El Nadal en què Messi es va convertir en un producte d''outlet'
La samarreta de l'argentí, regal recurrent per aquestes dates, ha deixat pas a més varietat d'ídols: "La gent compra Barça, no Messi"
BarcelonaA diferència dels últims anys, aquest Nadal serà més difícil que el tió cagui una samarreta de Leo Messi, que el Pare Noel baixi per la xemeneia amb una camiseta amb el nom de l'argentí gravat a l'esquena o que la portin embolicada en paper de regal els Reis Mags. Després de més d'una dècada sent l'estrella del Barça, aquest serà el primer Nadal sense Messi. El que abans era un regal recurrent per aquestes dates ha passat a ser una realitat que s'ha traslladat a París. Però la vida continua a la capital catalana i, malgrat que el club passa per un moment delicat, els productes del Barça segueixen sent un reclam, tant per a públics més locals com per als seguidors repartits arreu del planeta.
Ni Nike abans, ni ara l'empresa fundada pel club que gestiona les dades de venda de samarretes des de fa cinc anys, Barça Licensing & Merchandising S.l. (BLM), faciliten números sobre el volum de vendes sota un pretext de "confidencialitat", però les fonts consultades ajuden a dibuixar cap a on s'estan orientant les vendes en aquests agitats dies de compres nadalenques en què Messi ja no llueix els colors blaugranes. "S'ha de tenir clar que la gent no compra samarretes de Messi, compra samarretes del Barça. Llavors, Messi era l'ídol i evidentment se'n venien moltes amb el seu nom. Ara hi ha una diversificació, que pot anar des de comprar-la sense nom, que cadascú la personalitzi com vol o que hi hagi nous referents", explica un ex alt executiu del club.
L'aparició de nous referents és un procés en què hi ha diversos factors: des de l'aposta del club per promocionar alguns jugadors, fent-los capdavanters en les campanyes publicitàries, fins a factors circumstancials, com els premis individuals o si el jugador passa per un moment destacat de joc. "Quan va marxar Neymar l'impacte va ser diferent. La gent seguia tenint grans ídols al Barça per comprar les seves samarretes, com el mateix Messi o Suárez. Els darrers anys, en canvi, és cert que la samarreta de Messi, per dir-ho d'alguna manera, ho acaparava tot. Això ara està més repartit", recorda la mateixa font. Entre els jugadors masculins que el Barça més promociona a les seves botigues oficials hi ha els següents: Ansu Fati, Pedri, Memphis i Frenkie de Jong.
De Dani Alves a Xavi
Abans de jugar contra l'Elx, en l'últim partit al Camp Nou a tocar de les festes de Nadal, el formigueig de gent a la botiga oficial a les instal·lacions de l'estadi és constant. Només entrar, un gran pòster d'Ansu Fati enllaça directament amb la mirada dels potencials compradors. "Les samarretes de Memphis i De Jong, en general, són de les més venudes. Els últims dies també s'està venent molt la de Pedri perquè, tot i que està lesionat, ha guanyat premis. També té molta sortida la d'Ansu: és l'hereu del número 10", explica una de les empleades de la botiga, a pocs metres del taller d'estampació que hi ha a la planta baixa. Als televisors on hi ha escrites les comandes es veu també com les circumstàncies individuals de cada jugador són un factor més. A banda dels noms propis de cada persona, hi ha encomandes les estampacions de jugadors com Gavi i Ez Abde, però també d'altres amb el noms de Xavi i Dani Alves. "Hi ha molta gent que s'està posant Xavi pel seu retorn, mentre que el d'Alves va tenir més impacte quan es va anunciar el seu fitxatge i va ser presentat", afirma la treballadora.
De fet, a la interfície en català de la botiga en línia del Barça, quan l'usuari accedeix a comprar la primera samarreta d'aquesta temporada, a continuació hi ha l'opció de personalitzar-la afegint-hi el nom i el dorsal d'un jugador. Un algoritme presenta un ordre preestablert d'opcions: la primera que apareix és la de Dani Alves, seguida per les d'Ansu Fati i Memphis. Completen el top 5 d'aquest llistat de suggeriments Frenkie de Jong i Piqué. En canvi, l'últim de la llista és l'altre De Jong, Luuk, que té les hores comptades al club. D'altra banda, també hi ha casos de jugadors que malgrat que no tinguin un nom promocionat a les botigues de Barcelona o a la web, des del punt de vista de la marca són interessants per al club, perquè obren les portes a nous mercats. És el cas de Sergiño Dest, que ha permès al Barça guanyar impacte en el mercat nord-americà, tot i que a la gespa no ha tingut un rendiment destacat.
¿I amb la samarreta de Messi què passa? "No la trobaràs en les botigues oficials del Barça. No en venem des de l'agost. Com a molt, hauràs d'anar a mirar-ho a un outlet", manifesta un altre empleat. Per tant, si es vol una samarreta d'aquesta temporada amb el nom i el dorsal de l'argentí s'ha de demanar al taller d'estampació de la botiga. Això, però, no vol dir que no n'hi hagi de ja estampades circulant. El Barça treballa amb un aprovisionament amb Nike a mesos vista, a instàncies de la multinacional nord-americana. En concret, una de les primeres remeses de samarretes corresponents per a aquest exercici, quan encara no estaven a la venda, es va fer a l'octubre de l'any passat, quan el club va fer una comanda amb dorsals estampats de jugadors que no hi havia dubte que seguirien al club, com Gerard Piqué. Això es fa perquè és més barat demanar samarretes que vinguin ja estampades de fàbrica. "En l'escenari de llavors, malgrat tot el que estava passant a la junta —Bartomeu va dimitir a finals d'octubre—, es comptava que Messi seguiria al Barça", reconeix un extreballador de l'entitat. Per tant, es van aprovisionar samarretes de l'astre de Rosario.
La samarreta de Messi, al 70%
Les camisetes de Messi que continuen en possessió del club han passat a ser, en bona part, un producte d'outlet. Periòdicament, BLM organitza jornades de venda privada —a socis, a personal de l'entitat, etc.— en què es poden trobar productes del Barça, sobretot de temporades anteriors, rebaixats de preu. En una d'aquestes jornades, celebrada a principis de desembre a l'Auditori 1899, destacava, tot just entrar, un reguitzell de samarretes corresponents al curs actual amb el nom de Messi i que es podien adquirir amb un descompte del 70%. En resum, una samarreta rèplica de la que duen els jugadors a la Lliga valorada en 160 euros es podia comprar per menys de 50. Només hi havia un altre producte destacat amb el mateix descompte: la camiseta de Griezmann. "La de Messi no s'està venent especialment, encara molt menys la de Griezmann", exposava un dels empleats. Això sí, explica que, per exemple, "sí que hi ha gent que per la pàgina web sol·licita la samarreta de l'any passat de Messi. És l'última amb la qual va jugar al Barça". Una peça històrica.
També hi ha altres productes d'estoc de l'argentí que es poden adquirir en aquestes jornades amb grans descomptes. És el cas de bufandes amb la seva cara o de cantimplores amb el seu dorsal. No generen gaire curiositat en una compradora que està mantenint una videotrucada amb el seu pare i duu a la mà una samarreta de Messi de talla infantil, però de fa dues temporades. L'ha trobada "molt bé de preu" i, malgrat ja no ser-hi, "Messi és història del Barça". L'ha comprada per regalar-la aquest Nadal, el primer sense l'argentí a Catalunya. Malgrat tot, Messi encara aconsegueix colar-se en algunes cases en forma de regal.