a escala legal podia ser complicat que un comissionista cobrés en el marc de la renovació d'una aliança entre el Barça i l'empresa, que va camí dels 30 anys. Nike va concloure que si Dein havia de cobrar diners per fer aquesta intermediació ho fes directament del Barça i no en virtut d'aquest acord. Si comissiona, per tant, serà a través del club.